به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۱۳۳۹
به رشد چشمگیر قیمت طلا امیدوار نباشید

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد
گروه اقتصادی: نوسانات جدی بازار ارز و طلا در ایران، از اوایل بهمن ماه سال جاری مجدد آغاز شد؛ پس از ثبات نسبی و نوسانات در حد محدود ارز طی چند ماه گذشته، با رخداد وقایع سیاسی در روابط دیپلماتیک ایران و همچنین تشدید تنش‌های بین‌المللی، ارز در ایران نیز گران‌تر شد.

به گزارش اقتصاد24،هر چند کارشناسان معتقدند بهتر است افزایش نرخ دلار را کاهش ارزش ریال ایران بدانیم تا گران شدن سایر ارزها اما تمامی ارز‌های جهان‌، افزایش قیمت شدید را در این مدت تجربه کرده‌اند. از سویی دیگر نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سایر دغدغه‌های دیپلماتیک در عرصه‌های جهانی را نمی‌توان بی‌تاثیر در این موضوع دانست. نتیجه این اتفاقات را می‌توان بر قیمت جهانی طلا نیز مشاهده کرد.

هر چند که نرخ قیمت طلا در اسفند ۱۴۰۲ در ایران تا حدودی کاهشی بوده، اما این میزان کاهش در برابر رشد آن، قابل توجه نیست. برخی عقیده دارند نرخ طلا در بازار‌های جهانی، تا حدی حباب بوده و میزان رشد آن در کشور‌های مختلف و اقتصادی‌های گوناگون متفاوت بوده است.

از سویی دیگر پیدا کردن ارتباط نوسانات ارزی با وقایعی همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشمکش‌های خبرساز آن، دشوار نیست، اما نمی‌توان این اتفاق را تنها متأثر از موارد عنوان شده دانست و باید نگاهی عمیق‌تر به مسأله داشت.
بازار ارز ندارد

نادر حیدری، کارشناس اقتصادی  درباره وضعیت بازار ارز و طلا گفت: نرخ ارز در ایران همواره متأثر از مولفه‌های متعدد است که بیشترین سهم را در بین این مولفه‌ها، عوامل سیاسی دارد. کشمکش‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران همراه شد. از سویی دیگر تنش‌های بین‌المللی و تشدید جنگ‌افروزی‌ها در نقاط مختلف جهان، تبعات اقتصادی خود را به همراه داشت و در ادامه تشدید تورم در ایران نیز از دیگر اتفاقات مهم اقتصادی در چند وقت اخیر برای ما بود.

وی ادامه داد: افزایش تورم به‌ویژه تورم بخش خوراکی، از ارزش واحد پول ایران کاست و این موضوع را می‌توان از دلایل اصلی، اما پنهان رشد نرخ ارز دانست. کمبود ارز در بازار نیز از دیگر مواردیست که به عنوان دلیل جهش ناگهانی قیمت دلار یاد می‌شود. دولت در چند هفته اخیر تلاش کرد تا با ارزپاشی، جلوی پیشروی نرخ ارز را بگیرد و این اقدام را نه می‌توان موفق و نه ناموفق دانست چرا که نرخ ارز همچنان بر ارقامی بین ۵۸ و ۵۹ هزار تومان باقی‌مانده و کاهش جدی را شاهد نبودیم، اما آنکه ارز هنوز مرز ۶۰ هزار تومان را رد نکرده، قابل توجه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قیمت طلا همواره متأثر از نرخ‌های جهانیست و کمتر از اتفاقات داخلی ایران تأثیر می‌پذیرد. بازار کامودیتی‌ها در یک ماه گذشته نوسانات جدی داشته و بخش زیادی از کانی‌ها رشد قیمتی داشتند. به نظر می‌رسد افزایش نرخ طلا تحت این مسأله رخ داده باشد.

ثبات طلا و بی‌ثباتی ارز
این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود، به مسأله سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز فعلی اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ طلا و ارز باعث شد تا برخی تصور کنند که زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش است. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند روند نرخ ارز در ایران افزایشی باشد، اما این به آن معنا نیست که تشویقی برای خرید ارز و سرمایه‌گذاری در آن ارائه کنند. با افزایش هجمه برای خرید ارز در شرایط فعلی که بازار با کمبود ارز مواجه است، تنها شرایط بدتر شده و قیمت ارز شرایط حبابی پیدا می‌کند. پس از مدتی که حباب برطرف شد، نرخ مجدد نزولی شده و افراد ضرر خواهند کرد.حیدری خاطرنشان کرد: به رشد قیمت طلا به میزان چشم‌گیر نباید امیدوار بود؛ کارشناسان پیش بینی می‌کنند طلا جهش قیمتی شدیدی نداشته باشد، اما نسبت به ارز، باثبات‌تر است.

از دست رفتن سرمایه‌ها در اقتصاد بیمار
 با نزدیک شدن به پایان سال، کارشناسان رد شدن ارز از مرز ۶۰ هزار تومان را برای سال بعد پیش‌بینی می‌کنند؛ این اتفاق باعث شده تا بخشی از مردم به دنبال آن باشند تا از سرمایه‌های مالی هر چند کم خود محافظت کرده و تلاش برای خرید ارز و طلا، به این خاطر است. با این حال نه می‌توان نسبت به آینده ارز و طلا مطمئن بود و نه می‌توان به افرادی که برای حفظ سرمایه‌های خود در تکاپو هستند، خرده گرفت. این اتفاق، رایج‌ترین روند در اقتصاد بیماری همچون اقتصاد ایران است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها