به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۴۷۲۰۹۰

چین و رزمایش مجازات شدید‌ تایوان

چین و رزمایش مجازات شدید‌ تایوان
گروه بین الملل: ویلیام لای، رئیس جمهور جدید تایوان، پس از آغاز رزمایش نظامی چین در اطراف آن جزیره، قول داد که از آزادی و دموکراسی کشورش دفاع کند. پکن گفت که برای جلوگیری از استقلال تایوان، در حال آزمایش توانایی خود برای حمله و محاصره تایوان است.
چین، تایوان خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تهدید کرده است که آن کشور را به اتحاد با سرزمین اصلی خود مجبور خواهد کرد.
رزمایش نظامی پکن در اطراف تایوان، آزمون مقدماتی برای  لای است که روز دوشنبه سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. او در واکنش به این رزمایش گفت که برای دفاع از جزیره در خط مقدم می‌ایستد.ارتش چین  رزمایشی گسترده در اطراف جزیره تایوان را شروع کرد. سخنگوی ارتش چین این رزمایش را «مجازات شدید» برای «اقدامات جدایی‌طلبانه» تایوان خوانده است.
وزارت خارجه تایوان از چین خواسته است که «عقلانی» باشد و «از تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان دست بردارد».رزمایش‌ها از این جهت مهم هستند که تنها سه روز پس از سوگند ویلیام لای، به عنوان رئیس‌جمهور تایوان، برگزار می‌شوند.
رزمایش‌های چین در آسمان و دریاهای اطراف تایوان، در چند سال گذشته به روالی عادی تبدیل شده و نگرانی‌ها در خصوص احتمال وقوع درگیری را بیشتر کرده است.
انتخابات اخیر ریاست جمهوری در تایوان، که زیر سایه تهدیدات چین برگزار شد، به نوعی رد ادعاهای پکن در خصوص این جزیره خودگردان تلقی می‌شود.
شورای امور سرزمین اصلی تایوان، که بر روابط با چین نظارت می‌کند، گفت که رزمایش‌هایی که پکن در اطراف تایوان انجام می‌دهد «حرکتی ضروری و مشروع» برای حفاظت از حاکمیت ملی است و افزود که این رزمایش‌ها «کاملا با قوانین بین‌المللی و رویه‌های رایج سازگار است.»وانگ ونبین، سخنگوی این نهاد، همچنین گفت که این مانورها «هشداری در مورد دخالت خارجی» در این جزیره هم هست.تایوان گفته است، چین ۱۵ کشتی جنگی و ۱۶ کشتی پلیس نیروی دریایی را به آب‌های اطراف این جزیره اعزام کرده است.
وزارت دفاع تایوان می‌گوید که ۴۲ هواپیمای نظامی هم در مانور چین شرکت کرده‌اند.وزارت خارجه تایوان در واکنش به عملیات نظامی چین به‌شدت به مانورها اعتراض کرده و از چین خواسته است «تحریکات نظامی غیرمنطقی خود را متوقف کند.»
حزب اپوزیسیون کومین‌تانگ تایوان، که همیشه به دنبال روابط نزدیک‌تر با پکن است، نیز از چین خواست که «خویشتنداری» نشان دهد.
ژاپن در واکنش به این تحولات در منطقه «نگرانی» خود را اعلام کرد و یک مقام ارشد آن کشور گفت که «ژاپن مستقیما و با صراحت با چین درباره اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان» گفت‌وگو خواهد کرد.
این مانورها، در سراسر جزیره اصلی، از جمله تنگه تایوان در غرب، و در اطراف جزایر تایوانی کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین در حال انجام است.ارتش چین گفته که آنها بر گشت‌زنی‌های رزمی مشترک دریایی-هوایی، حملات دقیق به اهداف کلیدی و عملیات یک‌پارچه در داخل و خارج جزیره برای آزمایش «توانمندی‌های رزمی واقعی» نیروهای خود تمرکز خواهند کرد.برای اولین بار، پکن در حال شبیه‌سازی حمله‌ای تمام‌عیار به جای محاصره اقتصادی است که در دور قبلی تمرینات نظامی گسترده در سال ۲۰۲۲ انجام داده بود.همچنین این اولین بار است که چین جزایر دورافتاده تایوان را هم به عنوان هدف در نظر گرفته است.پکن  لای را به دلیل اظهاراتی که در گذشته در حمایت از استقلال تایوان بیان کرده، «جدایی‌طلب» و «مشکل‌ساز» لقب داده است.
وزارت دفاع تایوان با محکوم کردن اقدامات پکن، اعلام کرد که در واکنش به این رزمایش چین، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده است.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها