به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۵۵۴۹۰

بهترین راهکار برای طلاق توافقی

گروه کسب و کار: شاید به پایان رسیدن یک زندگی مشترک بسیار تلخ و ناگوار باشد. اما گاها شرایطی وجود دارد که ممکن است جدایی بهترین راه‌حل باشد.
بهترین راهکار برای طلاق توافقی
از میان همه روش‌هایی که برای جدایی وجود دارد، طلاق توافقی بهترین گزینه است. هنگامی که زوجین برسر مساله جدایی به توافق رسیده باشند، می‌توانند مراحل مربوط به طلاق را طی نمایند.
البته باید توجه داشت که طلاق به صورت کاملا تفاهمی دارای اصول و شرایطی است که می‌بایست هر دوی زوجین رعایت کنند. در این شرایط که دغدغه و اضطراب ناشی از طلاق کمتر شده و علاوه بر این مشکلات پس از طلاق بسیار کمتر خواهد شد. در این مقاله شرایط و روش‌های مربوط به طلاق توافقی و نیز مزایای وکیل طلاق توافقی در جدایی بررسی شده است.

مزایای طلاق توافقی
چنانچه زوجین تصمیم به طلاق داشته باشند، راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. به طور کلی دو نوع راه حل طلاق توافقی و طلاق یکطرفه وجود دارد که ممکن است از طرف مرد یا زن مطرح گردد. در طلاق توافقی، زن و شوهر در مورد همه مسائل با یکدیگر توافق دارند و همین موضوع باعث می‌شود که پروسه جدایی به سرعت انجام شود.
اما در طلاق یکطرفه، با توجه به عدم همراهی طرف مقابل کار بسیار پیچیده و دشوار است. علاوه بر این در مواردی مانند طلاق از طرف زن، دلیل زوجه برای طلاق بسیار مهم است. حتی در بسیاری از موارد طرح دعوی طلاق منجر به صدور حکم طلاق نمی‌شود.
به همین دلیل در طلاق توافقی، زوجین آرامش روانی بیشتری دارند و این که بسیار سریع‌تر می‌توانند زندگی خود را تعیین تکلیف کنند. از طرفی در صورت داشتن فرزند، آنان نیز کمتر آسیب دیده و شرایط بهتری را پس از طلاق تجربه می‌کنند.
از طرفی چنانچه پرونده به وکیل طلاق توافقی سپرده شود، دیگر نیازی به حضور زوجین در مراحل دادگاه و حتی  مشاوره نیست. این موضوع  نیز باعث صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد بود.

شرایط طلاق توافقی
برای این که یک طلاق توافقی به شکل مناسبی انجام شود، باید زوجین در مورد مسائل زیر به تفاهم برسند. شرایط طلاق توافقی عبارتند از:
•    زوجین باید در مورد مهریه به توافق کامل برسند. این توافق ممکن است مربوط به بذل مهریه به صورت کامل و یا بخشی از آن، یا پرداخت مهریه به صورت کامل یا بخشی از آن و یا پرداخت اقساطی آن باشد.م معمولا مهمترین مانع در انجام شرایط طلاق توافقی، رسیدن به یک توافق در مورد مهریه است. البته بهتر است که این موضوع به یک وکیل طلاق توافقی بی طرف سپرده شود.
•    نفقه و اجرت المثل و سایر حقوق مالی زوجه نیز بخشی از موضوعات مورد توافق است. البته معمولا در این نوع از طلاق، زوجه این موارد را در قبال طلاق بذل می‌کند. هر چند که در صورت توافق، قابل دریافت است.
•    یکی دیگر از موضوعات مهم در شرایط طلاق توافقی، حضانت فرزندان است. بر طبق قانون حضانت فرزندان تا سن 7 سال تمام با مادر است. البته در طلاق توافقی زوجین در مورد این موضوع و حضانت دائم فرزندان و نیز حق ملاقات آنان می‌توانند توافق نمایند.
•    جهیزیه نیز از موضوعات مهم است. به خصوص اگر زن قصد ترک منزل مشترک را داشته باشد. در شرایط طلاق توافقی، بهترین گزینه ایجاد یک وضعیت متعادل بین زوجین است. بخصوص در مورد وسایل زندگی مشترک بهتر است که زوجین شرایط یکدیگر را درنظر بگیرند.
•    هرگونه توافق مالی که در قالب طلاق بتوان مطرح کرد، از نظر دادگاه مشروعیت دارد.

نحوه کار با وکیل طلاق توافقی
چنانچه تمایل داشته باشید که پرونده خود را به وکیل طلاق توافقی بسپارید باید مراحل زیر را طی کنید:
•    ابتدا باید با وکیل در مورد موضوع خود و خواسته‌هایی که در طلاق توافقی دارید، صحبت کنید. در نهایت وکیل مربوطه با صحبت با طرف مقابل و انجام توافقات، شروع پرونده را اعلام می‌نماید.
•    پس از این مرحله باید به وکیل، وکالت دهید. در سال‌های اخیر با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از فرایندهای قضایی، برای اعطای وکالت به وکیل باید حتما در سامانه ثنا ثبت نام کنید. پس از آن رمز موقت قرارداد الکترونیک وکالتی را که وکیل طلاق توافقی برای شما ارسال می‌کند، به وی تحویل دهید. البته باید توجه داشته باشید که برای انجام طلاق توافقی به دو وکیل یکی از سمت زوجه و دیگری از سمت زوج نیاز است.
•    پس از این مرحله وکیل، با طرح دعوی طلاق، پرونده را شروع می‌کند. در این مرحله، دادخواست طلاق به شورای حل اختلاف صالح ارجاع می‌شود. چنانچه باز هم بین زوجین صلح و سازش صورت نگیرد، پرونده به دادگاه خانواده می‌رود.
•    پس از این مرحله و برگزاری جلسه اصلی دادگاه، پرونده به واحد داوری ارجاع و توافقات زوجین مکتوب می‌شود. در نهایت دادنامه عدم سازش از سوی دادگاه صادر و با اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی توسط وکیل طلاق توافقی، رای قطعی می‌گردد.
•    پس از این مرحله زوجین می‌توانند به یکی از دفاتر طلاق شهر خود مراجعه و طلاق را در شناسنامه ثبت نمایند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها