به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۶۹۷۱۵

 بازداشت ۴۰ روزنامه‌نگار در روسیه 

 بازداشت ۴۰ روزنامه‌نگار در روسیه 
گروه بین الملل: گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است،  خبر داد که دولت روسیه، نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار را بازداشت کرده است.
به گزارش این نهاد که تحولات روزنامه‌نگاری در سراسر جهان را رصد می‌کند، این روزنامه‌نگار روس روز دوشنبه بازداشت شده است.گزارشگران بدون مرز گفته که با این بازداشت، شمار روزنامه‌نگاران زندانی روس از زمان آغاز جنگ مسکو علیه اوکراین در پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، به ۴۰ نفر می‌رسد.
به گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روزنامه‌نگاران روس به اتهام‌های مختلف جنایی از جمله «تروریسم، افراط‌ گرایی، انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد نیروهای مسلح، جاسوسی، خیانت، اخاذی، نقض حقوق مردم، نقض مقررات قانون در مورد عوامل خارجی، تحریک به اغتشاشات گروهی، نگهداری غیرقانونی مواد منفجره و حمل غیرقانونی مواد مخدر» در بازداشت هستند.۱۲ تن از این روزنامه‌نگاران، احکام حبسِ از پنج‌ونیم سال تا ۲۲ سال دریافت کرده‌اند.وولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از مقام‌های روسیه خواسته است تا از تعقیب و پیگرد روزنامه‌نگاران دست بردارد.
او  در بیانیه‌ای از افزایش تعداد روزنامه‌نگاران مستقلی که در روسیه متهم، محکوم و زندانی شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و آن را نشانه «تشدید سرکوب» صداهای مخالف دانست.
 تورک گفت: «تشدید سرکوب کار مستقل روزنامه‌نگاران باید فوراً متوقف و از حق اطلاع‌رسانی به یکی از مؤلفه‌های کلیدی حق آزادی بیان، حمایت شود».
به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، «روزنامه‌نگاران در راستای تعهدات بین‌المللی حقوق بشر روسیه باید بتوانند در یک محیط امن و بدون ترس از انتقام‌جویی کار کنند. من از مقامات می‌خواهم که فوراً اتهامات خبرنگارانی را که صرفاً به‌دلیل انجام وظایف‌شان بازداشت شده‌اند، پس گرفته و آن‌ها را آزاد کنند».
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها