به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۰۶:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۴۷۲۳۴۶

عکس‌های ماهواره پاکستان از خورشید و ماه

عکس‌های ماهواره پاکستان از خورشید و ماه
گروه علمی:ماهواره کوچک «ICUBE-Q»، عکس‌هایی را ثبت کرده است که خورشید و ماه را از منظر مدار ماه به نمایش می‌گذارد.به گزارش ایسنا، ماهواره کوچک پاکستان که با ماموریت «چانگ ای ۶»(Chang'e-6) چین برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه به فضا پرتاب شد، عکس خورشید و ماه را از مدار ماه ثبت کرده است.

چین ماموریت چانگ ای ۶ را در روز سوم مه با هدف جمع‌آوری نمونه‌هایی از «دهانه آپولو»(Apollo Crater) در سمت دور ماه و آوردن آنها به زمین برای تحلیل شدن پرتاب کرد.ماهواره کوچک هفت کیلوگرمی «ICUBE-Q» چین و پاکستان، تصاویری را از ماه و خورشید گرفت و داده‌های مربوط به میدان مغناطیسی را جمع‌آوری کرد اما با توجه به داده‌های منتشر شده به نظر می‌رسد که تصویربرداری از فضاپیمای چانگ ای ۶ موفقیت‌آمیز نبود.

مراسم آوردن داده‌ها به زمین، روز ۱۰ مه در پکن برگزار شد. داده‌ها شامل اولین عکس‌های گرفته‌شده توسط ماهواره بودند که خورشید و ماه را نشان می‌دهند. «ژانگ کجیان»(Zhang Kejian) رئیس «اداره ملی فضایی چین»(CNSA)، این داده‌ها را به «خلیل الرحمن هاشمی»(Khalil-ur-Rahman Hashmi) سفیر پاکستان در چین ارائه کرد. این کار، نمادی از تلاش‌های مشترک چین و پاکستان در فناوری فضایی و اکتشاف است.

«سید عامر احسن گیلانی»(Syed Amer Ahsan Gilani) معاون بخش ساخت ماهواره در «کمیسیون تحقیقات فضایی و جو فوقانی پاکستان»(SUPARCO) گفت: این برای ما یک رویداد بسیار بزرگ و مهم به شمار می‌رود زیرا اولین ماموریت پاکستان به ماه است. ما به دنبال همکاری در همه حوزه‌های فناوری هستیم؛ خواه سنجش از راه دور، خواه مسیریابی و خواه ماهواره‌های ارتباطی. ما متعاقبا تعدادی پرتاب را از چین داریم و این نشان‌دهنده انجام شدن یک همکاری خوب است.

«موسسه فناوری فضایی پاکستان»(IST) و «دانشگاه جیائو تونگ شانگهای»(SJTU) در چین، این ماهواره را به طور مشترک ابداع کردند. این به منزله همکاری بیشتر بین این دو کشور است. همچنین، پاکستان یک قرارداد را با «ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری چین»(ILRS) امضا کرده است.

«جی پینگ»(Ge Ping) معاون «مرکز اکتشافات قمری و مهندسی فضایی»(LESEC) وابسته به اداره ملی فضایی چین گفت: چین یک درخواست را از پاکستان برای کمک کردن به رساندن محموله در ماموریت آتی «چانگ ای ۸» دریافت کرده است.در همین حال، چانگ ای ۶ در مدار ماه قرار دارد و برای فرود آماده می‌شود. اداره ملی فضایی چین هنوز تاریخی را برای فرود اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود که تاریخ فرود حدود اوایل ژوئن باشد.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها