به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۴۶۹۷۰۷

نرم افزار تحت وب چیست؟

گروه کسب و کار: نرم افزار تحت وب اساسا برنامه ها یا ابزارهایی هستند که در بستر اینترنت و از طریق مرورگر وب نیز اجرا می شوند. این نرم افزار ترکیبی از اسکریپت های سمت سرو و اسکریپت های سمت کلاینت نیز می باشد که از سمت سرو جهت مدیریت، ذخیره سازی، و بازیابی اطلاعات وهمچنین از سمت کلاینت جهت ارائه اطلاعات به کاربران نیز به کار می روند.
نرم افزار تحت وب چیست؟
نرم افزار تحت وب به سازمان ها این امکان را داده است که از طریق ابزار های مکاتبات سازمانی امکان استفاده از فرم های آنلاین، سیستم مدیریت محتوا، اشتراک گذاری داده ها، دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی و تعامل با سایر شرکت ها و...را داشته باشد. لازم به ذکر است که تحت وب بودن به معنای ارتباط میان کاربر و نرم افزار است که و از طریق مرورگر صورت می پذیرد، البته برای اولین بار جهت اتصال به اینترنت نیاز خواهید داشت اما برخی قابلیت های درون برنامه بدون اینترنت هم قابل استفاده می باشد.

نرم افزار تحت وب چه کاربردی در کسب و کارها دارد؟
با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات، نرم افزار های تحت وب از حیاتی ترین ابزار سازمان ها و به عنوان شاخص انتخاب اتوماسیون اداری نیز مطرح شد، زیرا این نرم افزار می تواند یک ابزار ارزشمند در جهت پیشبرد سریع تر عملکردهای سازمان در جهت دسترسی به اهداف نیز همراهی کند.

برخی از کاربرد های برنامه های تحت وب در یک سازمان عبارت اند از:
•    دسترسی به سوابق عملکرد هر پرسنل
•    مدیریت و کنترل سازمان
•    نظارت بر امور مالی
•    کنترل گردش کار پرسنل سازمان

نرم افزار تحت وب نیاز به نصب دارد؟
از آنجایی که نرم افزار تحت وب بر روی سرور پیاده سازی شده اند و از طریق مرورگرها نیز قابل اجرا می باشند نیازی به نصب و دانلو ندارند، یعنی در هر زمان و در هر مکان با دسترسی به اینترنت و مرورگر می توانید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال در گوشی های هوشمند با اضافه کردن میانبر از آن ها بر روی صفحه اصلی، این گونه به نظر می رسد نرم افزار نصب کردید اما در حقیقت شما آن را اجرا کرده و فقط جهت اتصال به اینترنت نیاز دارید.
تفاوت نرم افزار تحت وب و ویندوزی
نرم افزار های تحت وب و ویندوزی هر کدام نسبت به دیگری متفاوت تر است، برخی از این تفاوت ها نیز بدین شرح است:
1.    یکی از اصلی ترین تفاوت های نرم افزار تحت وب و ویندوزی این است که سیتم های تحت وب روی وب سرور ها اجرا شده است و سیتم های ویندوزی در روی سیتم های مرکز نیز نصب می شوند، اما به طور کلی هر دو آن ها بر بستر اینترنت قابل استفاده است.
2.    نرم افزار های ویندوزی روی سیتم نصب و قابل دسترس شده اند اما نرم افزار های تحت وب نیز از هرجا و هرمکان با استفاده از اینترنت نیز در دسترس هستند.
3.    نرم افزاز های ویندوزی بر رو دستگاه هایی با سیستم عامل ویندوز نیز نصب شده اند و به سیتسم عامل هایی چون Mac، Android، Linux نیز دسترسی ندارند.

انواع نرم افزار تحت وب
در حوزه نرم افزار های تحت وب دو روش برای استفاده از آن وجود دارد، که عبارت اند از: روش های ابری و غیر ابری. روش سیستم های غیر ابری این گونه است که سازمان ها با استفاده از زیر ساخت های محلی در بستر اینترنت به سیستم سازمانی خود دسترسی داشته باشند. اما در روش سیستم های ابری نه تنها نسبت به روش غیر ابری ابری ارزان تر و کارآمد تر هستند. بلکه به کاربران سازمان این امکان را می دهند که در هر جا و در هر مکان از طریق تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و...امکان دسترسی به سیستم و داده های سازمان و انجام امور را داشته باشند. مانند سبکه های اجتماعی، تاکسی های آنلاین، ایمیل و...

مزایا و معایب نرم افزار تحت وب
نرم افزار های تحت وب به سبب مزایای فراوانی که دارند، محبوبیت بسیار زیادی در بین سازمان ها و کاربران نیز پیدا کرده است. اما این نرم افزار ها در کنار مزایای فراوان نیز دارای چالش ها و معایبی هستند که عبارت اند:
مزایای نرم افزارهای تحت وب معایب نرم افزار های تحت وب
صرفه جویی در هزینه وابسته به اینترنت
عدم نیاز به ارتقاء نرم افزاری وابسته به پرتال خود
امنیت بالا هزینه های مرتبط در استفاده از سرویس ابری
دسترسی راحت و سریع محدودیت حریم خصوصی
قابلیت کنترل دسترسی کاربران محدودیت در سفارشی سازی برخی نرم افزارها
سرعت بالا نیاز به دانش فنی برای استفاده و مدیریت بهینه
ذخیره سازی بهینه داده ها عدم دسترسی به داده در صورت قطعی اینترنت
سازگار با تمام سیستم عامال ها ناپایداری سرویس در صورت مشکلات فنی

نمونه هایی از نرم افزار مبتنی بر وب
امروزه با توجه به این موضوع که نرم افزارهای تحت وب بر بستر اینترنت نیز گسترش یافته اند، ممکن است خود شماهم روزانه از نرم افزارهای تحت وب استفاده کنید اما همچنان اطلاعی نداشته باشید. لازم به ذکر است که نرم افزارهای تحت وب می توانند گاها بسیار ساده باشند و یا همانند نرم افزارهای ویندوز پیچدگی هایی را با خود همراه داشته باشند.

برخی از نرم افزار های پیچیده مبتنی بر وب عبارت اند از:
•    سیستم های پرداخت آنلاین
•    سایت های تعاملی(سایت هایی که مبتنی بر تعامل بر رفتار کاربران عمل می کند)
•    سیستم های CRM برای کار با داده های بسیار زیاد و مدیریت ارتباط با مشتریان
•    سیستم هایی که به کاربران خود امکان رزرو آنلاین اقامتگاه، بلیط و.... را می دهند.

همانطور که مطالعه کردید نرم افزارهای تحت وب پیچیده با منابع داده های زیاد و امکانات متعدد در تعامل هستند، اما نرم افزارهای تحت وب ساده فقط روی یک فعالیت تمرکز دارند. برخی از نرم افزارهای تحت وب ساده عبارت اند از:
•    سیستم محاسبه پرداخت وام
•    نمایش نرخ تبدیل عرض
•    تولید پالت رنگ
•    ساخت نظر سنجی های سفارشی
کاربرد نرم افزار تحت وب

اتوماسیون اداری تحت وب چیست؟
نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب با تکنولوژی های نوین وب ادغام شده است و بر بستر اینترنت، فرایند های مختلف را در یک سازمان به صورت خودکار انجام می دهد. کاربران و سازمان ها برای استفاده از این نرم افزار فقط به مرورگر و اینترنت نیاز دارند و بدون نیاز به نصب نرم افزار خاصی می توانید از آن بهره مند گردید. عدم محدودیت زمانی و مکانی مهم ترین مزیت اتوماسیون اداری مبتنی بر وب محسوب می شود، چرا که کاربران در هر زمان و در هر مکان می توانند به امور خود رسیدگی کنند. این سیستم علاوه بر نسخه ویندوز بر روی گوشی همراه، تبلت و...نصب می شود و همچنین جهت سرعت بخشیدن به انتقال داده ها، گردش مکاتبات بین واحد های مختلف داخل و خارج سازمان ها و عدم نیاز به مراجعه حضوری مشتریان جهت ارائه و پیگیر ی در خواست ها در یک سازمان فعالیت می کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها