به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۶۹۳۴۷

قیمت گندم برای سال جاری مشخص شد؟

قیمت گندم برای سال جاری مشخص شد؟
گروه اقتصادی: تعیین قیمت گندم یکی از اختلافاتی است که با گذشت هر سال بین دولت و کشاورزان شدت می‌گیرد؛ در حالی که سال گذشته دولت با تعیین نرخ تضمینی 17 هزار و 500 تومانی نتوانست رضایت کشاورزان را جلب کند، گندم‌کاران همچنان نگران تسویه مطالبات گذشته خود هستند. 

به گزارش تجارت نیوز،اکنون نیز در حالی که حدود 50 روز از سال جدید می‌گذرد، تولیدکنندگان گندم تا حد زیادی از تورم عمومی کالاها عقب مانده‌اند و به همین دلیل سال گذشته خواهان تعیین قیمت گندم در محدوده 20 هزار تا 22 هزار و 500 تومان بودند.آن‌طور که مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور به مهر اعلام کرده است امسال نیز قیمت گندم در هر کیلو در محدوده 17 هزار و 500 تومان قرار دارد. خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۱۸ هزار تومان است.

با توجه به این نرخ‌های اعلامی کشاورزان همچنان از تولید زیان‌ده خبر می‌دهند و معتقدند که در چرخۀ تولید تا مصرف گندم، این دلالان و واسطه‌گران هستند که بیشترین سود را می‌برند و گندم‌کاران جز زیان عایدی دیگری ندارند. 

موضوعی که احتمالاً درنهایت منجر به کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول کشاورزی شود. نکته عجیب این است که هر گاه دولت ناچار به واردات گندم شده در نهایت پرداختی بیشتری نسبت به محصول داخلی داشته است. با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری حدود 13 میلیون تن گندم از مزارع داخل کشور خارج شود. یعنی معادل تولیدی که سال گذشته انجام شد. البته تمام این محصول خرید تضمینی نمی‌شود و بخشی از کشاورزان حاضر به فروش محصول به دولت نیستند.

البته این بدان معنا نیست که دولت باید تمام و کمال به خواستۀ کشاورزان عمل کند؛ بلکه شاید بهترین راهکار جبران عقب‌ماندگی قیمتی و تعیین قیمت جدید گندم بر اساس تورم باشد؛ چراکه در غیر این صورت دست دولت از گندم تولیدی کشاورزان کوتاه می‌شود و در نهایت باز هم این دلالان هستند که به بازیگر اصلی بازار تبدیل می‌شوند. 
برچسب ها: قیمت گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها