به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۴۷۰۰۸۲

۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم به چه کسانی رسید؟

۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم به چه کسانی رسید؟
گروه سیاسی: پرونده انتخابات مجلس دوازدهم بسته شد، انتخاباتی که پیش از برگزاری با ردصلاحیت‌های گسترده‌تر از انتخابات ۹۸، شوکی به طیف مستقل، اعتدالی و اصلاح طلب وارد شد و بعد از برگزاری انتخابات نیز با رأی آوردن چهره‌هایی تندرو مشخصا در حوزه انتخابیه تهران، شوکی به شورای ائتلاف و مشخصا قالیباف وارد شد.
به گزارش خبرآنلاین، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد و در مرحله اول تکلیف ۲۴۵ کرسی و در مرحله دوم تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مشخص شد. انتخاباتی که بنا به گفته وزارت کشور با ۴۱ درصد، رکورد مشارکت حداقلی را زد.
در میان نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم، اسامی چون، مسعود پزشکیان، نوری قزلجه، نصیرپور، نیکزاد، شمس الدین حسینی، نبویان، ذوالنوری، قشقایی، قادری، لاهوتی، تاجگردون، علاءالدین بروجردی، هادی قوامی، منوچهر متکی، منادی سفیدان، محمد مهدی مفتح و ... به چشم می‌خورد.
آمار شعب اخذ رأی در دو مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم
در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم، یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بودند و تعداد شعب اخذ رأی در این یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه، ۵۹ هزار شعبه بود که از این میزان، ۴۴ هزار شعبه به صورت ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار بودند.
واجدان شرایط شرکت در این مرحله از انتخابات نیز، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می‌دادند.
مرحله دوم انتخابات نیز در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس برگزار شد. همچنین ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه نیز برای مرحله دوم انتخابات در سراسر کشور دایر بودند.
ریزش محسوس آراء در انتخابات مجلس دوزادهم/ قالیباف نفر اول شد
بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۲۹۰ منتخب مجلس دوازدهم، ۱۱۵ نفر سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند.
همچنین آرای نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم نشان می‌دهد که بیشترین ریزش آراء در میزان رأی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در فاصله بین دو انتخابات ثبت شده است.
او در انتخابات مجلس یازدهم با کسب ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شد، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش ۸۱۷.۳۸۲ رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی را اخذ کند.
از سوی دیگر، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد نیز که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.
۹ چهره جدید از پایتخت آمدند
انتخابات در پایتخت نیز دومرحله شد و تکلیف ۱۶ کرسی در دور دوم مشخص شد. براساس نتایج حاصل شده، از ۳۰ منتخب راه یافته به مجلس، ۹ چهره یعنی کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل ظهره وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار از این حوزه بر صندلی سبز مجلس تکیه می‌زنند.
۱۴ نماینده زن در پارلمان دوازدهم
با بسته شدن پرونده انتخابات مجلس دوازدهم مشخص شد که تعداد نمایندگان زن ریزش داشته و برخلاف مجلس قبلی که ۱۶ کرسی در اختیار زنان بود، در این مجلس تنها ۱۴ کرسی به نمایندگان زن رسیده است.
یک مجلس بدون فراکسیون اکثریت
نحوه چینش سیاسی صندلی‌های پارلمان نیز حکایت از آن دارد که مجلس دوازدهم مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نخواهد بود و مجلسی چند فراکسیونی است. برهمین اساس نیز پیش بینی می‌شود مستقلین که بنا به گفته نوری قزلجه نزدیک به ۱۰۰ صندلی در این مجلس دارند، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به مجلس فعلی داشته باشند.
برچسب ها: مجلس دوازدهم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها