به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۴۵۲۲۵۸

مضرات تند غذا خوردن برای سلامت ما

مضرات تند غذا خوردن برای سلامت ما
گروه سلامت: تند غذا خوردن مشکلات موقت و ناراحتی گوارشی در پی دارد. علاوه بر این می‌تواند تاثیرات درازمدت داشته باشد. به گزارش «وری‌ول هلث»، تند غذا خوردن همیشگی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را افزایش می‌دهد. وقتی صحبت از دیابت نوع دوم می‌شود، عوامل متعددی مانند وزن اضافی بدن، ژنتیک، سن، میزان فعالیت بدنی، سیگاری بودن یا نبودن و رژیم غذایی به ذهن می‌آید. با این حال کمتر کسی به نحوه غذا خوردن یا سرعت خوردن می‌اندیشد. اما بنا بر یافته‌های پژوهشی، کسانی که تندتر غذا می‌خورند در مقایسه با افرادی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم باشند. 
 
  چرا سرعت غذاخوردن مهم است؟
دیوید کریل، متخصص تغذیه غدد درون‌ریز و روان‌شناس در کلینیک کلیولند، در گفت‌وگو با وری‌ول هلث می‌گوید: «یافته‌های همه پژوهش‌ها یکسان نیست اما با توجه به پژوهش‌های منتشرشده، به‌نظر می‌رسد وقتی تند غذا می‌خوریم، قند خون نیز تندتر افزایش می‌یابد.» او می افزاید: «‌وقتی آهسته‌تر غذا می‌خوریم، کمتر پُرخوری می‌کنیم. در بیشتر موارد، مدتی طول می‌کشد تا مغز ما پیام سیری را دریافت کند. بنابراین، کاهش سرعت غذا خوردن باعث می‌شود زودتر احساس سیری کنیم.»

تند غذا خوردن چگونه خطر دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد؟
میزان گرسنگی معمولا بر سرعت غذا خوردن تاثیر دارد. آلیسا رامزی، متخصص تغذیه  که کتابی نیز در همین رشته نوشته است، می‌گوید: «من متوجه شده‌ام وقتی که کسی برای مدتی طولانی غذا نخورده‌ است، سرعت غذا خوردنش بیشتر است. وقتی که بین وعده‌های غذایی فاصله زیادی می‌افتد، قند خون بدن کاهش می‌یابد. همین باعث تندتر غذا خوردن می‌شود که به‌دنبال آن، قند خون بدن نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد.» این افزایش میزان قند خون طی این مدت ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. افزایش سرعت غذا خوردن همچنین بر پرخوری اثر می‌گذارد که خطر چاقی را در پی دارد. رامزی در این‌باره می‌گوید: «برخی پژوهش‌ها ارتباط بین سرعت غذا خوردن و ابتلا به دیابت را نشان داده، اما هیچ مدرکی مبنی بر این‎که تند غذا خوردن مستقیم باعث دیابت می‌شود موجود نیست. ابتلا به دیابت تحت تاثیر عوامل زیادی است که بسیاری از آن‌ها از اختیار ما خارج‌ است.»

 فواید آهسته غذا خوردن
 به گفته کارشناسان، غذا خوردن آهسته‌تر باعث می‌شود از پرخوری جلوگیری شود. بنابراین، اگر قصد دارید وزنتان را کم کنید، این روش موثر است. به‌نظر متخصصان، با آهسته غذا خوردن، به رنگ و طعم و بافت غذا بیشتر دقت می‌کنیم. همچنین، آهسته غذا خوردن از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. با تند غذا خوردن، هوای بیشتری می‌بلعیم. به همین دلیل، گاز بیشتری وارد معده می‌شود که ایجاد ناراحتی می‌کند. همچنین، تند غذا خوردن باعث ایجاد احساس «سیری نامطلوب» می‌شود که برای افرادی با شرایط سلامت خاص ضرر دارد. رامزی می‌گوید: «‌آهسته‌تر غذا خوردن به هضم و جذب غذا کمک می‌کند، زیرا وقتی غذا را به‌مدت طولانی‌تری می‌جوید، کار معده کمتر می‌شود.» باید دانست که کاهش سرعت در وعده‌های غذایی لزوما خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت و چاقی را که تا حد زیادی به ژنتیک وابسته‌اند، کاهش نمی‌دهد. 
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: تند غذا خوردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها