به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۰۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۷۰۵۴۵

با عوارض جراحی فک و راهکارهای پیشگیری از آن آشنا شوید

گروه سلامت و زیبایی: هر جراحی می‌تواند همراه با خود یک سری عوارض احتمالی داشته باشد حتی اگر آن جراحی بسیار کوچک و جزئی باشد. زمانی که شما بدن خود را دستکاری کنید اجزای بدنتان با عوارض احتمالی همراه است. شاید بپرسید چرا؟ زیرا بدن انسان نمی تواند نسبت به تغییراتی که بر اثر عوامل خارجی اتفاق می‌افتد بی تفاوت باشد همین موضوع باعث بروز یک سری عوارض می‌شود. در خصوص جراحی فک نیز همین قضیه صادق است.
جراحی فک
جراحی فک
عوارض جراحی فک از جمله مهم ترین مواردی می‌باشد که قبل از جراحی فک باید از آن مطلع باشید. جراحی فک به عنوان یک جراحی سخت و پیچیده می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای سلامتی و زیبایی فرد داشته باشد اما با این وجود همانند دیگر جراحی‌ها دارای خطرات و عوارضی می‌باشد. فراموش نکنید زمانی که شما یک جراح فک با تجربه به همراه یک تیم خوب را برای انجام جراحی فک انتخاب کنید می‌توانید خطرات و عوارض جراحی را به حداقل برسانید. از آنجایی که جراحی فک یک جراحی پیچیده می‌باشد حتما باید نزد یک متخصص با تجربه انجام شود. در ادامه مقاله شما را با عوارض جراحی فک و راهکار‌های پیشگیری آن آشنا می‌کنیم. برای افرادی که ساکن اصفهان می‌باشند و قصد جراحی فک در اصفهان را دارند ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با دکتر میلاد اعتمادی یکی از بهترین جراحان فک و صورت در اصفهان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

جراحی فک و صورت چیست؟
شاید اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که جراحی فک و صورت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت جراحی فک و صورت یک تخصص می‌باشد که هدف از آن جراحی ترمیمی صورت، جراحی تروما صورت، حفره دهان، سر و گردن، فک و همچنن زیبایی صورت می‌باشد. جراحی فک و صورت یک تخصص دندانپزشکی می‌باشد. جراح فک و صورت باید درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، صدمات و نقایص سر، گردن، صورت، فک‌ها و بافت‌های سخت و نرم ناحیه دهان را بلد باشد و آن‌ها را آموزش دیده باشد. این جراحی به صورت معمول تیمی انجام می‌شود که در این جراحی جراح فک و صورت و متخصص ارتودونسی با هم همکاری می‌کنند. این دو رشته از تخصص‌های دندانپزشکی می‌باشد زیرا دندان در جراحی فک و صورت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
عوارض کوتاه مدت جراحی فک
انجام جراحی فک و صورت می‌تواند دارای یک سری عوارض کوتاه مدت و یا یک سری عوارض بلند مدت باشد. در ادامه مقاله شما را با عوارض کوتاه مدت جراحی فک آشنا می‌کنیم:

•    بروز عفونت:
بروز عفونت جزو عوارض کوتاه مدت می‌باشد که ممکن است برای برخی از افراد نسبت به برخی دیگر نیز بیشتر اتفاق بیوفتد. برای مثال افرادی که دارای دیابت می‌باشند بیشتر ممکن است دچار عفونت شوند. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد جراح برای جلوگیری از بروز عفونت به بیمار مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک را توصیه می‌کند که این داروها از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند.

•    بروز تورم:
اگر بعد از جراحی فک و صورت دچار کبودی شدید اصلا نگران نباشید زیرا به وجود آمدن تورم یک امر کاملا طبیعی می‌باشد. تورم ممکن است بعد از دو روز یا چهار هفته از بین برود. میزان تورم ایجاد شده کاملا بستگی به پیچیدگی و یا شرایط درمانی فرد دارد.

•    بروز کبودی:
افراد ممکن است همراه با تورم کبودی را نیز بعد از جراحی فک تجربه کنند. دلیل ایجاد کبودی تغییر فیزیکی می‌باشد. کبودی ایجاد شده بین 5 تا 10 روز در فرد متغیر می‌باشد که شما می‌توانید برای کاهش کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.

•    آسیب به دندان‌ها:
از دیگر عوارض جراحی فک می‌توان به آسیب به دندان‌ها اشاره نمود. ممکن است در هنگام جراحی فک دندان‌ها و ریشه دندان آسیب ببینند که این موضوع باعث مختل شدن عمل خونرسانی می‌شود. در این هنگام بیمار باید با استفاده از روش روت کانال تراپی به درمان ریشه دندان خود بپردازد.

•    خونریزی شدید:
ممکن است بیمار بعد از جراحی فک به مدت ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت خونریزی را تجربه کند که این موضوع کاملا طبیعی می‌باشد در صورتی که خونریزی شدید نباشد. اگر فرد به مراقبت‌های بعد از جراحی گوش ندهد و از سیگار و یا خوردن مشروبات الکلی استفاده کند ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

•    درد و ناراحتی:
یکی از رایج ترین عوارض جراحی فک و صورت تجربه درد و ناراحتی بعد از جراحی می‌باشد. شما هر جراحی انجام دهید ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کنید. تغییراتی که در فرد انجام شده است ممکن است دچار ایجاد درد شود. میزان درد ممکن است در هر فرد متفاوت باشد زیرا قدرت تحمل افراد با هم دیگر برابر نیست. فرد ممکن است به مدت 5 الی 10 روز بعد از جراحی درد و ناراحتی را تجربه کند که معمولا میزان درد در روز‌های اول بیشتر می‌باشد. جراح برای تسکین درد برای بیمار داروهایی مانند استامینوفن و.... تجویز می‌کند.

•    التهاب رگ‌ها:
از دیگر عوارض کوتاه مدت می‌توان به التهاب رگ‌ها اشاره نمود. زمانی که از داروی بیهوشی و بی حسی از رگ دست استفاده می‌کنند ممکن است فرد دجار التهاب و یا تغییر رنگ شود. این التهاب و ورم با گذشت مدتی بعد از جراحی از بین می‌رود پس اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

•    عوارض ناشی از بیهوشی عمومی:
عوارض ناشی از بیهوشی عمومی از سری عوارضی می‌باشد که فرد ممکن است بعد از جراحی با آن رو به رو شود. برخی از افراد هستند که به داروهای بیهوشی حساسیت دارند. این عوارض می‌تواند شامل :گلودرد، درد عضلات، گیجی و ناراحتی، حالت تهوع باشد. زمانی که اثر داروی بی بیهوشی در بدن از بین برود این عوارض هم نیز از بین می‌روند. از دیگر عوارض بعد از بیهوشی که بسیار نادر می‌باشند می‌توان به برونشیت، ذات الریه، حمله مغزی و قلبی نیز اشاره نمود.

عوارض جراحی فک

عوارض بلند مدت جراحی فک
همان طور که اشاره نمودیم جراحی فک علاوه بر عوارض کوتاه مدت دارای عوارض بلند مدت نیز می‌باشد. در ادامه به عوارض بلند مدت جراحی فک و صورت اشاره می‌کنیم:

•    آسیب عصبی:
ممکن است افراد بعد از جراحی فک و صورت دچار آسیب عصبی در ناحیه‌هایی مانند صورت، چانه و گونه شوند. این عوارض زمانی رخ می‌دهند که شما جراحی فک و صورت را نزد یک جراح بدون مهارت و بدون تجربه انجام دهید . از دیگر مواردی که می‌تواند باعث بروز آسیب عصبی شود کشته شدن عروق عصبی در هنگام جراحی می‌باشد.

•    تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی:
دیگر عوارض بلند مدت جراحی فک و صورت تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی می‌باشد. اگر فرد جراحی فک بالا را نیز انجام دهد ممکن است بین ۲ الی ۳ هفته دچار گرفتگی سینوس بینی شود. اگر بعد از این زمان گرفتگی سینوس بینی از بین نرفت توصیه می‌شود حتما به پزشک خود مراجعه کنید. قابل ذکر می‌باشد این عوارض بسیار نادر می‌باشد و ممکن است در صورت برطرف نشدن مشکل جراح اقدام به جراحی مجدد کند.

•    اختلالات فکی:
اگر فرد بعد از جراحی دچار اختلالات فکی در زمان ۲ الی ۶ هفته شد این موضوع کاملا طبیعی می‌باشد و جای نگرانی وجود ندارد. در این دوران باید از خوردن غذاهای سفت و چسبنده به شدت پرهیز کنید. دلیل سفت شدن استخوان‌های فک در هنگام صحبت کردن و یا خوردن غذا می‌تواند التهاب و تورم ایجاد شده در فک باشد.

•    گرفتگی بینی:
دیگر عوارض بلند مدت بعد از جراحی فک و صورت گرفتگی بینی می‌باشد. گرفتگی بینی به این دلیل اتفاق می‌افتد که زمان جراحی برای تنفس بیمار از لوله‌هایی از طریق بینی استفاده می‌کنند. برای برطرف کردن این عوارض می‌توانید از اسپری کردن قطره بینی به پنبه و آغشته کردن پنبه به آب گرم استفاده کنید.

برای جلوگیری و کاهش عوارض پیشنهاد میکنیم با متخصصین جراحی فک و صورت مشورت داشته باشید.
دکتر میلاد اعتمادی دارای رتبه 1 بورد تخصصی جراحی فک و صورت میتواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای جراحی فک در اصفهان باشد.
 
عوارض نادر در جراحی زیبایی فک و صورت
موارد زیر از سری عوارض جراحی فک و صورت می‌باشد که بروز آن‌ها بسیار کم و نادر می‌باشد. این موارد شامل:
•    سکته مغزی
•    برونشیت
•    گرفتگی صدا
•    حمله قلبی
•    ذات الریه
•    شکستگی فک
•    مشکلات مفصل گیجگاهی فکی
•    اسکار
 
پیشگیری از بروز عوارض جراحی فک
برای پیشگیری از بروز عوارض جراحی فک و صورت به نکات زیر توجه داشته باشید:
•    قبل از عمل جراحی سطح قند خون باید در حد نرمال باشد.
•    باید قبل از جراحی مجرای هوایی بیمار مورد بررسی قرار گیرد.
•    باید حدود سه هفته قبل از جراحی بیمار از مصرف دخانیات پرهیز کند.
•    بیمار باید حدود دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروها به رقیق کننده خون خودداری کند.
•    بیمار باید استراحت کافی داشته باشد.
•    بیمار حفظ بهداشت دهان و دندان را باید رعایت کند.
•    رعایت دقیق دستورالعمل‌های جراح قبل و بعد از عمل را باید به خوبی انجام دهد.
•    بیمار باید دارو‌های تجویز شده پزشک را به موقع مصرف کند.
•    بیمار باید رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشد.
•    باید جراح باتجربه و ماهر را انتخاب کند.
•    باید از زخم و بخیه‌ها به خوبی مراقبت کند.

جراحی فک در اصفهان

دکتر میلاد اعتمادی بهترین جراح فک در اصفهان
دکتر میلاد اعتمادی یکی از بهترین جراحان فک در اصفهان می‌باشد که تا به امروز جراحی‌های زیادی در این زمینه انجام داده اند و می‌توان گفت از تجربه و مهارت بالایی برخوردار شده اند. دکتر میلاد اعتمادی شلمزاری متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان میباشد. دکتر اعتمادی دارای بیش از 10 سال تجربه در انجام جراحی‌های زیبایی مانند جراحی بینی ، جراحی پلک ، انواع لیفت صورت ف گردن و …. میباشد. دکتر میلاد اعتمادی به عنوان رتبه اول بورد تخصصی ، تخصص جراحی دهان ، فک و صورت را در سال 1395 اخذ نموده و تا کنون با ارائه 28 مقاله تخصصی ، به عنوان یکی از بهترین جراحان زیبایی فک و صورت شناخته میشود. اگر قصد جراحی فک در اصفهان را دارید دکتر اعتمادی می‌تواند یک انتخاب درست برای شما باشد. نمونه کار‌های ایشان در سایتشان موجود می‌باشد.
 
سوالات متداول 
1.چه علائمی بعد از جراحی فک را باید فورا به دندانپزشک اطلاع داد؟
اگر بعد از جراحی فک دچار تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی مداوم و درد و تورم شدید و تا گذشت چند روز ادامه داشت حتما به جراح خود مراجعه کنید.
 
2. آیا احتمال مرگ در جراحی فک وجود دارد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت به صورت کلی احتمال مرگ بعد از جراحی فک و صورت بسیار نادر می‌باشد. شما باید جراحی فک و صورت را نزد بهترین و متخصص ترین جراح فک انجام دهید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید.
 
3.چه زمانی باید اقدام به جراحی فک و صورت نمود؟
در صورت علائمی همچون جلو بودن فک پایین، انحراف فک بالا، تنگی شدید فک بالا، انحراف فک پایین، عقب بودن فک پایین، عدم وجود چانه و .... باید اقدام به جراحی فک و صورت کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها