به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۴۶۹۶۸۰

تیک‌تاک و مالک چینی‌اش به دادگاه شکایت کردند

تیک‌تاک و مالک چینی‌اش به دادگاه شکایت کردند
گروه بین الملل: تیک‌تاک و شرکت چینی مالکش، «بایت‌دنس»، از قانون ممنوعیت فعاليت و یا واگذاری آن به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی که در کنگره تصويب و با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون بدل شد، شکایت کردند.
شکایت تیک‌تاک که  به دادگاه استیناف فدرال در شهر واشنگتن تسلیم شد، استدلال می‌کند که این قانون در چند مورد، از جمله حق آزادی بیان، قانون اساسی آمریکا را نقض می کند.در لایحه کنگره آمریکا که با امضای آن توسط جو بایدن به قانون بدل شد، به «بایت‌دنس» مالک چینی تیک‌تاک تا روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۵ فرصت داده شده که یا این شرکت را بفروشد و یا فعالیت آن در آمریکا ممنوع خواهد شد.
در بخشی از این شکایت گفته می شود: «واگذاری تیک‌تاک نه به لحاظ تجاری، نه به لحاظ فناوری و نه به لحاظ قانونی ممکن نیست. تردیدی نیست که طبق قانون تصویب شده تیک‌تاک در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵ تعطیل خواهد شد و ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی را که از خدمات ارتباطی آن بهره‌مند هستند و در هیچ شکل دیگری جایگزین شدنی نیست، وادار به سکوت خواهد کرد.»
اکثریت اعضای مجالس قانونگذاری آمریکا به دلیل آنچه که نگرانی‌های امنیتی مربوط به دسترسی چین به اطلاعات شخصی کاربران تیک‌تاک توصیف کردند، به فاصله چند هفته پس از طرح پیش‌نویس این لایحه، آن را تصویب کردند.براساس این لایحه قانونی اگر این شرکت تا ۱۹ ژانویه آینده واگذاری را نپذیرد، عرضه اپلیکیشن تیک‌تاک در بازارهای مجازی و ارائه خدمات اینترنتی به این شرکت در هر شکلی ممنوع خواهد شد.
در بخش دیگری از شکایت تیک‌تاک به مراجع قضایی فدرال گفته می شود «حکومت چین با صراحت اعلام کرده که با واگذاری موتور پیشنهاد دهنده که رمز اصلی موفقیت تیک‌تاک در آمریکا بوده مخالف است.»این شکایت می‌افزاید که شرکت تیک‌تاک برای حفاظت از اطلاعات کاربران در آمریکا دو میلیارد دلار هزینه کرده و در طرح ۹۰ صفحه ای که نتیجه مذاکرات آن با کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا است، تعهدات بیشتری را پذیرفته است.
در توافق با نهادهای مسئول که تیک‌تاک در شکایت خود به آن اشاره می کند این شرکت «گزینه قطع فعالیت» را پذیرفته است که در عمل به این معنی است که هر زمانی تیک‌تاک تعهدات خود را زیرپا بگذارد، نهادهای مسئول می توانند فعالیت آن را متوقف کنند.این شکایت خاطرنشان می‌کند که کمیته سرمایه گذاری‌های خارجی آمریکا بدون مقدمه در ماه اوت ادامه مذاکرات در مورد توافقی که در ماه مارس آن سال صورت گرفت را متوقف و اعلام کرد که تنها راه ادامه فعالیت تیک‌تاک واگذاری مالکیت آن از سوی شرکت «بایت‌دنس» است.
در قانون مصوب مجالس قانونگذاری آمریکا این موضوع در نظر گرفته شده که اگر رئیس جمهور تشخیص دهد که شرکت «بایت‌دنس» در تبعیت از این قانون پیشرفت لازم را انجام داده است، می‌تواند مهلت تعیین شده را سه ماه تمدید کند.تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برای ممنوع کردن تیک‌تاک و وی چت، یک شبکه اجتماعی چینی دیگر که مالک آن «تن سنت» است، به دلیل مخالفت مراجع قضایی در سال ۲۰۲۰ ناکام ماند.
 ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه که در انتخابات ریاست جمهوری امسال با جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، رقابت خواهد کرد اخیرا نظرش را تغییر داده و با ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک مخالف است، هرچند خاطر نشان کرده که نگرانی‌های امنیتی در مورد آن باید برطرف شود.
اکثر کارشناسان در مورد سرمایه کافی هر خریدار بالقوه‌ای برای خرید تیک‌تاک و مهم‌تر از آن تائید چنین معامله‌ای از سوی نهادهای دولتی در چین و آمریکا تردید دارند.
برچسب ها: تیک‌تاک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها