به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۵۲۹۱۶

نحوه انتخاب دتکتور گاز مناسب

گروه کسب و کار: دتکتور گاز تجهیزی است که وجود گازهای قابل اشتعال و سمی در فضا را شناسایی می‌کند. این وسیله جزء دستگاههای ایمنی در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی است که با آن می‌توان نشت گاز را به سرعت شناسایی کرد.
نحوه انتخاب دتکتور گاز مناسب
دتکتور گاز یک وسیله الکترونیکی است که بمنظور تشخیص، شناسایی و اندازه‌گیری حضور گاز کاربرد دارد. چنانچه سنسور این دستگاه، گازی را تشخیص دهد، با ایجاد آژیر و هشدار افراد موجود در آن محیط را از وجود گاز باخبر می‌کند. بعبارتی از این دستگاه‌ها به منظور شناسایی و اطلاع‌رسانی در مورد حضور گازهای خطرناک در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت ایمنی در کارخانه‌ها و صنایع، دتکتورهای گاز ابزاری حیاتی برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات غیرمنتظره محسوب می‌شوند. این دستگاهها در سه نوع: خانگی، صنعتی ثابت و قابل حمل تولید می‌شوند.

 انواع دتکتور گاز
•    دتکتور گازهای سمی: این دسته شامل دتکتورهایی می‌شود که برای شناسایی گازهایی نظیر کربن‌ مونوکسید (CO)، دی‌اکسید نیتروژن (NO2) ، کلر، آمونیاک، سولفید هیدروژن و دیگر گازهای سمی استفاده می‌شوند.
•    دتکتور گازهای اشتعالی: دتکتورهای گاز احتراقی یا اشتعالی، برای شناسایی گازهای قابل احتراق نظیر گاز مایع، متان، پروپان و گازهای گروه هیدروکربن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
•    دتکتور گاز انفجاری: این دستگاه‌ها برای شناسایی و اعلام حضور گازهای قابل انفجار نظیر گازهای گروه متان (CH4) و هیدروژن (H2) استفاده می‌شوند.
•    دتکتور گازهای دیگر: برخی دتکتورها به منظور شناسایی گازهای خاص مانند گاز اوزون، اکسیژن و دتکتور سنجش کیفیت هوا کاربرد دارند.

 کاربردهای دتکتور گاز در کارخانه‌ها و صنایع
صنایع شیمیایی: دتکتور گاز برای شناسایی گازهای خطرناک و پیشگیری از تماس و تنفس کارکنان با گازهای سمی به کار می‌روند. مانند کارخانه کلر سازی
پالایشگاه، پتروشیمی و شرکت گاز: دتکتورهای گاز انفجاری در این صنایع برای جلوگیری از حوادث انفجار در جوهای پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب و راه‌اندازی دتکتور در این محیط‌ها باعث حفظ ایمنی کارگران و تاسیسات آن می‌شود.
تصفیه خانه های فاضلاب: دتکتور مورد نیاز در این صنعت سولفید هیدروژن است که هم سمی است و هم انفجاری.

کاربرد دتکتور گاز | آداک فرایند سپهر

تولید فولاد و شیشه: دتکتور ضد انفجار مورد نیاز بیشتر برای کوره های این صنعت کاربرد دارند.
سیلوها گلخانه و آزمایشگاهها: دتکتور اتیلن اکساید و فسفین برای این بخش نصب و استفاده می‌شود.
سردخانه ها: در سردخانه ها به دلیل استفاده از گاز آمونیاک برای تبرید از دتکتور آمونیاک در کنار کمپرسورها و خطوط لوله انتقال آمونیاک استفاده می‌شود.
صنایع غذایی: دتکتورهای گاز در صنایع غذایی به منظور ایجاد محیط کار ایمن و جلوگیری از نشتی گازها به کار می‌روند.
اتاق باتری در اغلب کارخانه ها: اتاق باتری متشکل از UPS و چند ده باتری قابل شارژ است از این رو نصب و استفاده از دتکتور گاز هیدروژن ضروری است.

نکات مهم در  انتخاب دتکتور گاز
اولین گام در نصب دتکتور گاز، انتخاب نوع مناسب آن است. تصمیم گیری در خصوص نوع دتکتور باید با توجه به نیازها و نوع گازهای مورد احتمال در محیط مورد نظر انجام شود. انتخاب نوع مناسب دتکتور گاز یکی از مراحل مهم در فرآیند خرید آن است و باید با دقت و با توجه به نیازهای خاص محیط و کاربردتان انجام شود.
استفاده از دتکتورهای گاز در کارخانه‌ها و صنایع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دستگاه‌ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از حوادث ناگوار و حفظ ایمنی محیط کار ایفا می‌کنند. با توجه به تنوع انواع دتکتورها، انتخاب مناسب و تعیین نقاط نصب صحیح، ایمنی کارکنان و تجهیزات را تضمین می‌کند.

شماره تماس شرکت آداک فرایند سپهر

شرکت آداک فرایند سپهر مرکز تخصصی دتکتور گاز در ایران با اخذ نمایندگی از شرکتها و برند‌های معتبر اروپایی در اکثر پروژه های کشور حضور فعال دارد. این شرکت نماینده رسمی اکثر تولید کنندگان معتبر اروپایی در ایران است از جمله برند پروسنس تولید کننده دتکتور گاز Prosense در ترکیه است.
شما نیز میتوانید تنها با یک تماس از خدمات و مشاوره‌های رایگان این شرکت استفاده نمایید. برای دریافت لیست قیمت و خرید انواع دتکتور گاز با گارانتی و خدمات پس از فروش رسمی به سایت آداک سپهر مراجعه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها