به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۳۳۹۶۲
آواره شدن یک میلیون نفر از ساکنان غزه 

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد
گروه بین الملل:  دبیرکل سازمان ملل متحد،  خواستار آن شد که حماس همه گروگان‌ها را آزاد کند و اسرائیل هم اجازه ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به عزه را بدهد و سپس هشدار داد که خاورمیانه «در لبه پرتگاه» قرار دارد.
آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای عنوان کرد: «غزه با کمبود آب، برق و اقلام ضروری دیگر مواجه است.»
وی در ادامه گفت که ذخایر غذا، آب، تجهیزات پزشکی و سوخت سازمان ملل در مصر، اردن، کرانه باختری و اسرائیل «ظرف چند ساعت قابل ارسال است»، منتها کارکنان سازمان ملل «باید بتوانند این اقلام را بدون مانع و به طور امن وارد غزه بکنند».دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از حماس خواست که «فورا» و «بدون هیچ شرطی» گروگان‌ها را آزاد کنند.
وی گفت که «هر کدام از این اهداف به نوبه خودش اهمیت دارد و نباید هیچ کدام به ابزاری برای چانه‌سازی تبدیل بشود، بلکه اقدام صحیحی است که باید انجام شود».
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، این وظیفه اوست که هر دوی این خواسته‌ها را «در این لحظه دراماتیکی که خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد» همزمان مطرح کند.

سفر احتمالی بایدن به اسرائیل طی چند روز آینده
یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، در حال بررسی امکان سفر به اسرائیل طی چند روز آینده است، اما هنوز هیچ چیزی نهایی شده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده است. این گزارش می‌گوید که سفر احتمالی  بایدن به اسرائیل حاوی پیام قدرتمندتری خواهد بود که ایالات متحده از اسرائیل حمایت می‌کند. دولت بایدن به اسرائیل وعده حمایت نظامی داده و ناوهای هواپیمابر خود را نیز به منطقه اعزام کرده است.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که از کنگره خواسته‌اند تا کمک دو میلیارد دلاری به اسرائیل و اوکراین را تصویب کنند.

پیامد جنگ حماس و اسرائیل در آمریکا 
یک صاحبخانه آمریکایی در ایالت الینیوی آمریکا  یک زن مسلمان و پسر بچه شش ساله‌ای را هدف ده‌ها ضربه چاقو قرار داد، حمله‌ای که پلیس آن را به جنگ بین اسرائیل و حماس مرتبط دانسته است.
این پسربچه که ۲۶ بار هدف ضربه چاقو قرار گرفت در بیمارستان جان باخت، اما زن ۳۲ ساله‌ای که گفته می‌شود مادر اوست، احتمالا نجات یابد.
اطلاعیه دفتر کلانتری ویل کانتی در ایالت ایلینوی با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «کارآگاهان تشخیص داده‌اند که هر دو قربانی این حمله وحشیانه به دلیل مسلمان بودن و درگیری‌ها در خاورمیانه میان حماس و اسرائیلی‌ها، هدف فرد مظنون قرار گرفتند.»این اطلاعیه جزییات بیشتری درباره ملیت قربانیان حمله به دست نمی‌دهد، اما دفتر شورای روابط آمریکایی‌-اسلامی می‌گوید که پسربچه ۶ ساله، آمریکایی‌-فلسطینی بوده است.مقامات پلیس، فرد مهاجم را جوزف چوبا، ۷۱ ساله، معرفی کرده‌اند.

آواره شدن یک میلیون نفر از ساکنان غزه 
سازمان ملل متحد  اعلام کرد که از آغاز حملات هوایی اسرائیل به غزه علیه حماس، بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در این منطقه شده‌اند.
ارتش اسرائیل تاکید کرده که قصد ورود به نوار غزه در آینده نزدیک را دارد. این میان وزیر خارجه آمریکا گفته است که برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان گذرگاه رفح، بین مصر و غزه بازگشایی خواهد شد.خان‌یونس،‌ بزرگترین شهر جنوبی نوار غزه،‌ به خانه موقت صدها هزار آواره‌ای تبدیل شده که از ترس عملیات زمینی ارتش اسرائیل،‌ نواحی شمالی این نوار را ترک کرده اند.
به گفته شاهدان،‌ آوارگانی که در خان‌یونس آشنایی دارند،‌ به خانه آنها رفته‌اند. گروهی هم در مدارس پناه گرفته‌ اند. اما ده‌ها هزار نفر، چاره‌ای جز ماندن در خیابان ندارند.
محدودیت امکانات خان‌یونس از یک‌سو و تعداد بسیار زیاد آوارگانی که به این شهر رسیده‌ اند از سوی دیگر،‌ باعث شده که گاهی تهیه یک قرص نان، مستلزم ساعت‌ها ایستادن در صف باشد.
به گفته یکی از ساکنان خان‌یونس،‌ شرایط نامناسب باعث شده گروهی از آوارگان تصمیم بگیرند با وجود همه خطرات،‌ به خانه‌هایشان در مناطق شمالی بازگردند.
این در حالیست که مناطق جنوبی هم از حملات هوایی اسرائیل در امان نیستند و از نیمه‌شب یکشنبه تا صبحگاه دوشنبه،‌ خان‌یونس و حومه‌هایش شاهد چندین حمله هوایی بوده‌اند.

هشدار مقام سازمان ملل متحد درباره شرایط غزه
کارکنان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی،‌ که پیش از این در غزه مستقر بودند،‌ به ناچار به جنوب و نزدیکی گذرگاه رفح نقل مکان کرده اند.
به گفته فیلیپه لاتزارینی،‌ مدیر کل این آژانس در خاور نزدیک،‌ کارکنان این نهاد، هم‌اکنون در شرایطی مشابه «هزاران انسان آواره و مستاصل» دیگر،‌ مشغول به کار هستند.
 لاتزارینی،‌ با تاکید بر اینکه محاصره کامل غزه،‌ چیزی جز «تنبیه جمعی» مردم نیست، گفته‌: «همه می دانیم که آب‌،‌ زندگیست. آب غزه در حال اتمام است و این یعنی،‌ پایان زندگی! معتقدم که به زودی،‌ غذا و دارویی هم وجود نخواهد داشت».
این مقام سازمان ملل هشدار داده که «پیش از آنکه خیلی دیر شود، باید محاصره برچیده شده و سازمان‌های امدادی بتوانند در امنیت مایحتاج ضروری،‌ از قبیل سوخت، آب،‌ غذا و دارو را به مردم برسانند».

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها