به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۹:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۶۰۳۷۸

در گذر زمان قدم بزنید و شکوه و جلال تاریخ ایران را ببینید

گروه گردشگری: یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به شهرهای مختلف، گشت‌وگذار در جاذبه‌های تاریخی آن‌هاست. جاذبه‌هایی که شما را به تاریخ باستان تا معاصر می‌برد و علاوه‌بر شکوه معماری، تمدن شگفت‌انگیز ایران را به نمایش می‌گذارد.
در گذر زمان قدم بزنید و شکوه و جلال تاریخ ایران را ببینید
با وجود اینکه تقریبا در تمامی شهرهای ایران می‌توانید به تماشای تاریخ ایران بنشینید اما در برخی از شهرها این موارد پر رنگ‌تر هستند. چرا که در طول تاریخ، شهرهای مختلفی به عنوان پایتخت حکمرانی انتخاب می‌شدند که همین مورد باعث می‌شد در هر زمان یک شهر به اوج زیبایی از نظر فرهنگ، هنر، معماری و شهرسازی برسد. گرچه که مقصد شما هر جای ایران باشد نباید گشت‌وگذارهای تاریخی را از دست بدهید. حتی در شمال ایران که بیشتر به‌عنوان یک سفر در دل طبیعت آن هم با اقامت در ویلا شمال شناخته می‌شود نیز جاذبه‌های تاریخی زیادی برای سفر وجود دارد. در نهایت اینکه در تمامی شهرها با اجاره سوئیت یا خانه می‌توانید خیال خودتان را راحت کنید و برای هر مقصدی که می‌خواهید برنامه‌ریزی کرده و بودجه سفر را تنظیم کنید.
 
این نکته را هم به خاطر داشته باشید در زمان برنامه‌ریزی سفرتان، یک بخش را به جستجوی جاذبه‌های تاریخی و پیدا کردن شاخص‌ترین آن‌ها اختصاص دهید و نحوه دسترسی به آن‌ها را با ماشین و وسایل حمل و نقل عمومی بررسی کنید تا با رسیدن به مقصد بتوانید از تک تک آن‌ها بازدید کرده و از جاذبه‌های آنجا لذت ببرید.
اگر عاشق تاریخ ایران باستان و شکوه آن هستید باید چند شهر در نقشه ایران را هدف قرار دهید که بیشترین جاذبه‌ها را از آن دوره در دل خود جای داده باشند. در ادامه دو مقصد دیدنی در نیمه جنوبی ایران را به شما معرفی می‌کنیم که نه تنها در جاذبه‌های تاریخی حرف زیادی برای گفتن دارند بلکه برای سایر تفریحات و جاذبه‌ها نیز می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

بازدید از پایتخت باشکوه ایران باستان در شیراز
شیراز شهری‌ست با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی و هنری که همه چیز در آنجا به اوج خود رسیده و می‌توانید برای سفری چند جانبه برنامه‌ریزی کنید. شهری که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران شناخته می‌شود و از نظر اقامت نیز می‌توانید انواع اقامتگاه شیراز یا سوئیت شیراز را با تنوع بالایی رزرو کنید.



با وجود اینکه شیراز لیست بلند و بالایی از جاذبه‌های تاریخی را در دل خود جای داده ولی این شهر بیشتر از هر چیز به شکوه و عظمت یک مجموعه تاریخی از دوره باستان یعنی تخت جمشید یا پرسپولیس معروف است. جایی که روزگاری مجموعه‌ای از کاخ‌های باشکوه سنگی بوده و حالا می‌توانید ستون‌های عظیم و سرستون‌هایی به شکل حیوانات یا انسان با بدن حیوان را تماشا کنید.
با وجود اینکه بخش‌های زیادی از مجموعه در طول زمان تخریب شده و از بین رفته ولی هنوز هم برخی از کاخ‌های آن و همچنین نقشه کلی آن از کاملا قابل مشاهده است و می‌توانید در هنگام بازدید از اپلیکیشن و عینک‌های مخصوصی استفاده کنید که علاوه‌بر توضیحات، نقشه سه بعدی بازسازی شده را به شما نمایش می‌دهند.
پس از گشتن در محوطه کاخ‌ها حتما باید به قسمت بالای آن بروید تا با گذر از چندین پله علاوه‌بر اینکه تخت جمشید را از نمای بالا مشاهده کنید بلکه به مقبره‌های در دل کوه پادشاهان هخامنشی با کتیبه‌‌هایی به خط میخی با نقوش مختلف برسید.
مجموعه دیدنی تخت جمشید در نزدیکی شیراز یعنی در شهر مرودشت قرار دارد که حتما باید آن را در اولویت سفرتان قرار دهید. در کنار آن می‌توانید گشت‌وگذاری در شیراز دوست‌داشتنی بزنید و از جاذبه‌های مختلفی مثل باغ ارم، مسجد نصیرالملک، مجموعه وکیل (شامل مسجد، بازار و حمام تاریخی)، مسجد عتیق، ارگ کریمخان، باغ نارنجستان قوام، خانه تاریخی زینت الملوک، مجموعه حافظیه، مجموعه سعدیه، مقبره خواجوی کرمانی و همچنین خیابان‌ها و کوچه‌های تاریخی بازدید کنید.

قناتی با قدمت 2500 ساله در جزیره کیش
جزیره زیبای کیش به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین مقاصد سفرهای داخلی همیشه با سواحل جذاب و متنوع و تفریحات آبی و غیرآبی شناخته می‌شود اما این جزیره پیش از اینکه به یک مقصد تفریحی تبدیل شود، یک منطقه مهم تاریخی بوده که به دلیل قرار گرفتن در خلیج فارس اهمیت زیادی داشته و به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی مختلفی دارد. با سفر و اقامت در سوئیت کیش یا اجاره ویلا در کیش می‌توانید در کنار تفریح برای گشت‌وگذار تاریخی نیز برنامه‌ریزی کنید.
حالا سری به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی جزیره یعنی قنات کاریز بزنیم. این قنات با قدمت حدود ۲۵۰۰ ساله‌اش برای تامین آب شیرین منطقه کاربرد داشته که در عمق ۱۶ متری حفر شده است. اما آنچه این قنات را از هر نظر متمایز می‌کند، این است که نزدیک بودن به دریا باعث شده که برخلاف تمامی قنات‌های خاکی در سایر شهرها، سقف اینجا پوشیده از سنگ، صدف و مرجان‌هایی باشد که چندین میلیون سال قدمت دارند و می‌توانید تعداد زیادی فسیل‌های مرجانی را در آنجا مشاهده کنید که همین مرجان‌ها باعث تصفیه آب می‌شوند.



مردم محلی در گذشته آب این قنات را به‌عنوان یک کالای تجاری با کالاهای مختلفی در سایر کشورها معاوضه می‌کردند که از این نظر برای آن‌ها بسیار اهمیت داشته است.
در حال حاضر این مجموعه توسط میراث فرهنگی بازسازی شده و به‌شکل یک شهر زیرزمینی‌ست که می‌توانید با سفر به کیش از آن بازدید کنید. نکته مهم دیگری که بدو ورود توجه شما را جلب می‌کند خنکی هوای داخل قنات در فصل‌های مختلف گرم و سرد است که همیشه خنک و معتدل بوده و همین مساله آن را به یک مقصد چهار فصل تبدیل کرده است.
در پایان این نکته را به‌خاطر داشته باشید که برای سفر به هر مقصدی یک بخش مهم جستجوی محل اقامت و رزرو آن است که می‌توانید قبل سفر و به‌صورت آنلاین انجام دهید. در حال حاضر با وجود انواع سوئیت، اقامتگاه، ویلا و خانه‌هایی که به‌صورت روزانه اجاره داده می‌شوند، نگرانی از بابت پیدا کردن محل اقامت در سفر با هر قیمتی که مدنظر شماست نخواهید داشت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها