به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۵۱۴۰۲

جهان در خطرناک‌ترین لحظه تاریخ

جهان در خطرناک‌ترین لحظه تاریخ
گروه بین الملل:  تحلیلگران نظامی هشدار داده اند که جهان با "خطرناک‌ترین و بی ثبات‌ترین لحظه" خود در تاریخ مواجه است، زیرا کانون‌های درگیری در آستانه انفجار قرار دارند.
به گزارش فرارو به نقل از سان، بیم آن می‌رود که روسیه، چین، خاورمیانه و کره شمالی همگی نقاط عطف اصلی برای یک جنگ جهانی همه جانبه باشند و نیرو‌های بریتانیایی ممکن است به درون آن کشیده شوند. دریاسالار "لرد وست" رئیس سابق نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا می‌گوید:"من هرگز دنیا را خطرناک‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر از امروز ندیده بودم".
اخیرا "گرانت شاپس" وزیر دفاع بریتانیا هشدار داد که جهان در لحظه "پیش از جنگ" قرار دارد. او در سخنرانی‌ای در عمارت خانه لنکستر در لندن از بریتانیا و متحدان اش خواست تا هزینه‌های دفاعی را افزایش دهند و تاکید کرد: "دوران سود صلح به پایان رسیده است".
او گفته بود که جنگ پوتین در اوکراین آینده نظم جهانی را به خطر انداخته است در حالی که چین مراقب است تا ببیند آیا غرب صبر خود را از دست می‌دهد و کره شمالی تهدید به گسترش زرادخانه خود می‌کند. هم چنین، خاورمیانه به مثابه انبار باروت است که آماده روشن شدن با انفجار تنش در دریای سرخ و درگیری اسرائیل و غزه می‌باشد.
روسیه و اوکراین
از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی پوتین به تهدیدی فزاینده برای نظم جهانی تبدیل شده است. پس از تقریبا دو سال جنگ در اوکراین گزارش نظامی تازه فاش شده‌ای نشان می‌دهد که پوتین نقشه‌ای ده مرحله برای کشاندن غرب به آستانه جنگ جهانی سوم در نظر گرفته است.
اسناد محرمانه "مسیر درگیری" احتمالی پوتین را توصیف می‌کند که در سال ۲۰۲۵ در "روز X" " زمانی که نیم میلیون سرباز ناتو و روسیه در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند به اوج خود می‌رسد. این اسناد که از وزارت دفاع آلمان به دست آمده و توسط نشریه آلمانی "بیلد" منتشر شده نشان می‌دهند که پوتین چگونه ممکن است برای حمله ترکیبی به ناتو در اوایل زمستان آینده و یک جنگ تمام عیار در تابستان آینده آماده شود.
این نقشه می‌تواند طی هفته‌های متمادی با یک حمله بهاری علیه اوکراین آغاز شود، زیرا این طرح تصریح می‌کند که پوتین صد‌ها هزار سرباز جدید را بسیج می‌کند. "هامیش دی برتون گوردون" فرمانده بازنشسته ارتش بریتانیا می‌گوید که اگرچه برنامه‌های جنگی وحشتناک بدترین سناریو است، اما کاملا محتمل و امکان پذیر می‌باشد.
او می‌افزاید:"ما احتمالا در خطرناک‌ترین و بی ثبات‌ترین زمان جهان نسبت به گذشته قرار داریم. من حتی نمی‌توانم به زمانی در جنگ سرد مشابه وضعیت امروز فکر کنم". 
او می‌گوید:" آیا کسی باور دارد که اگر پوتین در اوکراین موفق باشد در آنجا متوقف خواهد شد؟ خب، خیر. سناریویی که در آن پوتین در اوکراین پیروز شود قطعا او به سمت غرب سوق خواهد داد. او خود را پطر کبیر قرن بیست و یکم قلمداد می‌کند و پطر کبیر متوقف نشد و به پیشروی به سوی غرب ادامه داد. اگر همه چیز برای پوتین خوب پیش برود این می‌تواند به واقعیت تبدیل شود".
ژنرال سر ریچارد بارونز رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش بریتانیا می‌گوید:"هیچ انتخاب دیگری برای بریتانیا جز مداخله در درگیری‌ها وجود نخواهد داشت". او می‌افزاید:"اگر اجازه دهیم پوتین بتواند ادعای یک پیروزی بزرگ را داشته باشد ممکن است وسوسه شود که کار احمقانه‌ای انجام دهد. اگر او کار احمقانه‌ای علیه ناتو انجام دهد ناتو پاسخ خواهد داد که بسیار خطرناک خواهد بود".
کره شمالی
اتحاد پوتین با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باعث شده که آن دو به طرز وحشتناکی در دیدگاه‌های مشترک شان در مورد غرب با یکدیگر همسو شوند. کارشناسان پیش‌تر گفته بودند که با بروز درگیری‌های جدید در سراسر جهان آن زوج می‌توانند از آن به نفع تلاش خود برای تحقق نظم نوین جهانی استفاده کنند.
سر ریچارد بارونز رقابت بین قدرت‌های بزرگ جهان را "عمیقا سخت تر" از همیشه توصیف کرد. کی یر گیلز کارشماس مسائل روسیه در اندیشکده چتم هاوس هشدار می‌دهد که پوتین، شی جین پینگ و کیم جونگ اون "اوضاع را رصد خواهند کرد و از نحوه واکنش غرب به تراژدی در خاورمیانه درس‌هایی خواهند آموخت".
بریتانیا تنها کشور غربی نیست که به غیرنظامیان خود هشدار می‌دهد، زیرا دولت‌های سوئد و استونی اخیرا در مورد خطر جنگ جهانی سوم صحبت کردند. لرد وست می‌گوید: "نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا و بریتانیا برقرار شد توسط پوتین و دیگران به چالش کشیده شده است. من هرگز دنیا را خطرناک‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر از امروز ندیده بودم".
او می‌گوید اگر غرب نتواند به چالش رسیدگی به درگیری‌های متعددی که به یکباره رخ می‌دهند پاسخ دهد تاثیرات آن می‌تواند در سراسر جهان بازتاب یابد. همین چند هفته پیش پوتین موشک‌های کره شمالی را در اوکراین پرتاب کرد. 
کیم سپس کره جنوبی را "دشمن اصلی خود" نامید و تهدید آغاز جنگ با آن کشور را مطرح کرد و این موضوع را مطرح کرد که نباید تسلیحات هسته‌ای کره شمالی را نادیده گرفت. این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ داد که خواهر و متحد برجسته او یعنی کیم یو جونگ وعده داد که "حمله نظامی فوری" را به کره جنوبی به دلیل "کوچک‌ترین اقدام تحریک آمیز" انجام دهد. تنها ماه‌ها پیش توجه جهانی به اوکراین و تایوان معطوف شد، اما کارشناسان هشدار داده اند که جنگ کره می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را بگیرد.
به همین راحتی امریکا به نبرد با چین کشانده می‌شود و احتمال جرقه جنگ جهانی سوم و آخرالزمان احتمالی هسته‌ای وجود خواهد داشت که احتمالا آن را خونین‌ترین جنگ تاریخ خواهد کرد. رهبر کره شمالی دارای چنان تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی وحشتناکی است که ایالات متحده دیگر معتقد نیست آن تسلیحات صرفا برای اهداف دفاعی هستند بلکه به او اجازه می‌دهند تا حملات نظامی متعارف را علیه کره جنوبی انجام دهد.
چین
همین چند روز پیش حزب دموکراتیک مترقی تایوان در انتخابات آن جزیره به پیروزی رسید به این معنی که اکنون حداقل چهار سال دیگر گفتگویی میان تایوان و چین در کار نخواهد بود. این وضعیت به این نگرانی دامن زده که در صورت خودداری دولت جدید تایوان به از سرگیری مذاکرات پرتنش صلح ممکن است درگیری نظامی چین با تایوان رخ دهد.
چین جزیره خودگردان تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و متعهد شده که در صورت لزوم با انجام اقدام نظامی آن قلمر را به زور تصرف کند. تایوان پس از جدا شدن از سرزمین اصلی چین در سال ۱۹۴۹ اصرار دارد که یک کشور مستقل است. ناظران بر این باورند که پکن ممکن است سعی کند با استفاده از محاصره جزیره را "خفه کند" در حالی که برخی دیگر معتقدند که چین یک فرود نظامی در مقیاس بزرگ را در جزیره تایوان عملی خواهد نمود. ژنرال بارونز در این باره هشدار می‌دهد و می‌گوید یک "اشتباه" کوچک می‌تواند جهان را به طرز وحشتناکی به لبه فاجعه جهانی نزدیک کند. او می‌افزاید:"ما باید به جهانی فکر کنیم که بسیار نامطمئن‌تر و خطرناک‌تر از گذشته است".
خاورمیانه
تهدید ناشی در خاورمیانه در ماه‌های اخیر از زمان انجام عملیات حماس در اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر که جرقه جنگ تازه‌ای بین نیرو‌های اسرائیلی و حماس بود بیش‌تر شده است. عراق، سوریه، یمن و لبنان همگی مانند بریتانیا و آمریکا وارد درگیری شده اند. به نظر می‌رسد که گروه تروریستی بدنام داعش در حال بازگشت وحشتناکی به صحنه جهانی است. نیرو‌های نیابتی ایران از جمله حزب الله لبنان و انصارالله یمن با افزایش نگرانی‌ها از یک جنگ همه جانبه در خاورمیانه، علیه اسرائیل، ایالات متحده و بریتانیا به مبارزه پرداخته اند.
برچسب ها: جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها