به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۴۳۷۵۶۳

دوربین اسپید دام چیست؟ از صفر تا صد

گروه کسب و کار: دوربین مدار بسته اسپید دام از جمله دوربین‌های مدار بسته است که قابلیت‌های زیادی چون تعقیب سوژه، دید در شب، کیفیت وضوح بالاتر، قابلیت چرخش، شروع به کار مطابق برنامه و … به آن اضافه شده است.
دوربین اسپید دام چیست؟ از صفر تا صد
یکی از ویژگی‌های این دوربین ردگیری افراد با توجه به دمای بدن است، بنابراین می‌توان این نوع دوربین‌ها را دوربین مدار بسته حرارتی نیز به شمار آورد. البته قیمت دوربین مدار بسته حرارتی اسپید دام به دلیل ویژگی‌های زیاد آن از سایر دوربین‌های مدار بسته حرارتی بیشتر است. با استفاده از خرید تجهیزات ضد انفجار در این دوربین می‌توان این دوربین را در مقابل حوادثی چون انفجار نگهداری کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوربین اسپید دام تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
 
دوربین اسپید دام چیست؟
دوربین اسپید دام (Speed Dome) یکی از بهترین و باکیفیت ترین دوربین‌های مدار بسته است. اغلب به این دوربین نام‌هایی چون دوربین گردان، دوربین PTZ، دوربین چرخشی و … اطلاق می‌شود. می‌توان ویژگی‌ها و خواص این دوربین را نظیر دوربین مدار بسته دام در نظر گرفت، با این تفاوت که دوربین‌های اسپید دام قابلیت چرخش داشته و تکنولوژی بالاتری دارند. همچنین اگر قصد خرید تجهیزات ضد انفجار را دارید به این صفحه مراجعه کنید.
 
ویژگی‌های دوربین اسپید دام
زوم اپتیکال و قابلیت چرخش از مهمترین ویژگی‌های دوربین اسپید دام هستند. قابلیت زوم اپتیکال کمک می‌کند تا بعد از زوم بر تصاویر، کیفیت تصاویر حفظ شود. قابلیت زوم را در این دوربین با حرف X نشان می‌دهند. برای مثال 12X در مشخصات دوربین اسپید دام نشان می‌دهد که دوربین قابلیت این را دارد که تا 12 برابر اندازه واقعی بر تصویر زوم کند. همچنین قابلیت چرخش این دوربین به صورت افقی و عمودی است. دوربین اسپید دام در محور افقی 360 درجه و در محور عمودی بیشتر از 90 درجه قابلیت چرخش دارد. 
قابلیت پریست این دوربین نیز قابلیت جدید است که به دوربین مطابق برنامه قابلیت تنظیم می‌دهد که در چه زمانی از چه قسمتی تصویر بگیرد. قابلیت تعقیب خودکار از دیگر ویژگی‌های جدید دوربین‌های اسپید دام است. با استفاده از قابلیت Auto Tracking می‌توان سوژه‌های مختلفی را در تصویر ردیابی کرد. در این قابلیت سوژه ای با ویژگی‌های خاص برای دوربین تعریف می‌شود و دوربین هر سوژه ای متناسب با این ویژگی‌ها را فاصله طولانی ردیابی و دنبال می‌کند. 
قدرت دید در شب از دیگر ویژگی‌های دوربین اسپید دام است. این دوربین‌ها در هنگام شب فاصله بین 50 تا 300 متر را پوشش می‌دهند. البته امروزه دوربین‌های اسپید دام با قابلیت یک کیلومتر دید در شب نیز روانه بازار شده است.

انواع دوربین اسپید دام
انواع دوربین اسپید دام را مطابق لیست زیر طبقه بندی می‌کنند:

•    دوربین آنالوگ: دوربین اسپید دام آنالوگ با استفاده از کابلی کواکسیال به ضبط کننده فیلم دوربین وصل شده و عمل کنترل و تصویربرداری را انجام می‌دهد.
•    دوربین وایرلس: این دوربین‌ها توسط یک شبکه اینترنت که می‌تواند خانگی باشد سیگنال‌ها را از طریق اینترنت به گیرنده متصل می‌کند.
•    دوربین اسپید دام مینی: دوربین اسپید دام مینی اندازه کوچکی در مقایسه با دیگر دوربین‌ها دارد. تمامی ویژگی‌های دوربین اسپید دام بر دوربین‌های مینی نیز وجود داشته و حتی می‌توان از طریق قرار دادن فلش تصاویر ضبط شده را منتقل کرد.

کاربرد دوربین اسپید دام
از این دوربین مدار بسته در محیط‌هایی بزرگ که تمایل دارند منطقه وسیعی را پوشش دهند، استفاده می‌شود. اغلب به دلیل قابلیت چرخش این دوربین‌ها و قابلیت زوم بالای آن‌ها در معادن، چهار راه‌ها و میادین اصلی و … استفاده می‌شود.
 


مزایای دوربین اسپید دام
از مزایای دوربین مدار بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    در دوربین اسپید دام لنز تیره ای به کار میرود و تیرگی لنز سبب می‌گردد تا تشخیص ضبط یا عدم ضبط تصویر توسط دوربین برای افراد ناممکن باشد.
•    دوربین اسپید دام نور سفید را تنظیم کرده و از این طریق کمک می‌کند تا تصاویری که بسیار روشن یا تیره هستند واضح تر دیده شوند.
•    لنز این دوربین دارای محافظ است و سبب می‌گردد تا احتمال خرابی لنز به کمترین حد ممکن تقلیل یابد.
•    قابلیت کنترل از راه دور این دوربین از دیگر مزایایی است که کمک می‌کند تا افراد زاویه، اندازه زوم، میزان چرخش و …را به کمک نرم افزارهای کامپیوتری از راه دور تنظیم نمایند.
•    در چشم نبودن، دید در شب، قیمت مناسب با توجه به کاربردهای زیاد این دوربین، قیمت مناسب، رابط کاربری آسان و قابلیت حفاظت در برابر تغییرات آب و هوایی از دیگر ویژگی‌های دوربین اسپید دام به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گیربکس sew

معایب دوربین اسپید دام
در کنار مزایای زیاد دوربین اسپید دام این دوربین دارای معایب زیر نیز هست. برخی از این معایب عبارتند از:
•    دوربین اسپید دام در یک لحظه نمی تواند تمامی محوطه را پوشش دهد و لازم است تا جهت تکمیل کل زاویه دید، دوربین دیگری با زاویه مناسب در کنار اسپید دام نصب گردد.
•    هزینه تعمیرات این دوربین به دلیل ویژگی‌های زیاد آن می‌بایست توسط کارشناس و متخصص مربوطه انجام شود و نصب دوربین نیز می‌بایست توسط تکنسین انجام گیرد.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها