به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۱ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۴۶۰۳۰

«شهر سوخته» جهانی شد

گروه فرهنگ و هنر: «شهر سوخته» امروز در اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.
«شهر سوخته» جهانی شد
امروز (یکشنبه، اول تیرماه) در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو که در شهر دوحه قطر در حال برگزاری پرونده‌ی «شهر سوخته» از طرف ایران مطرح و ثبت جهانی شد. معاون میراث فرهنگی - محمدحسن طالبیان - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این‌باره توضیح داد: پرونده‌ی «شهر سوخته» به‌عنوان سایت فرهنگی در اجلاس یونسکو مطرح شد و بدون رأی مخالف به ثبت جهانی رسید. در جریان مطرح شدن پرونده‌ی ایران، نمایندگانی از کشورهایی مانند هند، ترکیه، آلمان، ژاپن و لهستان، کرواسی و مالزی درباره‌ی اهمیت «شهر سوخته» سخن گفتند که این سخنان در ثبت جهانی «شهر سوخته» تأثیرگذار بود.

او با تأکید بر این‌که «شهر سوخته» همواره صلح‌طلب بوده و در آن هیچ ابزار دفاعی تا کنون کشف نشده است، گفت: ثبت جهانی این سایت به موضوع «صلح جهانی» میان کشورها و فرهنگ‌ها کمک می‌کند. وی همچنین درباره‌ی اشکال‌هایی که پیش از این نمایندگان ایکوموس جهانی پس از بازدید از «شهر سوخته» نسبت به نوع مرمت، حفاظت از محوطه و حریم آن مطرح کرده بودند، توضیح داد: هیچ‌کدام از آن اشکال‌ها در جلسه‌ی امروز یونسکو مطرح نشد. ما معتقدیم که ایکوموس در گرفتن آن اشکال‌ها اشتباه کرده است.

سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو از 25 خردادماه در پایتخت قطر گشایش یافته و همچنان ادامه دارد. در این اجلاس که برای اولین‌بار در قطر برگزار می‌شود، پرونده‌ی 40 محوطه‌ی تاریخی، طبیعی یا تاریخی - طبیعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بررسی خواهد شد. تا قبل از آغاز این اجلاس، 981 محوطه‌ی تاریخی، طبیعی و تلفیقی یا همان تاریخی - طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
مرجع : ايسنا