به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۴۷۱۹۲۸

انتقاد از  درخواست حکم جلب رهبران اسرائیل

انتقاد از  درخواست حکم جلب رهبران اسرائیل
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت آتش‌بس در غزه هنوز ممکن است ولی درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب رهبران اسرائیل اقدامات برای برقراری آتش‌بس را تضعیف می‌کند.
سخنان آنتونی بلینکن در آغاز جلسات دو روزه کمیته سیاست خارجی مجلس سنا آمریکا توسط معترضان قطع شد.
 دو معترض با فریاد وزیر خارجه آمریکا را به دلیل حمایت از حملات اسرائیل در نوار غزه «جنایتکار» نامیدند. ماموران پلیس آن‌ها را از جلسه بیرون بردند. عده دیگری از معترضان در این جلسه دستان رنگ‌شده قرمز خود را بالا گرفته بودند و فریاد می‌زدند که دستان وزیر خارجه آمریکا «به خون آلوده است». بلینکن  بر نقش مهم مصر و قطر در «اقدامات گسترده» برای تضمین آتش‌بس موقت در نوار غزه در ازای آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.
ولی این اقدامات به نتیجه نرسید و ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که نماینده اصلی دولت آمریکا در این مذاکرات بود، حدود ۱۰ روز پیش با دست خالی به آمریکا بازگشت.
 بلینکن گفت: «به نظرم در چند مقطع به توافق آتش‌بس بسیار نزدیک شده بودیم. هر روز به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهیم و معتقدم که هنوز امکان برقراری آتش‌بس وجود دارد.»
وزیر خارجه آمریکا سپس افزود: «ولی باید اذعان کنم که با چند چالش روبرو هستیم. یکی از آن‌ها تصمیم بسیار اشتباه دادستان دیوان کیفری بین‌المللی است که به شکل شرم آوری حماس و رهبری اسرائیل را در یک ردیف قرار داده است. به اعتقاد من این اقدام فقط احتمال دستیابی به توافق را دشوارتر خواهد کرد.»
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز تصمیم دادستان دادگاه لاهه را به دلیل در کنار یکدیگر قراردادن اسرائیل و حماس «شنیع» توصیف کرد.
دولت بایدن در واکنش به این اقدام احتمال تحریم دیوان کیفری بین‌المللی را مطرح نکرده است. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دولت آمریکا دادستان وقت این دیوان را تحریم کرد.
 بلینکن در پاسخ به سئوالات اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس سنا چند بار تکرار کرد که دولت بایدن در حال بررسی «واکنش مناسب» به تصمیم دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی است.
این در حالی است که دولت‌های فرانسه، بلژیک و اسلوونی با صدور بیانیه‌ای از درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب رهبران اسرائیل و حماس حمایت کردند.
کریم خان، دادستان ارشد این دیوان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و سه نفر از رهبران ارشد گروه حماس، یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و محمد ضیف را به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرد.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها