به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۷۱۸۶۹

صنایع دستی یاسوج چیست؟

گروه کسب و کار: یاسوج، یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاقات تابستانی کشور است که طبیعت بکر و زیبا آن، گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.
صنایع دستی یاسوج چیست؟
زنان و مردان عشایر این شهر، به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و در خلق آثار هنری نیز، دستی بر آتش دارند. آن‌ها خالق صنایع دستی متفاوت و منحصربه‌فردی هستند که از پشم حاصل از دامداری ساخته می‌شوند. این صنایع دست‌بافت را می‌توان در جای‌جای بازار یاسوج یافت؛ گردشگران و توریستان از طرفداران پروپاقرص این صنایع هستند.

انواع صنایع دستی یاسوج
یاسوج یکی از قطب‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود که در زمینه تولید صنایع دستی، همواره موفق بوده است. هنرهای بی‌نظیر بسیاری در این خطه زیبا، رونق دارد و هنرمندان بسیاری از این راه، امرار معاش می‌کنند. مردم ایل بختیاری و هنردوست این خطه، با طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد، عجین شده‌اند و توانسته‌اند صنایع دستی زیبا و منحصربه‌فردی را با دستان توانمندشان بسازند. در سفر به یاسوج، اگر گشتی در بازار سنتی آن بزنید، حتما صنایع دستی بسیاری را خواهید دید که نشان از هنر و خلاقیت این خطه از سرزمین ایران است. اکنون که بلیط هواپیما یاسوج را می خواهید رزرو کنید، حتما از صنایع دستی این شهر دیدن کنید.

جاجیم
اگر به‌دنبال یک صنایع دستی خاص و منحصربه‌فرد برای عزیزانتان هستید، جاجیم گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود. جاجیم یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین صنایع دستی یاسوج است که توسط هنرمندان یاسوجی، به‌ویژه بانوان آن، تولید می‌شود. این دست‌بافته، از جنس پشم است و با دوختی به شکل نوار، با زحمتی فراوان بافته می‌شود. این بافتنی متفاوت به گلیم شباهت دارد؛ اما در مقایسه با گلیم، نازک‌تر است و ظرافت بیشتری در بافت آن دیده می‌شود. جاجیم را به‌صورت افقی و روی زمین قرار می‌دهند و بافته می‌شود؛ در پایان کار، منگوله‌های زیبا را دورتادور این دست‌بافته زیبا، آویزان می‌کنند و به زیبایی آن می‌افزاید.

گبه
اگر فرش‌های پرزبلند را دیده باشید، حتما گبه را می‌شناسید. گبه، نوعی فرش دست‌بافت است که از پشم، پنبه و مو بز بافته می‌شود. عشایر لر کهگیلویه‌وبویراحمد در بافت این صنایع دستی زیبا، مهارت بسیاری دارند. این صنایع دستی، از آثار نفیس و گران‌قیمت یاسوج محسوب می‌شود که از آن به‌عنوان تابلوفرش و فرش، استفاده می‌شود. این هنر بی‌نظیر، نشان از طبیعت شگفت‌انگیز این منطقه دارد که با رنگ‌های مسحورکننده، رویایی به‌نظر می‌رسد؛ رنگ و طرح‌های این دست‌بافته، ویژه فرهنگ اقوام لر در یاسوج است. خرید گبه به‌عنوان سوغاتی، می‌تواند هدیه‌ای ویژه برای شخصی خاص باشد.

مفرش
شاید در این شهر، کیف‌دستی‌های بسیار زیبایی به‌شکل صندوقچه را در دست زنان یاسوجی دیده باشید. این کیف‌های خاص و متفاوت، دست‌بافته‌هایی از عشایر یاسوج است که مفرش نام دارد. این کیف در بین عشایر و هنگام کوچ نیز دیده می‌شود. بدون شک، این صنایع دستی اصیل، همچنان طرفداران خود را دنیای مد امروز نیز پیدا خواهد کرد. این صنایع دستی زیبا در ابعاد مختلف، تولید می‌شود و از آن برای حمل‌ونقل لباس، لوازم خانگی و .. نیز استفاده خواهد شد. هنرمندان مفرش را با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان می‌بافند و نقش‌های آن به‌صورت برجسته و الحاقی خواهد بود.





چنته
چنته، از هنرهای دست‌بافت ارزشمند یاسوج به‌شمار می‌رود که یک سمت آن از فرش و سمت دیگر آن از گلیم ساخته شده است. این اثر زیبا به‌صورت جنس تمام‌فرش و جنس تمام‌گلیم نیز، تولید می‌شود؛ نقش‌های به‌کار رفته در این هنر دست، نقوش استفاده‌شده در فرش و گلیم خواهد بود که در ابعاد کوچک‌تر، طراحی شده است. چنته، هنر متفاوت و جذابی است که به‌عنوان جا قرآنی، جا آینه و محل نگه‌داری وسایل بانوان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صنایع دستی در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در بازار یاسوج یافت می‌شود؛ چنته، انتخابی مناسب برای هدیه‌دادن خواهد بود.

مشته‌بافی
مشته‌بافی در واقع همان گلیم محسوب می‌شود؛ اما این دست‌بافته را برخلاف گلیم از یک‌رو می‌بافند تا در طرف دیگر، طرح مورد نظر ایجاد خواهد شد. مشته‌بافی در سمتی که طرح در آن ایجاد شده است و پرز دارد، نرم‌تر است؛ اما طرف دیگر آن قابل استفاده نخواهد بود. این صنایع دستی نیز یکی از زیباترین، دست‌بافته‌های یاسوجیان است که می‌تواند به‌عنوان یک سوغاتی، بهترین باشد.



با فلای تودی صنایع دستی یاسوج را بشناسید
اکنون که قصد سفر به یاسوج را دارید بد نیست با صنایع دستی آن نیز، آشنا شوید. بهتر است برای تجربه سفری آسان و سریع، بلیط سفرتان را از وب‌سایت‌های آنلاین فلای تودی خریداری کنید. فلای تودی با ارائه خدمات راهنما سفر، شما را در رزرو بلیط مورد نظرتان کمک خواهد کرد و با خدمات پیگیری می‌توانید از وضعیت بلیطتان مطلع شوید. فلای تودی با پشتیبانی 24 ساعته، شما را تا پایان سفر همراهی می‌کند و در صورت هرگونه مشکل یا دغدغه، خدمات لازم را به شما ارائه می‌دهد. این وب‌سایت با ارائه گزینه‌های متعددی مانند نمودار قیمتی و تقویم قیمتی، رزروی ارزان و مقرون به‌صرفه را برای شما رقم می‌زند. همچنین در صورت سفرهای غیر منتظره، می‌توانید از بلیط لحظه آخری و چارتری، بلیطتان را خریداری کنید. در صورتی که تصمیم به لغو بلیط سفرتان گرفتید، می‌توانید بر اساس قوانین استرداد، بلیطتان را کنسل و به آینده موکول نمایید. در نظر داشته باشید قوانین استرداد بلیط، در مورد بلیط‌های چارتری صدق نمی‌کند؛ بنابراین از رزروتان مطمئن شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها