به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۸ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۴۳۴۷۷۷

تقویت شدید زرادخانه هسته‌ای چین 

تقویت شدید زرادخانه هسته‌ای چین 
گروه بین الملل: آمریکا می‌گوید چین طی یک سال اخیر ذخایر هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و اکنون حدود ۵۰۰ کلاهک عملیاتی در اختیار دارد.
در گزارش سالانه‌ وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون همچنین آمده است که پکن امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ زرادخانه خود را دو برابر کند و به بیش از ۱۰۰۰ کلاهک برساند.
اما پنتاگون گفت که چین همچنان به سیاست «ما اول، و پیش از طرف مقابل، دست به حمله نمی‌زنیم» متعهد است.در حالی که این گزارش می‌گوید رشد زرادخانه چین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است، ذخایر این کشورهمچنان در برابر روسیه و ایالات متحده ناچیز است.
به گفته مؤسسه مستقل تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، روسیه دارای زرادخانه هسته‌ای با حدود ۵۸۸۹ کلاهک است و ایالات متحده هم ممکن است ۵۲۴۴ کلاهک در اختیار داشته باشد.
یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: «ما نمی‌خواهیم در مورد موقعیت چین در این زمینه اغراق کنیم، اما معتقدیم که آنها در جایگاهی فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی هستند» و افزود که این موضوع «نگرانی های زیادی را برای آمریکا ایجاد می‌کند.»شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرده است که کشورش تا سال ۲۰۴۹ «ارتشی مطابق با استانداردهای جهانی» خواهد داشت. او از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۲ به دنبال مدرنیزه کردن نیروهای مسلح این کشور بوده است.
در گزارش  پنتاگون آمده است که تلاش کنونی چین برای افزایش زرادخانه هسته‌ای‌اش « تلاش‌های قبلی را از بعد مقیاس و پیچیدگی بسیار ناچیز جلوه می‌دهد».
مقامات آمریکایی می‌گویند که پکن احتمالاً در سال ۲۰۲۲ ساخت سه مجموعه جدید از سایت‌های موشکی را به پایان رساند.
در این گزارش آمده است که این میدان‌ها شامل حداقل ۳۰۰ سیلوی جدید موشک های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) است.
برد این موشک‌های بالستیک بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر (۳۴۰۰ مایل) است.در گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است که نیروهای موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق همچنین به دنبال توسعه موشک های بالستیک قاره پیما هستند، به نحوی که به «جمهوری خلق چین امکان حملات متعارف به اهدافی در قاره آمریکا، هاوایی و آلاسکا را بدهد.»
این تحلیل می‌گوید که چین با وجود بیشتر کردن ذخایر هسته‌ای خود، همچنان «متعهد به سیاست "بازدارندگی" دشمن از شروع حمله و "حمله متقابل" در صورت شکست سیاست بازدارندگی است.»
هنری بوید، کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک هنری بوید،  گفت که به نظر نمی‌رسد نرخ این افزایش ، «بسیار استثنایی» باشد.
او همچنین اذعان کرد که چین «کمی سریعتر از آنچه تخمین زده شده» به سمت هدف اعلام شده خود یعنی ۱۰۰۰ کلاهک پیش می‌رود.لایل موریس، یکی از اعضای ارشد موسسه سیاست جامعه آسیا، گفت که تحولاتی مانند موشک‌های مافوق صوت، چین را وادار می‌کند تا در سیاست خود در زمینه «نفر دوم در حمله» تجدیدنظر کند و این امر باعث گسترش ذخایر این کشور می‌شود.
در گزارش پنتاگون همچنین اشاره شد که پکن طی ماه‌های اخیر «فشار دیپلماتیک، سیاسی و نظامی» را علیه تایوان افزایش داده است.
طبق این گزارش،  شی به روسای دفاعی خود دستور داده است تا توانایی نظامی را برای باز پس‌گیری اجباری این جزیره تا سال ۲۰۲۷ توسعه دهند.
بر اساس گزارش پنتاگون، چین برای بی‌ثبات کردن تایوان، دستور مجموعه ای از پروازهای موشک‌های بالستیک بر فراز آسمان این جزیره، افزایش پروازها بر فراز حریم هوایی آن و یک رشته تمرین نظامی در اطراف آب‌های این جزیره را داده است.این یافته‌ها در بحبوحه پایین‌ترین سطح روابط دیپلماتیک پکن و واشنگتن منتشر شده است.



 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها