به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۳:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۴۴۰۲۷

یونسی: تندروها در دولت قبل تثبیت شدند

گروه سياسي_ رسانه​ها: علی یونسی زمانی شناخته شد که سال 77، وقتی آیت‌الله دری نجف‌آبادی، در پی کشف رد پای قتل‌های زنجیره‌ای در وزارت اطلاعات از تصدی این وزارت استعفا داد و رفت و یونسی، به جای او نشست. از آن زمان تاکنون، علی یونسی، به عنوان چهره‌ای سیاسی و امنیتی شناخته می‌شود که به اصلاح‌طلبان نزدیک است.
یونسی: تندروها در دولت قبل تثبیت شدند
روزنامه آرمان نوشت: حالا او پس از هشت‌سال دوری از دستگاه اجرایی کشور، به دولت برگشته است اما در مقام مشاور رئیس دولت در حوزه اقوام و اقلیت‌ها؛ جایی که ناگفته حساسیت‌های آن پیداست و همین چند روز پیش بود که رسانه‌های افراطیون از نظرات یونسی در حوزه اقلیت‌های مذهبی سخت انتقاد کردند. به نظر می‌رسید همین حساسیت‌ها بود که یونسی را از تصدی وزارت‌های سیاسی و امنیتی در دولت اعتدال دور کرد، علی‌رغم نزدیکی به شخص حسن روحانی. لازم دیدیم در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام(ره) که به پرهیز از افراط و تفریط در اداره سیاست کشور مقید بودند با چهره‌ای حرف بزنیم که معتقد باید از سیاست‌های تند پرهیز کرد. البته یونسی، به‌اقتضای کمبود وقت، و علی‌رغم اصرار ما، به همه سوالات پاسخ ندارد است.


  فکر می کنید در آستانه رحلت حضرت امام(ره)، مهم ترین کار ما عزاداری برای فراق ایشان است؟
در ایام ارتحال حضرت امام مناسب است که امام و ویژگی های شخصیتی امام را بازشناسی کنیم به خصوص برای نسل جوان. یک نکته این که ما هر سال ایام ارتحال امام را تعطیل می کنیم. به نظر من به مرور ما باید ولادت امام را جشن بگیریم و تولد او را بزرگ بداریم. امام در حقیقت بعد از ارتحال، بار دیگر متولد می شود. تولد دوباره  امام در رجوع به رویکردها و استراتژی ها و سیاست های امام است.

  به نظر شما مهم ترین ویژگی های حضرت امام که باید بدان ها رجعت کرد، چیست؟
به نظر من مهمترین ویژگیهای امام این چند صفت است: 1- تسلیم محض در مقابل اراده الهی 2- فهم و درک درست شان از اسلام 3- شجاعت و قاطعیت در رسیدن به اهداف 4- مردم دوستی و صدالبته ایران دوستی فوق العاده 5- زیرکی و هوشمندی خاص امام در امور سیاسی. در هم آمیختگی این اوصاف از روح الله الموسوی الخمینی یک امام جاودانه و یک رهبر بی نظیر در تاریخ معاصر ساخته است.

  مهمترین میراث ماندگار امام برای حل مسائل دهه  90 و روزگار کنونی چیست؟
انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه و اگر بخواهیم جمع کنیم و خلاصه تر بگوییم جمهوری اسلامی که شامل همه ارزشهای به جای مانده از امام امت است.


   وقتی از میراث امام سخن می گویید چرا از حاج احمد آقا کمتر یاد می کنید؟
فرزندان امام هم از یادگارهای ایشان هستند البته میراث فکری ایشان مهم تر از فرزندان ایشان است وگرنه فرزندان امام و نوه های ایشان به خصوص آسید حسن آقا از یادگاران شایسته امام هستند و هریک به جای خود یک شخصیت بزرگ و از مفاخر ملی ما هستند.

  علت مخالفت برخی جریان های افراطی با سیدحسن آقا خمینی چیست؟
این جریان ها و عناصر خیلی زیاد نیستند و در همه دوره ای بعد از انقلاب، با عناوین مختلف حضور داشته اند و در زمان حیات حضرت امام، بیشتر با احمد آقا ابراز مخالفت می کردند و می ترسیدند با خود امام مخالفت کنند و عناد و دشمنی خود را با احمد آقا نشان می دادند. در آن زمان نمی توانستند خود را زیر پرچم جمهوری اسلامی مخفی کنند زیرا کسی انقلابی تر از امام وجود نداشت. بعد از رحلت امام، اینها خود را به جای افراد مومن و انقلابی جا زدند و امر را مشتبه کردند. اینها امروز با شعار جمهوری اسلامی عمل می کنند ولی برای اهل بصیرت روشن که این تاکتیکی بیش نیست. هرجا که منافع آنها منطبق نباشد یا سکوت می کنند یا مخالفت ضمنی.

  مشکل چیست؟ چرا با این جریان ها مقابله نمی شود؟
بخشی از اینها در دولت قبل توانستند خوب خود را جا بیاندازند و در همه جا نفوذ کنند.


  چطور اینها که با آقای احمدی نژاد هم مخالف بودند؟
سالهای آخر بله یعنی زمانی که منافع شان با هم تضاد پیدا کرد. احمدی نژاد از نردبان گروه های تندرو و جریان اصول گرا بالا رفت  اما همین  که خود را از آنها بی نیاز دید، فاصله گرفت اما دیگر خیلی دیر شده بود.

  آیا ممکن است بار دیگر اتحادی بین مثلث اصول گرایان، افراطیون و جریان احمدی نژاد شکل بگیرد و بار دیگر به قدرت اجرایی کشور بازگردند؟
من پیش بینی نمی کنم مردم ما عاقل اند. اساسا بازگشت روسای پیشین به میدان رقابت امر پسندیده ای نیست. اگرچه منع قانونی ندارد ولی با روح قانون اساسی در تضاد است. قانون گذاران هم نگران تجدید استبداد و مادام العمر شدن ریاست جمهوری بوده اند که البته این نگرانی خیلی هم بی مورد نبوده است . کشور که قحط الرجال نیست وبا ورود نیروهای تازه نفس نشاط به جامعه بازمی گردد.

  برگردیم به موضوع اصلی و میراث حضرت امام(ره)... فرمان 8ماده ای حضرت امام(ره)، درباره برخوردها، آن هم در اوج فضای دهه 60، که از مهم ترین میراث نظری و عملی امام (ره) است کمتر مورد توجه قرار گرفته است- علت این کم توجهی چیست و چه آموزه های قابل استفاده ای در این سند تاریخی برای نسل های بعدی انقلاب وجود دارد؟
بله یکی از اخلاقی ترین میراث های انسانی حضرت امام سند معروف به پیام 8 ماده ای است. این سند در نوع خود زینت بخش حکومت دینی و حاکمیت اسلامی است که چهره رحمانی حکومت دینی را به نمایش می گذارد. توجه داشته باشیم که این پیام در اوایل انقلاب و در اوج ایام جنگ صادر شد که ارزش های انقلابی بیش از هر ارزش دیگر خودنمایی می کرد. امام که بنیان گذار جمهوری اسلامی است در این پیام تاکید می کند که عبور از اصول و ارزش های اخلاقی به هیچ بهانه ای جایز نیست.