به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۴:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۶۹۷۴۵
گدایی می‌کردیم سه کرسی هم به ما بدهید

خاتمی: گدایی کُرسی مجلس بس است، یک‌بار هم کنار مردم بایستیم

خاتمی: گدایی کُرسی مجلس بس است، یک‌بار هم کنار مردم بایستیم
گروه سیاسی: در آستانه دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، یک فایل صوتی از صحبت‌های محمد خاتمی منتشر شده که او رویکرد پیشین اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات را به نقد می‌کشد و می‌گوید آنها «گدایی» می‌کردند تا سهم ناچیزی از کرسی‌های مجلس را بگیرند.
خاتمی در این فایل صوتی می‌گوید: «تا حالا گدایی می‌کردیم، عجز و التماس می‌کردیم، سه تا کرسی هم به ما بدهید تو مجلس. عجز و التماس می‌کردیم که بیایید یک خرده رفتارتان را عوض کنید.» اما رئیس جمهور پیشین ایران می‌گوید این شیوه بی‌فایده بود و بنابراین اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که در انتخابات شرکت نکنند. او می‌گوید: «ما هم کنار مردم قرار می‌گیریم، حرف‌هایمان را می‌زنیم، می‌گوییم راه مملکت این است.» به نظر می‌رسد که این فایل صوتی به جلسه‌ پیش از دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط است و منبع درز آن مشخص نیست. 
محمد خاتمی پیشتر هم صحبت‌هایی عمومی با مضمون «در کنار مردم بودن» بیان کرده است. او گفته بود در انتخابات اسفند ماه شرکت نکرد تا دروغ نگفته باشد.
در فایل صوتی درزکرده خاتمی می‌گوید: «من کسی بودم که می‌گفتم ما صندوق را نباید رها بکنیم. سال ۹۰ که ضدانقلاب می‌گفت ما باید تحریم بکنیم من رفتم رای دادم.» در اینجا صدای فرد دیگری شنیده می‌شود که می‌گوید: «دماوند».
در سال ۱۳۹۰ و تنها دو سال پس از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸، محمد خاتمی در شهر دماوند در انتخابات شرکت کرد، اقدامی که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. شورای نگهبان در آن سال انتخابات دماوند را باطل اعلام کرد.
با تشدید اعتراضات سراسری در ایران در سال‌های اخیر، محمد خاتمی برای اصرارش بر شرکت در انتخابات و همچنین موضع او نسبت به حکومت، مورد انتقادهای شدیدی بوده است.
او در این فایل صوتی درزکرده می‌گوید: «من دارم می گویم اگر حالا کل انتخابات دگردیسی پیدا کرد، دیگر انتخابات نبود، آیا بازهم باید برویم انتخابات، فقط به نفع کسانی که ضد انتخاباتند کار بکنیم؟ یا در کنار ۶۰ درصدی از مردم قرار بگیریم که تصمیم گرفته‌اند در انتخابات شرکت نکنند؟»
او می‌گوید که شورای نگهبان و دیگر نهادهای محافظه‌کاران حاکم، اصلاح‌طلبان را به مجلس راه نمی‌دهند. «بر فرض، چهار تا صندوق هم به چهار تا شاخ شکسته بدهند، که حالا چه دردی را دوا می‌کند؟» او نتیجه می‌گیرد: «یک بار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم.» البته تاکید می‌کند «نه در کنار ضدانقلاب و تحریم» و منظورش را این طور روشن می‌کند که «بگوییم ما تا این مجلس است و این شورای نگهبان است دیگر اصلا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.»
جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و نزدیک به محمد خاتمی، در شبکه ایکس این پرسش را مطرح کرده که «چرا قبل از هر انتخابات یک فایل صوتی یا یک مطلب درِ گوشی از آقای خاتمی منتشر می‌شود یا لو می‌رود؟» او تاثیرگذاری آقای خاتمی در فضای سیاسی را دلیل آن دانسته است.

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ۰۷:۱۶
شکی نباید کرد همچنان مهمترین اصلاح طلب سید محمد خاتمی است و اصلاح طلبان با اختلاف فقط چرخ اصولگراها رو روغن کاری و سرعت می دهند (439937)
۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ۰۸:۳۳
سهمیه شون از سفره انقلاب کم یا قطع شده الان یادشون افتاده در کنار مردم باشند!!! سالهای ۷۸،۹۶،۹۸،۴۰۱ کجا بودن ؟؟؟ (439938)
۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ۱۱:۴۰
مردم یک عمر است فراموش شده اند (439939)
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ۰۸:۱۳
واسه تو هم یه ستون برق رزرو شده (439946)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها