به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۴۷۱۹۳۵

شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی ( 6 نکته ی اصلی )

گروه کسب و کار: در این بخش به سراغ شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی رفته ایم.گل شاخ گوزنی یک گیاه جذاب و زیبا و پر خاصیت است که شما میتوانید از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز استفاده کنید و در ادامه با این گیاه بیشتر آشنا خواهیم شد.
شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی ( 6 نکته ی اصلی )
معرفی گل شاخ گوزنی
قبل از اینکه به سراغ شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی برویم بایستی این گیاه را کامل بشناسیم.در ابتدا باید به شما بگوییم که گل شاخ گوزنی از خانواده ی گیاه سرخس‌ها بوده که خود آنها دارای 16 نوع می‌باشند.اصلی ترین دلیل نامگذاری این گیاه شکل و ظاهر آن بوده که شبیه شاخ گوزن می‌باشد.یکی دیگر از ویژگی‌های گل‌های شاخ گوزنی برگ‌های درشت ، تیره و هم چنین بدون گل آن بوده که بسیار مناسب برای افرادی می‌باشد که علاقه مندند تا در منزلشان از گل‌های بدون گل استفاده کنند چرا که برخی‌ها به گل‌ها حساسیت نشان می‌دهند.
گل‌های شاخ گوزنی به طور کلی سمی نیستند و در حالت کلی این گیاه‌ها را معمولا در گلدان‌های سقفی نگه داشته تا هم زیبایی خاصی داشته باشد و هم به دور از کودکان و حیوانات خانگی باشد.
 
6 نکته ی مهم در شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی
1-نور: به طور کلی این گیاه هم همچون بسیاری از گیاه‌ها به نور علاقه مند بوده و نیاز دارد تا در طول روز 6 الی 8 ساعت از نور تغذیه کند.
2-آب : شاخ گوزنی بر خلاف کاکتوس‌ها باید همیشه خاکی تقریبا مرطوب داشته باشند.البته یادتان باشد که آب زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه و برگ‌هایش می‌شود در میزان آب دهی آن دقت داشته باشید.
3-دما : گل شاخ گوزنی معمولا عاشق گرما و رطوبت است چرا که زادگاه او جنگل‌های استرالیاست.بهترین دما برای رشد این گیاه بین 18 الی 22 سانتی گراد بوده و شما میتوانید این گیاه را حتی در سرما و یا گرمای شدید تر هم رشد دهید اما طبیعتا نیاز به نگهداری ویژه تری دارد.
4-خاک : یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی اشاره میکنیم ، خاک مناسب آن است.همانطور که در بالا هم اشاره کردیم ، این گیاه عاشق گرما و رطوبت است بنابراین نیاز است تا این گیاه را در خاکی مرطوب نگهداری کنید.توجه کنید که چنانچه قصد داشتید از گلدان‌های دیواری استفاده کنید ، حتما از خزه ، چوب ، تنه ی درخت و موارد مشابه برای به عنوان تکیه گاه استفاده نمایید.
5-کود: یکی دیگر از نکات مهم در شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی مربوط به کود می‌شود.کود برای رشد هر گیاهی نیاز است اما میزان آن به شدت مهم می‌باشد کم یا زیاد بودنش میتواند آسیب جدی به آن وارد کند.بهترین روش برای کوددهی گل شاخ گوزنی این است که کود را با آب ترکیب کرده و هر 2 هفته یکبار به میزان کم بدهید.
6-گلدان: بدون شک وجود گلدان مناسب هم یکی دیگر از نکات اصلی در شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی است که باید رعایت کنید.این گیاهان معمولا میتوانند تا یک متر حتی رشد کنند که برای این منظور بهتر است از گلدان‌های مناسب استفاده شود تا رشد آن به خوبی انجام گیرد.



چگونه گل شاخ گوزنی را هرس کنیم؟
یکی از مهم ترین بخش‌ها و سوالات قبل از آشنایی انواع گل شاخ گوزنی این است که چگونه میتوانیم این سرخس‌ها را هرس کنیم؟ برای هرس کردن اول از همه این نکته را لازم است بدانید که این گیاه به دلیل اینکه گل ندارد بنابراین هرس کردن آن از همان برگ‌های زیبایش انجام می‌شود.برای هرس کردن بهتر است از برگ‌هایی که در مرکز این گیاه رشد کرده اند استفاده کرده و آنها را در یک گلدان دیگر بکارید که هم هرس شود و هم تکثیر داشته باشید.البته توجه فرمایید که ممکن ست برگ‌هایی را مشاهده کنید که قهوه ای شده و یا قارچی شده باشند که نیاز است در اولین فرصت آنها را جدا کرده و دور بیاندازید تا مبادا دیگر برگ‌ها را دچار مشکل کند.
 
مراقبت از بیماری و آفت‌های گل شاخ گوزنی
حالا در بحث شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی به سراغ بیماری‌ها و آفت‌های احتمالی این گیاه می‌رویم.این گیاه هم همچون دیگر گیاه‌ها ممکن است دچار بیماری و آفت‌ها شود که برخی از آنها را در ادامه خواهیم گفت.
1-قهوه ای شدن برگ‌ها : برای این منظور بهتر است هر چه سریعتر برگ را از گیاه جدا کنید.
2-لکه‌های سفید ( شپشک ) : برای این منظور بهتر است هرچه سریعتر از سم‌های حشره و آفت کش استفاده کنید.
3-قارچ و پوسیدگی : رطوبت زیاد باعث این بیماری می‌شود که بایستی هر چه سریعتر رطوبت آنجا را مدیریت کنید.
4-مچاله شدن برگ‌ها : این بیماری نشانه ی کمبود آب است که پیشنهاد می‌شود میزان آب دهی را بیشتر کنید.
5-بوی کپک زدگی: همانطور که آب کم باعث بیماری می‌شود ، دادن آب زیاد هم باعث پوسیدگی و ایجاد بوی کپک زدگی و نامطبوعی می‌شود که بهتر است میزان آب را کاهش دهید.
 
آموزش تکثیر گل شاخه گوزنی



بدون شک در بحث شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی حتما باید به موضوع تکثیر این گیاه پرداخت.روش تکثیر این گیاه بسیار ساده است چرا که میتوانیم به راحتی از یک بوته چند بوته داشته باشیم.برای این منظور سعی کنید برگ‌های جوان را به آرامی جدا کرده طوری که بخشی از ریشه همراه آن باشد و در یک گلدان جدا بکارید و همین موارد بالا که مربوط به شرایط نگهداری گل شاخ گوزنی است را رعایت کنید تا دوباره یک بوته ی دگر از آن داشته باشیم.
 
1-آیا گل شاخ گوزنی خطرناک و سمی است؟
خیر، این گیاه سمی نبوده اما ترجیحا از کودکان و حیوانات خانگی به دور باشد.
 
2-آیا یک گل آپارتمانی محسوب می‌شود؟
بله گل شاخ گوزنی یک گیاه آپارتمانی محسوب شده و شما میتوانید از آن در محیط منزل خود استفاده کنید.
 
3-برای تکثیر گل شاخ گوزنی باید قلمه زنی کنیم؟
قلمه هم می‌شود اما بهترین روش ، تکثیر به روش تقسیم بندی و قرار دادن در گلدان دیگری است.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها