به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۴۶۳۶۵
اغراض سیاسی در دفاع غیرمنطقی کنار گذاشته شود

بهتر است دلواپس سلامت مردم باشید

گروه جامعه: معاون سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر پایین بودن کیفیت بنزین وارداتی و سالم بودن بنزین پتروشیمی، گفت: بهتر است برخی افراد جدا از اغراض سیاسی، شخصی و دفاع غیر منطقی از وضعیت گذشته کمی هم دلواپس سلامتی مردم باشند.
بهتر است دلواپس سلامت مردم باشید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سعید متصدی اظهار کرد: شاید بسیاری باید از نو تمرین کنند که سلامتی مردم و منافع ملی را قربانی اهداف سیاسی و مغرضانه خود نکنند. وی ادامه داد:سازمان حفاظت محیط زیست طبق وظیفه قانونی خود و مصوبه دولت، مرجع تشخیص آلودگی هوا و انطباق سوخت مصرفی در کشور با استانداردها از طریق سنجش کیفیت و تجزیه و تحلیل آن است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن دعوت همه منتقدان به رعایت اخلاق و صداقت در خبررسانی و نقد، از آنها خواست در شرایطی که آلودگی هوا سلامت شهروندان را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است و بخش گسترده ای از این مخاطره به دلیل کیفیت بد سوخت توزیعی در گذشته است، به جای موضع گیری و دفاع غیرمنطقی از وضعیت غلط گذشته و بیان موضوعات غیرکارشناسی، در جهت ایجاد محیط زیست سالم به منظور ارتقای سلامت و کیفیت زندگی مردم، گام بردارند.

*** مهمترین ویژگی های زیست محیطی بنزن
متصدی با تاکید بر اینکه همه متخصصان می دانند حتی لفظ بنزین پتروشیمی عبارت غلط و ناصحیحی است و دولت وقت فقط به منظور خنثی کردن تحریم ها و تامین سوخت مورد نیاز کشور از محصول پتروشیمی بهره برده است، تصریح کرد: بنزین فرآورده ای است که در پالایشگاه از فرآیندهای مختلف شامل تقطیر، واحدهای کاتالیستی، ایزومریزاسیون و غیره تولید می شود. معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی به ترتیب عبارت از مقدار بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار است و نهایتا بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت کشور باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

***ترکیبات تولیدی در پتروشیمی ها به جای بنزین خطری جدی برای سلامت جامعه
وی با یادآوری این موضوع که در هیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی ها به رغم برخورداری از عدد اکتان و خواص احتراق بالا به جای بنزین استفاده نمی شود، گفت: ترکیبات تولیدی پتروشیمی ها به دلیل اینکه بر مبنای تولید ترکیبات BTX و دارای آروماتیک بالاست، سلامت جامعه را با مخاطره جدی مواجه می کند. متصدی با اشاره به نتایج تحقیقات علمی معتبر در دنیا، گفت: ترکیبات آروماتیک به دلیل واکنش پذیری در اتمسفر از عوامل اصلی تولید ذرات معلق هستند و کاهش این ترکیبات در اتمسفر باعث کاهش ذرات معلق زیر 2.5 میکرون می شود.

***بنزن در رده نخست مواد سرطانزا
وی ادامه داد: بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2010، بنزن در گروه نخست مواد سرطانزا قرار دارد و این نتیجه در سایر مجامع علمی دنیا نیز به اثبات رسیده است.متصدی با اشاره به آمار اخذ شده از بیمارستان مفید در خصوص کودکان مبتلا به سرطان خون، اظهار کرد: تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون که به این بیمارستان مراجعه کرده اند، در سال 1392 حدود 518 مورد بوده در حالی این آمار در سال 1389 برابر با 467 مورد بوده است.

*** بنزن و آروماتیک بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان بنزن و آروماتیک در بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است به ترتیب یک و 35 درصد است، در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک بخش اصلی ترکیب بنزین هستند و قطعا میزان آنها بیش از حد استاندارد است. متصدی تاکید کرد: بر اساس نتایج آنالیز نمونه های مستقیم برداشت شده از واحد های توزیع بنزین پتروشیمی شهر تهران در آلمان، میزان آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی 48.6 پتروشیمی درصد گزارش شده که بسیار فراتر از حد استاندارد است. وی افزود: نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه ها در مرکز آزمایشگاهی سازمان حفاظت محیط زیست نیز میزان بنزن و آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی را به ترتیب 6.98و 72.63 درصد نشان داد، چنانکه به استناد نتایج همین آزمایشگاه از ترکیبات آلی فرار در هوای محیط ، میزان بنزن هوای محیط ایستگاه های نمونه بیش از حد مجاز و استانداردهای ملی و بین المللی گزارش شد.

وی با یادآوری این اینکه تعداد روزهای ناسالم شهر تهران طی 90 ، 91 و 92 به ترتیب 217، 147 و 160 روز بوده است گفت: این ارقام بیانگر وضعیت بسیار نامطلوب زیست محیطی شهر تهران است و ادامه روند گذشته منجر به وارد کردن صدمات بدتر به سلامت مردم خواهد شد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تا قبل از طوفان تهران و پس از اقدام به استاندارد سازی سوخت توزیعی تهران، هیچ روز آلوده و ناسالمی گزارش نشده بود و این نشان دهنده میزان تاثیر کیفیت سوخت توزیعی در کیفیت هواست. متصدی کاهش محتوای گوگرد بنزین از 300ppm به زیر 50 ppm، کاهش محتوای گوگرد دیزل از 7000ppm به زیر 50 ppm، کاهش محتوای ترکیبات آروماتیک به زیر 35 درصد و کاهش بنزن به زیر 1 درصد را از جمله مهترین اقدامات اصلاحی در حوزه سوخت توزیعی تهران، کرج و استان مرکزی اعلام کرد.

وی در ارتباط با سوال حاشیه سازان مبنی بر عدم توجه سازمان حفاظت محیط زیست به توزیع سوخت گازوئیل با گوگرد (سولفور) 5000ppm تا 10000ppm ، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست توجه ویژه ای به استاندارد سازی سوخت دیزل و توزیع آن در کلان شهرها با گوگرد کمتر از 40 ppm ( طبق مصوبه 10/2/1393 هیات وزیران) دارد و بر اساس همین مصوبه، استفاده از فیلتر ذرات جهت جلوگیری از انتشار ذرات سرطان زای خروجی از خودروهای دیزلی سنگین اجباری شده است.
مرجع : ايرنا