به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۷۰۱۵۰

طریقه شارژ گاز کولر گازی (آموزش گام به گام)

گروه کسب و کار: قیمت گاز کولر گازی عبارت آشنایی برای تمام کسانی است که به هر صورت از یک سیستم اسپلیت ساختمانی استفاده می‌کنند.
طریقه شارژ گاز کولر گازی (آموزش گام به گام)
همه می‌دانیم که لازم است تا در آغاز فصل گرما و قبل ‌از تنظیم حالت سرمایش وقت آن است تا مراحل سرویس دوره‌ای کولر گازی را کامل کنید و بررسی سطح گاز مبرد و در نهایت شارژ گاز اسپلیت، یکی از همین مراحل کلیدی است. اما روش اصولی شارژ کولر گازی به چه شکلی انجام می‌شود. در این‌باره همراه تجربه و نگاه کارشناسی گروه مس باران هستیم تا با جزئیات دقیق از نکات کلیدی طریقه شارژ گاز کولر گازی صحبت کنیم.

در چه صورت به شارژ گاز اسپلیت نیاز داریم؟
تنها در صورتی ‌که حجم گاز مبرد در سیستم کولر گازی کاهش پیدا کند، لازم است تا مراحل شارژ مجدد را انجام بدهید. قاعدتاً در هر بار سرویس کولر گازی سطح گاز مبرد موجود در سیستم بررسی خواهد شد؛ اما تنها زمانی ‌که این مقدار از حد معینی کمتر باشد، باید مراحل شارژ را سپری کنید. عدم خنک کنندگی کولر گازی، کارکرد در مدت ‌زمان طولانی و یا مصرف بالای برق از جمله مهمترین نشانه‌های کمبود گاز مبرد است که لازم است تا به ‌موقع برای بررسی فنی و قاعدتاً شارژ گاز اقدام کنید.
برای استعلام قیمت گاز کولر گازی به وبسایت مس باران مراجعه کنید.

نکته‌های مقدماتی شارژ گاز کولر گازی
طریقه شارژ گاز کولر گازی کاملاً وابسته به نوع گاز مبرد موجود در داخل سیستم است. بر این اساس گاز متداول R-22 را به شکل گازی و موارد دیگر از قبیل R-410A را به شکل مایع شارژ می‌کنند. مراحل هر دو نوع گاز کم ‌و بیش یکسان است که در ادامه تشریح خواهیم کرد.
اما قبل ‌از هر اقدامی، کارشناس مس باران نکته‌ای کلیدی را متذکر شده ‌است که اطلاع دقیق از مقدار گاز مورد نیاز سیستم است. برای این منظور لازم است تا از اطلاعات قید شده در کاتالوگ هر محصول استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که اعداد قید شده در کاتالوگ محصولات برای ۵ متر لوله‌کشی اسپلیت است. در صورتی که مقدار لوله ‌کشی بیشتر از ۵ متر باشد، به ازای هر متر لوله اضافه مقدار گاز تزریق شده ۲۰ گرم افزایش پیدا می‌کند.
لینک پیشنهادی: خرید گاز r22

نکات شارژ گاز کولر گازی

روش شارژ گاز کولر گازی 
با توجه به نکته نظرات کارشناس مس باران تمامی حالت‌های مختلف شارژ کولر گازی را در دو گروه دسته‌بندی می‌کنیم:
1.       شارژ اسپلیت در مراحل نصب اولیه
2.      شارژ اسپلیت در صورت کمبود گاز مبرد
طریقه شارژ گاز کولر گازی در این دو حالت اندکی متفاوت است. در حالت اول با یک سیستم تازه روبه‌رو هستیم که باید به ‌طور کامل از گاز مبرد پر شود. اما حالت دوم یک سیستم کارکرده کولر گازی است که با نشتی در جایی از سیکل بسته خود روبرو شده ‌است.

•    شارژ گاز اسپلیت خالی: در چنین شرایطی به تزریق کامل گاز مبرد طبق دستور العمل سازنده دستگاه نیاز دارید. در ابتدا شیر منیفولد گیج را بسته و از شیلنگ آبی یا قرمز برای تزریق گاز استفاده می‌کنند. شیلنگ آبی مخصوص گاز R-22 و شیلنگ قرمز مخصوص تزریق مبردهای مایع از جمله R410A هستند. در پایان نیز باید از طریق باز کردن شیلنگ زرد مراحل هواگیری را کامل کنید. مقدار گاز تزریق شده طبق دستور العمل سازنده را به کیلوگرم محاسبه کنید. برای این کار ابتدا وزن کپسول گاز را اندازه گرفته تا حین مراحل تزریق مقدار وزن گاز تزریق شده را محاسبه کنید.

•    شارژ در صورت کمبود گاز مبرد: در صورت نشتی همچنان مقداری گاز مبرد در داخل سیستم موجود است که قاعدتاً روش کار تزریق را دشوارتر می‌کند. در این حالت نیز لازم است تا از شیلنگ آبی برای تزریق گاز R-22 و از شیلنگ قرمز برای تزریق R-41-A استفاده کنید. شیلنگ زرد نیز به کپسول گاز مبرد متصل خواهد شد که با باز کردن سرپیچ این شیلنگ مراحل هواگیری انجام ‌شده و تزریق به پایان می‌رسد.

گام ‌به ‌گام مراحل شارژ گاز کولر گازی
شارژ گاز اسپلیت حساسیت خاص خودش را دارد که باید با دقت و ظرافت انجام پذیرد. برای طی شدن اصولی این پروسه طبق تجارب گروه مس باران لازم است تا مراحل زیر را سپری کنید:
1.      در قدم نخست لوله‌های رفت و برگشت کولر گازی را معین کنید. معمولاً لوله کوچکتر برای مسیر رفت و لوله بزرگتر برای مسیر برگشت گاز اسپلیت هستند.
2.        پیچ لوله برگشت را شل کنید. تزریق گاز مبرد به داخل سیستم کولر گازی از طریق همین پیچ انجام می‌شود.
3.        اگر برای تزریق گاز R-22 اقدام می‌کنید، باید شیلنگ آبی را به پورت سمت چپ گیج فشارسنج منیفولد متصل کنید. قاعدتاً برای دیگر گازها باید از شیلنگ قرمز رنگ استفاده کنید. همزمان شیلنگ زرد رنگ را از گیج منیفولد به پمپ تخلیه متصل کنید.
4.     در این مرحله لازم است تا با استفاده از پمپ خلا تمامی هوا و رطوبت باقیمانده در لوله‌های مسی را تخلیه کنید. در این لحظه باید تمامی دریچه های گیج فشار سنج بسته باشند.

5.     تخلیه هوا از طریق شیلنگ زرد رنگ و توسط پمپ خلا به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. در پایان نیز شیلنگ زرد را از پمپ وکیوم باز کرده و به کپسول گاز متصل کنید.
6.      مراحل تزریق گاز با باز کردن دریچه گیج فشار سنج آغاز می‌شود. این دریچه همان پیچ در مسیر لوله برگشت اسپلیت است.
7.     هواگیری گیج فشارسنج اسپلیت در این مرحله و با باز کردن دریچه کپسول گاز انجام می‌شود. دقت کنید که دریچه کپسول را برای مدت کوتاه مثلاً ۱ ثانیه باز کرده و مجدداً ببندید تا هواگیری انجام شود.
8.     حالا می‌توانید شیلنگ زرد را به مخزن گاز متصل کرده و از شیر کناری گیج منیفولد برای تزریق به مدت حداکثر ۴ ثانیه استفاده کنید.
9.     کولر گازی را روشن کنید و پس ‌از فعال شدن کمپرسور مجدداً شیر را به مدت ۲ ثانیه ببندید. این سیکل باز و بسته شدنِ متوالی شیر گیج منیفولد را تا تزریق کافی گاز به ‌اندازه مناسب ادامه دهید. دقت کنید که هر بار، وزن کپسول را محاسبه کرده تا از مقدار دقیق گاز تزریق شده اطلاع داشته باشید.

توصیه‌هایی برای شارژ گاز اسپلیت 
مراحل شارژ گاز اسپلیت تقریباً ساده است؛ اما حساسیت کار در ظرافت انجام دادن دقیق مراحل است. کارشناس مس باران توصیه می‌کند که هرگز به ‌یک‌باره برای تزریق گاز در داخل کولر گازی اقدام نکنید. چرا که تزریق یکباره مستعد آسیب جدی بر کمپرسور کولر گازی است. تکنیک تزریق مرحله به مرحله را تا رسیدن به حد فشار ۶۰ الی ۷۰ پاسکال ادامه دهید. در پایان نیز ابتدا شیر گیج منیفولد را بسته و سپس شیر کپسول را ببندید. حالا با جدا کردن شیلنگ‌ها مراحل شارژ گاز کولر گازی شما به پایان رسیده است.

توصیه هایی برای شارژ گاز کولرگازی

ارتباط با مس باران آریا
در پایان برای خرید انواع گاز کولرگازی به صورت اینترنتی می توانید از طریق وبسایت مس باران اقدام کنید. اطلاعات تماس این سایت را در ادامه قرار داده‌ایم.
دفتر تهران : تهران-سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی(هدایت)-نبش کوچه تهرانی مقدم-پلاک 69 - طبقه 1 - واحد 2
09120885230  
021-77678710  
دفتر شیراز : شیراز-بلوار استقلال-حد فاصل کوچه 5 و 7-پلاک 104
09105109864  
2820 3232 071 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها