به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۴۷۲۳۶۶

افغانستان، گورستان امپراطوری‌ها است

افغانستان، گورستان امپراطوری‌ها است
گروه بین الملل:  رئيس جمهور آمریکا گفت که دلایلی وجود دارد که افغانستان مشهور به «گورستان امپراطوری‌ها» شده است.
جو بایدن گفت: «دلیل اول اینکه بسیار، بسیار، بسیار بعید است که کسی بتواند افغانستان را متحد کند. دوم اینکه راه‌هایی برای کنترل داعش غیر از اشغال افغانستان وجود دارد.»
او افزود حمله آمریکا به افغانستان هم «ضروری نبود.»
تصمیم بایدن در خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان که به سقوط غیرمنتظره دولت در کابل دو هفته پیش از پایان مهلت خروج آخرین سربازان آمریکایی انجامید، با انتقادهای زیادی در آمریکا مواجه شده است.نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به ویژه با انتقادهای تند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مواجه شده است و احتمالا یک موضوع جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر باشد.بایدن بر مبارزه با تروریسم در افغانستان بدون حضور مستقیم نیروهای آمریکایی تاکید دارد، مانند صدور دستور کشتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل که در ۲ اوت ۲۰۲۲ داد.
پیش از این روسای جمهور آمریکا حمله آمریکا به افغانستان را که ۲۰ سال طول کشید «جنگ ضروری» می‌خواندند اما بایدن حتی در زمانی هم که معاون رئيس جمهور بود، مخالف حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بود.
 بایدن در کارزارهای انتخابات دوره اول ریاست جمهوری خود گفته بود: «درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم... ممکن نیست که آن کشور متحد شود، اصلا امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود.»به گفته مقامات آمریکایی در طول ۲۰ سال ۲۴۶۱ آمریکایی در افغانستان کشته و ۲۰۷۴۴ سرباز دیگر زخمی شدند. در این مدت صدها سرباز کشورهای متحد آمریکا و ده‌ها هزار افغان نیز کشته شدند.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها