به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۶۹۹۹۴

گارانتی خودروی‌برقی درچه شرایطی لغومی‌شود؟

گارانتی خودروی‌برقی درچه شرایطی لغومی‌شود؟
گروه اقتصادی: باتوجه به آغاز فروش خودروها و تاکسی های برقی، به تازگی یک مقام مسئول در شهردای تهران مدعی گارانتی باتری خودروهای چینی تا پنج سال شده است. اظهار نظر این مقام مسئول برای تاکسی های برقی می تواند بیانگر عدم اطمینان به کیفیت و عملکرد این وسایل نقلیه پاک در ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

به گزارش بازار،مزید اطلاع مدیران و شهرداری پایتخت باید اشاره داشت که مهم ترین مولفه خرید تاکسی برقی در دنیا گارانتی خودرو و باتری است؛ اتحادیه اروپا برای فعالیت تاکسی های برقی خواستار ۸ سال گارانتی یا ۱۶۰ هزار کیلومتر ضمانت پیمایش برای باتری و خودرو شده است.

آمریکا عرضه کنندگان تاکسی برقی را مکلف به ۱۰ سال ارائه گارانتی کرده است
آمریکا عرضه کنندگان تاکسی برقی را مکلف به ۱۰ سال ارائه گارانتی کرده است، در مقابل انگلستان نیز مانند اتحادیه اروپا خواستار گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر پیمایش برای تاکسی های برقی شده است. این کشور از سازندگان خودروهای برقی تضمین حداقل ۷۰ درصد ظرفیت باتری خودروهای پاک را می خواهد. در اینجا باید ذکر کرد که شرایط گارانتی باتری و خودروهای برقی که توسط خودروسازان در دنیا عرضه می شود، برند با برند متفاوت است. در ادامه به هشت مورد از شرایط ابطال گارانتی خودروهای برقی در دنیا خواهیم پرداخت؛

عدم سرویس و نگهداری خودرو طبق برنامه و دستورالعمل های خودروساز، سبب ابطال گارانتی خودروهای برقی می شود
نخست اینکه، عدم سرویس و نگهداری خودرو طبق برنامه و دستورالعمل های خودروساز، سبب ابطال گارانتی خودروهای برقی می شود. دوم اینکه، هرگونه تعمیر یا تعویض باتری توسط تعمیرکاران غیرحرفه ای سبب لغو گارانتی این خودروها خواهد شد. سوم اینکه، تمام خودروسازان در دنیا سعی دارند برای محصولات برقی خود شارژرهای مناسب را معرفی و عرضه کنند، اگر مالکان خودروهای برقی از شارژرهای این خودروسازان استفاده نکنند، گارانتی خودروها لغو می شود. چهارم اینکه، باتوجه به علاقمندی مالکان خودروها در کشور جهت تغییر و تیون بدنه یا قوای فنی، هر نوع ارتقا ظاهری یا فنی در محصولات الکتریکی سبب حذف گارانتی می شود.

پنجم اینکه، استفاده غیر اصولی، تعمیرات اشتباه یا عدم نگهداری مناسب هر نوع ضمانت نامه خودروهای برقی را ابطال می کند. ششم اینکه، خودروهای برقی قادر به حمل و جابجایی وزن مشخصی از افراد یا کالا هستند، حمل بار بیش از حد گارانتی این خودروها را باطل می کند. هفتم اینکه، اگر خودرو برقی ایراد فنی داشته باشد و مالکان با آن حرکت کنند، خودروساز تعهدی در قبال تداوم گارانتی ندارد. نکته پایانی اینکه خودروهای برقی باید در بازه های زمانی مشخص دستخوش بروزرسانی نرم افزار شوند، اگر این موضوع به فراموشی سپرده شود قطعا گارانتی خودروهای برقی لغو می شود.

سختگیری خودروسازان بزرگ در دنیا برای لغو گارانتی خودروهای برقی به دلیل خطرات احتمالی این محصولات نیست، بلکه دانش و تجربه ذینفعان (خودروساز، تعمیرکاران و شرکت های بیمه) از ریسک احتمالی این خودروها کم‌ بوده و به تدریج تکامل خواهد یافت. مدیریت ریسک خودروهای برقی در شیوه تولید و استفاده بحث فنی بسیار پیچیده ای دارد که متولیان صنعت خودرو و حمل و نقل نهایت توجه به این موضوع را باید داشته باشند تا ریسک های برقی سازی را مدیریت کنند.
برچسب ها: خودروی برقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها