به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۴۷۱۹۳۹

اقدامی تاریخی در مورد كشور فلسطین 

اقدامی تاریخی در مورد كشور فلسطین 
گروه بین الملل: نروژ، ایرلند و اسپانیا در «اقدامی تاریخی» اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند؛ تصمیمی که با خشم اسرائیل و خوشحالی مردم سرزمین‌های فلسطینی روبرو شده است.
یوناس گار استور، نخست‌وزیر نروژ،  با بیان این‌که کشورش به صورت رسمی از هشتم خرداد این مسئله را عملی می‌کند، گفت: «اگر فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته نشود، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.»
سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند،‌ نیز  با اعلام این‌که کشورش در این زمینه با اسپانیا و نروژ هماهنگ است، این روز را «روزی تاریخی و مهم برای ایرلند و فلسطین» خواند.
 هریس نیز مانند همتای نروژی خود بر راه حل «دو کشوری» برای حل مناقشات میان اسرائیل و فلسطین تأکید کرد.پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، نیز اعلام کرد که از هفته آینده و همزمان با نروژ و ایرلند، این اقدام را به صورت رسمی انجام خواهد داد.
 سانچز پیش از این به کشورهای اروپایی و خاورمیانه سفر کرده بود تا از به رسمیت شناختن فلسطین و همچنین آتش‌بس احتمالی در غزه حمایت کند.
در مقابل ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، به سفیران کشورش در ایرلند و نروژ دستور داد که فوراً به اسرائیل بازگردند. ییسرائل  با تأکید بر این‌که سفیر اسپانیا نیز فراخوانده خواهد شد، گفت: «دولت‌های یاد شده ترجیح دادند به حماس و ایران جایزه داده و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند».
شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، که حامی عمده بنیامین نتانیاهو است، این رویدادها را «یک بحران سیاسی» میان اسرائیل با اروپا نامید.
جنبش سیاسی چپ اسرائیل، «صلح اکنون» نیز در بیانیه‌ای نوشت زمان آن فرا رسیده که اسرائیل درک کند وجود یک کشور فلسطینی تنها موضوع زمان است و اگر اسرائیل خود در این راه گام برندارد، به سوی انزوای سیاسی خواهد رفت.
جنبش «صلح اکنون» افزود راه‌کار دو کشوری به عنوان بخشی از یک حرکت منطقه‌ای، امنیت را به ارمغان خواهد آورد، ربوده شدگان اسرائیلی را برخواهد گرداند، موجب عادی‌سازی رابطه با عربستان سعودی خواهد شد و ما را از انزوای بین‌المللی بیرون خواهد آورد.محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با استقبال از اقدام نروژ آن را برای ملت فلسطین حائز اهمیت و «لحظاتی تاریخی» خواند و از دیگر کشورها نیز خواست که در این حرکت به نروژ بپیوندند.
چندین کشور اروپایی در هفته‌های گذشته با این استدلال که راه‌حل دو کشور فلسطین و اسرائیل برای صلح پایدار در منطقه ضروری است،‌ اعلام کردند که قصد دارند اقدامی مشابه را انجام دهند.
این در حالی است که آمریکا روز ۳۰ فروردین قطعنامه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد.
۱۲ کشور عضو شورای امنیت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرده بودند که در میان آن‌ها علاوه بر فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت، نام ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آسیایی آمریکا، نیز دیده می‌شد.
 
برچسب ها: فلسطین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها