به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۴۲۰

۲۴ ترفند و نکته در ضبط موسیقی که باید بدانید

گروه کسب و کار : امروزه و با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی تولید موسیقی، می‌توان یک موسیقی را به شکلی کامل با استفاده از صداها و سازهای موجود در کامپیوتر تولید کرد و بدون استفاده از منابع صوتی حقیقی نیز اصواتی جدید طراحی کرد. اما اگر شما نیز یکی از آهنگسازانی هستید که هیچ‌گاه در موسیقی خود از اصواتی حقیقی استفاده نمی‌کنید، باید بگوییم که آثارتان می‌توانند با استفاده از این اصوات، سطحی جدید به خود بگیرند.
۲۴ ترفند و نکته در ضبط موسیقی که باید بدانید
در این مطلب، قصد داریم به ۲۴ نکته و ترفند در مورد تولید و ضبط موسیقی بپردازیم که هر یک می‌توانند سطح کیفی موسیقی شما را به شکلی مشهود ارتقاء دهند.
 
      ۱- یک میکروفون تهیه کنید
پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک میکروفون استودیویی هرچند ساده و ارزان‌قیمت، از نوع کاندنسر یا داینامیک در استودیوی خود در اختیار داشته باشید و اگر اکنون یک میکروفون استودیویی ندارید نیز یک نمونه از آن را خریداری کنید. یک میکروفون استودیویی، وسیله‌ای بسیار کاربردی و ارزنده است که در صورت استفاده صحیح، می‌تواند سالها یا حتی دهه‌ها کارکرد اولیه خود را حفظ کند و ساخت موسیقی در روش‌هایی بسیار خلاقانه و جدید را برای شما ممکن سازد. فراموش نکنید که بخشی حیاتی از تولید موسیقی، ضبط صداست و اصوات حقیقی می‌توانند نقشی اساسی در کیفیت نهایی موسیقی شما داشته باشند.

     ۲- به ضبط زنده اجزای موسیقی بپردازید
با وجود مجموعه‌هایی عظیم از سمپل‌های صوتی، بسیاری از آهنگسازان ضبط زنده اجزای موسیقی را به‌کلی فراموش کرده‌‌اند. اما پیشنهاد می‌کنیم که این تکنیک را حتماً امتحان کنید؛ زیرا با انجام آن، مهارت‌هایی جدید کسب خواهید کرد و با نکات و وجوهی جدید از آهنگسازی نیز آشنا خواهید شد که بسیاری از آهنگسازان کامپیوتری از آنها بی‌خبرند. از این نکات می‌توان به مشکلات فیزینگ (phasing) و سایر مشکلات فنی در میکس اشاره کرد. ضبط زنده می‌تواند علاوه بر اینها، بسیار سرگرم‌کننده نیز باشد!

     ۳- استفاده از دو میکروفون با یک گیتار
هنگام ضبط صدای گیتار آکوستیک، از دو میکروفون استفاده کنید که در موقعیت مرکزی ساز قرار گرفته‌اند، اما سر یکی از آنها به سمت بخش انتهایی بدنه ساز و سر دیگری به سمت بخش بالایی دسته گیتار متمایل شده است. این دو میکروفون هر یک می‌توانند صدای گیتار را به شکلی کمی متفاوت ضبط کنند که قرار دادن هر یک از آنها در یک کانال صوتی، می‌تواند افکت استریوی جذابی را از ترکیب آنها حاصل کند.

     ۴- میکروفون را علامت‌گذاری کنید
اگر نوازنده شما ساز خود را هنگام ضبط بیش‌ازحد تکان می‌دهد، ممکن است که باعث افت کیفیت صدا و از بین رفتن یکدستی محتوای ضبط شده شود. بنابراین، می‌توانید یک علامت را در مکانی بهینه در روبروی نوازنده قرار دهید و از او بخواهید که ساز را در تمامی طول ضبط، با آن هم‌سطح نگه دارد.

     ۵- فاصله خود را حفظ کنید
ضبط زنده و ضبط استودیوی هر یک نیازمند رویکرد و فنون متفاوتی هستند. در ضبط زنده، نیاز است میکروفون را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به منبع صوت قرار دهید تا صدای محیط وارد سیگنال نشود؛ اما این تکنیک، کیفیت ضبط پایین‌تری را نسبت به میکروفون‌گذاری در فاصله‌ای عادی رقم می‌زند. بنابراین، در شرایط بهینه و در استودیو، همواره میکروفون را در فاصله‌ای مناسب از منبع صوت قرار دهید.

     ۶- همیشه آماده ضبط ایده‌های خود باشید
پیشنهاد می‌کنیم که یک پروژه آماده در DAW برای ضبط بسازید. با این کار، چه یک آهنگساز باشید، چه یک نوازنده و چه یک DJ، می‌توانید در زمانی که ایده‌ای به ذهنتان رسیده است، تنها با چند کلیک آن را به‌سرعت ضبط و در کامپیوتر خود پیاده کنید.

     ۷- ترتیب‌دهی صحیح به نوازندگان پیش از ضبط
اگر قصد دارید با استفاده از یک میکروفون، صدای ساز یک گروه از نوازندگان، همچون گروه‌های سازهای بادی برنجی را ضبط کنید، باید پیش از شروع ضبط، از تشکیل یک توازن داینامیک بهینه در گروه اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم میکروفون را در فاصله‌ای در حدود 3 متر از نوازندگان قرار دهید و سر آن را نیز کمی به پایین متمایل کنید تا انعکاسات صدا از زمین استودیو را نیز ضبط کنید.

     ۸- شنونده را به محیط اجرا ببرید
یکی از نکات حیاتی در ضبط باکیفیت صدای سازهای آکوستیک، ضبط صدای آنها به‌گونه‌ای است که شنونده حس قرارگیری در روبروی آنها را داشته باشد. هدف اصلی در این تکنیک، ضبط صدای سازها به شکلی است که در دنیای واقعی به گوشتان می‌رسد. این کار می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا هیچ میکروفونی نمی‌تواند اصوات را آنگونه که به گوش ما می‌رسد، ضبط کند. در چنین موقعیتی، هنر شما به‌عنوان یک آهنگساز این است که صدای ساز را به‌گونه‌ای ضبط کنید که انگار منبع آن در روبروی شنونده قرار دارد.

     ۹- میکروفون را جابه‌جا کنید
اگر اصواتی مکانیکی همچون صدای دکمه‌های ساکسوفون در ضبط شما بیش‌ازحد شنیده می‌شوند، میکروفون را در اطراف یا پشت نوازنده قرار دهید تا دیواری میان منبع صدای ناخوشایند و میکروفون قرار گیرد.

     ۱۰- میکروفون‌های گیتار آکوستیک را در فاصله‌ای 35 الی 45 سانتی‌متری از ساز نصب کنید
فاصله ایده‌آل یک میکروفون از حفره صوتی یک گیتار آکوستیک، 35 الی 45 سانتی‌متر است. اگر میکروفون را در فاصله‌ای کمتر از این قرار دهید، صدای گیتار به شکلی خفه ضبط خواهد شد و اگر آن را در فاصله‌ای بیشتر قرار دهید، صدای موجود در اتاق به شکلی ناخوشایند وارد سیگنال ضبط‌شده از گیتار می‌شود.

     ۱۱- سبک‌های جدید را امتحان کنید
از موزیسین‌ها بخواهید که در سبک‌هایی متفاوتی به نوازندگی بپردازند؛ برای مثال، به نوازنده گیتار بیس یا گیتار الکتریک بگویید که لاین مورد نظر را هم با استفاده از پیک و هم با استفاده از انگشتان خود بنوازد. ممکن است در این حین، تصادفاً به شکلی زیباتر از لاین مورد نظر خود دست یابید. همچنین در این حالت، همواره به نسخه‌هایی مختلف از لاین‌ها دسترسی دارید و می‌توانید آنها را در کنار یکدیگر لایه‌بندی کنید.

     ۱۲- به صدای وکالیست خود ریورب بیفزایید
اگر خواننده شما در حفظ نت موسیقی مشکل دارد، می‌توانید به سیگنال مانیتورینگ او، افکت ریورب با طولی زیاد بیفزایید تا او با شنیدن پژواک صدای خود، بتواند تصوری دقیق‌تر از نت‌ها و کوک صدای خود داشته باشد.

     ۱۳- از دو میکروفون برای ضبط صدای پیانو استفاده کنید
این نکته برای مدرسان موسسات موسیقی بسیار کاربردی و مفید است: بهترین راه برای ضبط صدای یک پیانوی دیواری، قراردهی دو میکروفون کاندنسر در دو بخش چپ و راست پشت آن به شکلی متمایل به پایین و همچنین، جداسازی بخش پشتی و بالایی پیانو است. اگر امکان جداسازی بخش پشتی پیانو را ندارید، می‌توانید درب رویی پیانو را باز کنید و دو میکروفون کاندنسر را در فاصله‌ای یک متری از ورودی بدنه پیانو، در چپ و راست آن قرار دهید.

     ۱۴- پیانوی الکتریک خود را به یک امپلیفایر متصل کنید
اگر قصد ضبط یک ریف پیانوی الکتریک را دارید، پیانوی خود را به یک امپلیفایر گیتار متصل کنید یا صدای آن را به وسیله نرم‌افزارهای شبیه‌ساز امپلیفایر پردازش کنید. این تکنیک می‌تواند حال‌وهوایی بسیار حرفه‌ای‌تر به صدای پیانوی الکتریک شما ببخشد.

     ۱۵- زمان لاین‌های خود را تغییر دهید 
آیا نواختن یک ریف در سرعت اصلی همراه با موسیقی برای شما دشوار است؟ به لطف قابلیت تغییر تمپوی سریع و timestretching لاین‌ها در نرم‌افزارهای آهنگسازی امروزی، می‌توانید تمپوی پروژه را کاهش دهید تا با سرعتی کمتر همراه با موسیقی بنوازید و پس از اتمام ضبط، تمپوی موسیقی را مجدداً افزایش دهید. این کار به هیچ وجه تقلب محسوب نمی‌شود و می‌تواند نوازندگی را برای شما تسهیل کند.

     ۱۶- به دنبال پژواک ریورب در محیط‌هایی حقیقی باشید
آیا ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید، راهرو یا فضای آکوستیکی با صدایی جالب دارد؟ یا شاید صدا در حمام خانه‌تان بسیار روشن و جذاب پخش شود؟ اگر به یکی از این محیط‌های آکوستیک متفاوت دسترسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک میکروفون در آن قرار دهید، موسیقی خود را در آن پخش کنید و پژواک طبیعی افزوده‌شده به آن را به جزئی از پروژه خود بدل کنید.

    ۱۷- یک اتاق ضبط وکال در خانه درست کنید
اگر می‌خواهید وکال را در خانه با کیفیتی بالاتر ضبط کنید، کافیست دیوارهای یک فضای کوچک همچون گنجه‌های اتاق خود را با چند لحاف و پتو بپوشانید. البته اگر قصد دارید لاین خود را از روی ترانه آن بخوانید، نیاز به نور کافی در این فضا خواهید داشت و همچنین، باید به‌قدری فضا در اختیار داشته باشید که بتوانید به اندازه کافی از میکروفون فاصله بگیرید.

     ۱۸- از هدفون‌های پشت بسته استفاده کنید
مسلماً زمانی که قصد ضبط صدای یک ساز یا وکال را دارید، باید بکینگ ترک را از طریق یک هدفون پشت بسته با نشتی صدای پایین پخش کنید تا صدای در حال پخش در هدفون، توسط میکروفون ضبط نشود.

     ۱۹- از خواننده خود بخواهید که به شکل فی‌البداهه بخواند
در ضبط وکال، همواره از خواننده بخواهید که بخش‌هایی را به صورت فی‌البداهه بخواند. همچنین، همیشه بخش‌های مختلف موسیقی همچون ورس‌ها و کورس‌ها را به‌صورت مجزا از یکدیگر ضبط کنید و در انتهای آنها، خواننده نت آخر را نگه دارد تا شروع بخش بعد وکال، با پایان بخش قبلی آن مصادف شود. این تکنیک می‌تواند انرژی مضاعفی به موسیقی شما ببخشد.

     ۲۰- میکروفون‌گذاری از بالا
بهترین موقعیت برای قراردهی میکروفون وکال، کمی بالاتر از سر خواننده است. این تکنیک میکروفون‌گذاری، خواننده را مجبور به متمایل کردن سر خود به عقب می‌کند و باعث می‌شود که گلوی او باز شود و طنین و عملکرد صدای او بهبود یابد.

     ۲۱- به تأخیر سیگنال توجه کنید
برخی از سیستم‌های استودیویی، دچار مشکلات تأخیر سیگنال هستند و ضبط نوازندگی در آنها بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید همراه با افکت به پایش نوازندگی بپردازید اما سیگنالی خام را ضبط کنید، نیاز به استفاده از دستگاهی دارید که به شما امکان ضبط سیگنال خام به شکل همزمان با سیگنال پردازش‌شده را می‌دهد.
یک راه دیگر نیز این است که با استفاده از یک میکسر یا اسپلیتر سیگنال آنالوگ، سیگنال را به‌صورت همزمان به کامپیوتر و یونیت‌های افکت خود ارسال کنید.

     ۲۲- به یک مربی وکال تبدیل شوید
اگر وکالیست شما نمی‌تواند نت‌ها را به‌خوبی ادا کند، سعی کنید تا نقش یک مربی را برای او ایفا کنید. برای مثال، اگر خواننده کمی بم‌تر از نت مورد نظر می‌خواند، به او بگویید که کمی زیر‌تر بخواند؛ اما اگر او باز هم بم‌تر از حد مورد نظر به خواندن ادامه داد، کوک بکینگ ترک او را موقتاً به میزان 10 الی 12 سنت افزایش دهید تا او مجبور به تنظیم صدا و جبران کوک افزایش‌یافته شود.

     ۲۳- همه چیز را ضبط کنید
کمی قبل و در اوایل این مطلب، به شما گفتیم که بهتر است همواره یک پروژه آماده برای ضبط‌های خود در اختیار داشته باشید که در زمان لزوم، آن را سریعاً باز کنید و به ضبط ایده خود بپردازید؛ اما این پروژه در صورتی که از آن استفاده نکنید مسلماً کاربردی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم که هر بار در حال نواختن یک ساز، خواندن یا حتی میکس هستید، یک کانال ضبط را به شکل باز رها کنید و در صورتی که محتوایی مناسب در آن ضبط شد، آن را ذخیره کنید.

     ۲۴- به نویز‌های ناخواسته در ضبط توجه کنید
اگر با استفاده از میکروفون‌هایی با حساسیت بالا به ضبط موسیقی می‌پردازید، توجه کنید که نوازنده یا خواننده‌تان، هیچ بخش سخت قابل توجهی در لباس خود نداشته باشد. شنیدن صدای برخورد ساعت، دکمه و زیورآلات با یکدیگر یا با ساز در یک ضبط بی‌نقص پس از اتمام جلسه ضبط، می‌تواند اتفاقی بسیار ناگوار برای یک آهنگساز یا مهندس صدا باشد.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها