به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۷۰۱۴۶

چگونه به مکان‌های زیارتی ایران برویم

گروه گردشگری؛ ایران به عنوان مهد تمدن و فرهنگ، از دیرباز مکانی برای حضور ادیان و مذاهب مختلف بوده است. به همین دلیل، کشورمان دارای مکان‌های زیارتی متعددی برای پیروان ادیان مختلف است و مهمترین زیارتگاه‌های ایران در شهرهای مشهد، قم، شیراز و تهران قرار دارند که از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و مذهبی کشور به شمار می‌آیند و دارای جایگاه مهم و ارزشمندی در باورها و اعتقادات مردم هستند. به همین دلیل این شهر‌ها هرساله پذیرای مهمانان و علاقه مندان زیادی از تمام کشور و سایر کشور‌های مسلمان هستند.
چگونه به مکان‌های زیارتی ایران برویم
 مهمترین مکان‌های زیارتی ایران
شهر‌های زیارتی ایران از مهمترین مقصد‌های گردشگری در کشور هستند که در طول سال همواره تعداد زیادی از مهمانان برای انواع مراسم و اعیاد به این شهرها با انواع وسایل نقلیه سفر می‌کنند. برای دیدن به این مکان‌های زیبا شما می‌توانید به صورت هوایی با هواپیما یا زمینی با ماشین یا قطار سفر کنید که این به شما انتخاب شما بستگی دارد که تمایل دارید با چه وسیله ای سفر کنید. بسیاری از افراد سفر با قطار را ترجیح میدهند و آن را تجربه ای منحصر بفرد می‌دانند زیرا سفر با قطار، سفری راحت و آسوده است. شما می‌توانید در طول سفر در کوپه خود استراحت کنید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید یا با همسفران خود صحبت کنید. در ادامه مشهورترین شهرهای زیارتی ایران و نحوه سفر به آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

حرم امام رضا (ع) در مشهد
این مکان مقدس، آرامگاه هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا (ع) است و هر سال زائران زیادی از سراسر ایران و جهان به این مکان مشرف می‌شوند. حرم امام رضا در شهر مشهد و در استان خراسان قرار دارد. اهمیت این مجموعه تنها در بعد مذهبی خلاصه نمی شود و این حرم یکی از بزرگترین مساجد جهان از لحاظ وسعت و گنجایش است و معماری خیره کننده و خاص ایرانی را به دوش می‌کشد و دلیل افراد زیادی را به سوی خود می‌کشاند. عظمت بنای این مجموعه یک شاهکار معماری است که گردشگران را مبهوت می‌سازد.
مشهد یک کلان شهر بزرگ مذهبی است که روزانه پذیرای زائرین بسیاری است که به طرق مختلف به این شهر سفر می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های سفر به مشهد از طریق قطار است و به همین خاطر بلیط قطار مشهد یکی از پرفروش‌ترین بلیط‌های شرکت‌های مسافرتی است. چرا که سفر با قطار به شما کمک می‌کند دوستان مختلفی پیدا کنید و با دیگر زائرین به مصاحبت بپردازید و لذت ببرید.

حرم حضرت معصومه (س) در قم
مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ایران، نه تنها در بین شیعیان، بلکه در بین گردشگران هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مسجد که در شهر قم واقع شده است، به دلیل معماری منحصر به فرد، فضای معنوی خاص و روایات مذهبی که در مورد آن وجود دارد، به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی ایران تبدیل شده است و قطار تهران قم را به یکی از پر مسافرترین قطار‌های ایران تبدیل کرده است.
معماری مسجد جمکران با معماری ایرانی-اسلامی، از جمله مساجدی است که در ساخت آن از کاشی‌کاری، گچ‌بری و آیینه‌کاری استفاده شده است. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های بلند این مسجد، از دور خودنمایی می‌کنند و صحن وسیع آن، مکانی مناسب برای عبادت و راز و نیاز است فضای معنوی و روحانی مسجد که هر زائری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سکوت و آرامش این مکان، فرصتی مناسب برای دعا و نیایش به خداوند متعال است.

در مورد مسجد جمکران، روایات مذهبی متعددی وجود دارد که بر اهمیت و قداست این مکان تاکید دارند. بنا بر این روایات، مسجد جمکران به دستور امام زمان (عج) بنا شده است و مکانی برای ظهور ایشان به شمار می‌رود و در مناسبت‌های مذهبی، به خصوص نیمه شعبان، مملو از زائرانی است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ارادت به امام زمان (عج) به این مکان مقدس مشرف می‌شوند. برای رفاه حال زائران، امکانات رفاهی مختلفی مانند هتل، رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی در اطراف مسجد جمکران وجود دارد.
این حرم، آرامگاه خواهر امام رضا (ع) و بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه (س) است و دومین حرم اهل بیت در ایران به شمار می‌رود که سالانه میلیون‌ها نفر از این مکان دیدن می‌کنند و حاجات دلشان را از این بانوی پاک درخواست می‌کنند. این مکان مقدس در بین شیعیان از جایگاه خاصی برخوردار است و از لحاظ تاریخی باعث جذب گردشگران زیادی به ویژه مسلمانان کشورهای مختلف می‌شود. این مکان با کاشی کاری‌های زیبا، مقرنس کاری و آیینه کاری‌های باشکوه سنتی ایرانی - اسلامی مورد توجه بسیاری از گردشگران است و مشاهیر مانند زیادی شاه عباس دوم صفوی در این مکان دفن شده‌اند.



شاهچراغ در شیراز
شاهچراغ در سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) در این مکان به خاک سپرده شده‌است. پسر ایشان در مسیر حرکت برای رفتن به سمت امام رضا (ع) به دستور مامون خلیفه عباسی و در بین راه که شهر شیراز باشد، به شهادت رسیدند و در همان‌جا هم به دستور خلیفه عباسی به خاک سپرده شدند.
آرامگاه محمد بن موسی کاظم، یکی دیگر فرزندان امام هفتم هم در فاصله کمی از شاهچراغ قرار دارد که به آستان مقدس محمدی شهرت دارد. در واقع می‌توان گفت دو برادر امام رضا (ع) در شاهچراغ دفن شده‌اند و این شهر را متبرک کرده‌اند. به همین خاطر مسلمانان پس از حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، شاهچراغ شیراز را بزرگ‌ترین مکان زیارتگاهی ایرانی می‌دانند و حتما از آن بازدید می‌کنند.

حرم شاه عبدالعظیم نگین درخشان شهر ری
حرم شاه عبدالعظیم، مشهورترین مکان زیارتی شهر ری و یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی ایران است. این حرم مطهر، آرامگاه عبدالعظیم حسنی، نوه امام حسن مجتبی (ع) است و از دیرباز مورد توجه و احترام مسلمانان، به خصوص شیعیان، بوده است. حرم شاه عبدالعظیم از نظر معماری، نمونه‌ای از هنر و معماری اسلامی ایرانی است. گنبد این حرم، یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای ایران است و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است.
چهار مناره بلند نیز در اطراف حرم قرار دارند که از دور قابل مشاهده هستند و صحن حرم هم با سنگ مرمر مفروش شده و حوض‌ها و فواره‌های متعددی در آن وجود دارد. این مکان زیبا در تمام ایام سال پذیرای گردشگران زیادی از تمام نقاط است.



مزایای سفر با قطار
در مجموع، سفر با قطار، تجربه‌ای منحصر به فرد و دلچسب است که می‌تواند خاطرات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. با در نظر گرفتن مزایا و معایب این روش سفر، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا سفر با قطار برای شما مناسب است.
•    در طول سفر می‌توانید از مناظر زیبای طبیعت ایران لذت ببرید و قطار یکی از امن‌ترین روش‌های حمل و نقل است و به تجهیزات ایمنی مدرن مجهز هستند و توسط ماموران امنیتی محافظت می‌شوند.
•    سفر با قطار در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل مانند هواپیما، ارزان‌تر است و شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود، قطار مورد نظرتان را انتخاب کنید.
•    قطارها دارای امکانات رفاهی مختلفی مانند رستوران، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی برای رفاه مسافرین هستند.

نکات سفر با قطار
•    در ایام پیک سفر و مناسبت‌های مختلف مذهبی، تقاضا برای بلیط و محل اقامت در مکان‌های زیارتی زیاد است. بنابراین، بهتر است از قبل آن‌ها را رزرو کنید.
•    برای صرفه‌جویی در وقت می‌توانید خرید اینترنتی بلیط قطار را جایگزین مراجعه به دفاتر و خرید حضوری نمایید.
•    اگر به صدا حساس هستید بهتر است برای خواب در قطار هدفون تهیه کنید تا صدا مزاحم شما نشود.
•    همراه داشتن لباس گرم یا پتو در فصل سرد و پوشیدن لباس نخی خنک در فصل‌های گرم برای تضمین راحتی شما حین سفر با قطار از اهمیت بالایی برخوردار است.
•    پوشیدن کفش راحت برای نشستن طولانی مدت در قطار هم بسیار مهم است.
•    اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما آن را توی کیف دستی خودتان بگذارید.

سخن آخر
سفر به شهرهای زیارتی کمک می‌کند تا کمی از بار استرس و اضطراب شما کاسته شود و با احساس وجود یک حامی معنوی به زندگی بپردازید، حال اگر این سفر را با وسیله نقلیه‌ای مانند قطار انجام دهید، می‌توانید با افرادی که مانند شما به این سفر‌ها علاقه‌مند هستند آشنا شوید و دایره دوستی خود را گسترش دهید و درباره مکان‌‍های مذهبی و تاریخ آن‌ها بیشتر بدانید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها