به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۶۹۹۰۲

قراردادی برای هواپیمای جدید روز قیامت

قراردادی برای هواپیمای جدید روز قیامت
گروه بین الملل: هواپیمای « بوئینگ ئی-۴بی» در حال حاضر نقش «مقر پیشرفته فرماندهی هوابرد» نیروی هوایی ایالات متحده را ایفا می‌کند و از آن به عنوان «دیده‌بان شب» نیز یاد می‌شود.
هواپیمای « بوئینگ ئی-۴» تنها چهار نمونه عملیاتی دارد و به عنوان مقر فرماندهی نجات‌بخش و متحرک رئیس جمهوری آمریا در وقت حساس جنگ هسته‌ای یا سایر درگیری‌های جدی به کار می‌آید؛ و بی‌دلیل نیست که به این هواپیما لقب هواپیمای «روز قیامت» داده شده است.
هواپیماهای «ئی-۴»‌ در پایگاه نیروی هوایی آفوت درنبراسکا قرار دارند که توسط «اسکادران فرماندهی و کنترل شماره ۱ نیروهای هوابرد» اداره می شوند.
یکی از این فروند هواپیماها، هواپیمای روز قیامت است و خدمه ۲۴ ساعته و ۷ شابنه روزی آن همواره در حالت آماده باش نگه داشته می‌شود تا در زمان لازم بتوانند خیلی سریع آماده پرواز باشند.
در حالی که این هواپیما قادر به مقاومت در برابر تکانه‌های الکترومغناطیسی هسته‌ای است، اما عمری از آن گذشته و از سال ۱۹۷۴ میلادی در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بوده و قرار است جایگزین شود.نیروی هوایی آمریکا در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از اعطای یک قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری برای هواپیمای جدید روز قیامت خبر داد.
بر این اساس، شرکت «سیئرا نوادا / Sierra Nevada» یک قرارداد ۱۳.۰۸۰.۸۹۰.۶۴۷ دلاری برای ساخت یک مرکز عملیات هوابرد جدید برای جایگزینی با ئی-۴ دریافت کرده است.بر اساس این قرارداد، این شرکت قرار است سامانه تسلیحاتی هواپیمای جدید روز قیامت را توسعه و روزآمد کند. این پروسه شامل توسعه مهندسی و ساخت، تجهیز سیستم‌های زمینی مرتبط، هواپیماهای عملیاتی و همچنین پشتیبانی از پیمانکار موقت می شود.
اعلامیه وزارت دفاع ایالات متحده اشاره می کند که انتظار می رود این کار تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۳۶ (۲۰ تیر ۱۴۱۵) تکمیل شود.طبق این قرارداد، هواپیمای جدید بر روی یک هواپیمای تجاری تازه‌ساخت و مقرون به صرفه سوار می‌شود. درست مانند ئی-۴، هواپیمای جدید نیز بر اساس هواپیماهای تجاری موجود و اصلاح شده برای مقاومت در برابر تهدیدات الکترونیکی و هسته‌ای خواهد بود.علاوه بر این، این پلتفرم به یک زیرسامانه ارتباطات مدرن، زیرسامانه شبکه و زیرسامانه‌های پیشرفته فرماندهی و کنترل مجهز خواهد شد.
شرکت بوئینگ، سازنده هواپیماهای ئی-۴ و ۷۴۷، نیز رقیب قرارداد ساخت هواپیمای جدید روز قیامت بود. با این حال، رویترز در دسامبر ۲۰۲۳ گزارش داد که شرکت فعلی نمی‌توانسته است با نیروی هوایی در مورد ساختار قرارداد یا حقوق مربوط به داده‌ها به توافق برسد.با وجود این، بر اساس شرایط قرارداد، هواپیمای جدید همچنان می تواند بر پایه یک هواپیمای بوئینگ باشد.
بر اساس برنامه بودجه سال مالی ۲۰۲۴ که تصویب کنگره تصویب شده است، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ۷۴۴ میلیون دلار به برنامه «مقر پیشرفته فرماندهی هوابرد» اختصاص داده است. در همین سال مالی ۲۰۲۴، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا حدود ۱.۷ میلیارد دلار نیز تحت ردیف بودجه «تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی» برای پروژه ساخت هواپیمای جدید روز قیامت درخواست کرده است. این شامل سایر نوسازی‌های هسته‌ای مانند بمب‌افکن راهبردی «نورثروپ بی-۲۱ ریدر» نیز هست.
برچسب ها: هواپیما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها