به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۵۵۰۰۴

بایدن و انفجار نارنجک سیاسی در یک گزارش

بایدن و انفجار نارنجک سیاسی در  یک گزارش
گروه بین الملل: یک نارنجکی سیاسی در پوشش گزارشی ۳۴۵ صفحه‌ای در فضای سیاسی آمریکا ترکید .
مواد انفجاری این نارنجک در گزارش نتایج تحقیقات رابرت هر، بازرس ویژه رسیدگی به مدیریت اسناد محرمانه توسط جو بایدن، پس از دوره معاونت ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۱۷، منتشر شد.
نتیجه‌گیری اصلی این بود که بایدن به دلیل نحوه نگهداری این اسناد و با وجود شواهدی مبنی بر اینکه او«عامدا پس از پایان دوره معاونت ریاست جمهوری و در مقام شهروندی عادی، مطالب طبقه‌بندی‌شده را نگهداری و افشا کرد» از طرف دادستانی پیگرد کیفری نخواهد شد.
با وجود این نتیجه مطلوب، گزارش حاوی نکته بسیار مخرب‌تری بود. یکی از دلایلی که هر برای خودداری از پیگرد رئیس جمهور ۸۱ ساله عنوان کرده این است که اگر کار به محاکمه می‌کشید، احتمالا هیئت منصفه بایدن را تبرئه می‌کرد زیرا او را «مردی سالمند و خوش‌قلب با حافظه ضعیف» توصیف می‌کرد.
مسایل مربوط به سن‌و‌سال و توانایی ذهنی جو بایدن برای چهار سال دیگر زمامداری، تقریبا از زمانی که او به کاخ سفید راه یافت مطرح بوده است.
بنابراین، یافته اخیر بازرس ویژه مهمات مناسبی برای حملات جمهوری‌خواهان و برانگیختن نگرانی در میان بعضی از دموکرات‌ها در مورد توانمندی بایدن برای تصدی وظایف ریاست جمهوری فراهم می‌کند.
کریس بوریک، مدیر موسسه بررسی افکار عمومی در کالج مولنبرگ، گفته است که «این گفتمانی است که ستاد انتخاباتی بایدن به‌شدت برای مقابله با آن تلاش کرده است.»
او می‌گوید: «بارها و بارها در نظرسنجی‌ها نشانه‌هایی را می‌بینیم حاکی از اینکه این، بزرگترین نقطه ضعف بایدن در این انتخابات است و ممکن است رای‌دهندگان فکر کنند او برای شرکت در انتخابات خیلی پیر است.»
بنابراین، جای تعجب نیست که گزارش رابرت هر کاخ سفید را وادار کرد تا ضدحمله‌ای خشم‌آلود را تدارک ببیند، از جمله تشکیل نشست رسانه‌ای فوری برای رئیس جمهور تا اعلام کند که حافظه او «خوب» است.
او گفت: «می‌دانم دارم چه کار می‌کنم.»
علاوه بر نتیجه نهایی، بازپرس ویژه شواهد خاصی را برای تایید این نظر ارائه کرده است. او نوشته است که طی دو روز مصاحبه با بایدن، او اغلب نتوانست جزئیات مطالب مرتبط با این تحقیقات را به خاطر بیاورد. فراتر از این، هر گفته است که جو بایدن دشوار به خاطر می‌آورد که چه سال‌هایی معاون رئیس‌ جمهوری بود و چه زمانی پسر بزرگش، بو بایدن، بر اثر سرطان درگذشت.
این ادعای اخیر بود که واکنش خشم‌آلود رئیس جمهور را در جریان نشست خبری عصر پنجشنبه او در کاخ سفید برانگیخت.
بایدن در مورد هر گفت: «چطور به خودش جرات می‌دهد چنین ادعایی را مطرح کند؟»
با این حال، این نشست خبری می‌تواند به حملات به بایدن دامن بزند، زیرا رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره جنگ غزه، از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، با عنوان محمد السیسی رئیس‌جمهور مکزیک یاد کرد.
این سهو لغوی، مانند دیگر اشتباهات لفظی بایدن در روزهای اخیر، دامنه چالشی را نشان می‌دهد که انتخاب مجدد او با آن مواجه است. بهترین راه برای رئیس‌جمهور برای رفع نگرانی‌های مربوط به سنش، یک مبارزه قوی انتخاباتی همراه با افزایش حضور عمومی اوست اما هر اقدامی در این راستا با خطر شواهد بیشتری همراه است که می‌تواند نگرانی‌های موجود را شدت بخشد.
کاخ سفید به تلاش‌های دیگری برای خنثی کردن تاثیر گزارش هر دست زده است.
ریچارد سویر، وکیل شخصی بایدن، تلاش کرد تا بازرس ویژه را متقاعد کند که اشاره به «میزان دقت و نقص‌های ذهنی» بایدن را از گزارش خود کنار بگذارد و در نامه‌ای به او نوشت که استفاده از چنین زبانی «دقیق یا مناسب» نیست.
بایدن همچنین خاطرنشان کرده است که شهادت دو روزه او نزد بازرس ویژه پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و در «بحبوحه مدیریت یک بحران بین‌المللی» انجام شد.
سایر متحدان جو بایدن از نظر قبلی خود در مورد بی‌طرفی هر عدول کرده و گفته‌اند که او در سال ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت، به سمت دادستانی ایالات متحده منصوب شد. در عین حال، هر را مریک گارلند، دادستان کل در دولت بایدن، به عنوان بازرس ویژه پرونده اسناد محرمانه بایدن انتخاب کرد.
تیم بایدن همچنین به سرعت به اشتباهات لفظی دونالد ترامپ ۷۷ ساله، رقیب احتمالی او در انتخابات ماه نوامبر، حمله کرده است.
رئیس جمهور سابق اخیرا نیکی هیلی، رقیب اصلی خود برای نامزدی حزب دموکرات را با نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، اشتباه گرفت و از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به عنوان رهبر ترکیه یاد کرد.
ممکن است شانس کاخ سفید این باشد که این نارنجک حالا و در ماه فوریه منفجر شده است، یعنی ۹ ماه قبل از روز انتخابات.
لری ساباتو، مدیر مرکز سیاست در دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید نگرانی‌ها در مورد سن بایدن اساسا در این رقابت وجود دارد و این گزارش آسیب‌رسان است اما کشنده نیست.
او می‌گوید: «مردم به این خبر نگاه می‌کنند و ابروی خودشان را در هم می‌کشند، اما نه همزمان.»
ساباتو می‌افزاید: «به هرحال، مردم قبلا هم این را می‌دانستند. چون کافی است حتی پنج دقیقه سخنرانی او را تماشا کنید و این موضوع دستگیرتان می‌شود.»
او معتقد است که «هنگامی که رای‌دهندگان آمریکایی پای صندوق‌های رای می‌روند محتوای گزارش بازپرس ویژه که در نهایت از پیگرد کیفری بایدن صرفنظر کرده است، نسبت به مسایلی مانند شرایط اقتصاد و موضوع سقط جنین کمتر باعث نگرانی خواهد شد.»
از سوی دیگر، بدترین سناریو این است که این تازه اولین مورد از مجموعه‌ای از شواهدی باشد که در یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف رئیس جمهور به او ضربه می‌زند. و در این زمینه، حرکت زمان فقط به یک سو است.
جو بایدن جوان‌تر نمی‌شود.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها