به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۰:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۴۷۲۳۷۱

اختلاف بر سر برخورد با ایران در آژانس

اختلاف بر سر برخورد با ایران در آژانس
گروه بین الملل: آمریکا و سه متحد اصلی اروپایی آن بر سر چگونگی پیگیری قطعنامه‌ علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلاف نظر دارند. آلمان، بریتانیا و فرانسه تلاش می‌کنند آمریکا را برای پیگیری این قطعنامه متقاعد کنند.
خبرگزاری رویترز  گزارش داد پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنش‌ها میان آمریکا از یک سو و بریتانیا، فرانسه و آلمان از سوی دیگر را بیشتر کرده است.شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی که شامل ۳۵ کشور می‌شود ۱۸ ماه پیش با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست هر چه سریع‌تر با آژانس همکاری کند و به پرسش‌ها درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف شده در سه مکان اعلام نشده پاسخ دهد.اگرچه تعداد سایت‌های احتمالی به دو مورد کاهش یافته اما ایران هنوز منشا اورانیوم کشف شده را اعلام نکرده است.
علاوه بر آن مشکلات دیگری چون ممانعت ایران از بازرسی سایت‌ها توسط تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از مدار خارج کردن دوربین‌های نظارتی این آژانس را نیز می‌توان برشمرد.
قرار است جلسه نوبتی شورای حکام آژانس اتمی ۹ روز دیگر برگزار شود.رویترز در گزارش خود ضمن اشاره به دشواری همکاری با ایران به یک دیپلمات ارشد اروپایی استناد کرده که گفته است کار با ایران بسیار دشوار و میزان تخلفات بی‌سابقه است.این دیپلمات ارشد اروپایی همچنین گفته است که برنامه هسته‌ای ایران کاهشی نداشته و هیچ "حسن نیت واقعی" از سوی جمهوری اسلامی برای همکاری با آژانس وجود ندارد.با شتاب گرفتن برنامه‌های هسته‌ای ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور مطابق آخرین گزارش آژانس اتمی بیشتر از حد مجاز تعیین شده در برجام رسیده که مقدار زیادی از آن اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است.
بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی دارای مواد غنی شده است که در صورت پالایش بیشتر، می‌تواند برای تولید سه بمب هسته‌ای کافی باشد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا  اعلام کرد که ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.قدرت‌های غربی می‌گویند غنی‌سازی در سطح بالا توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌گوید هیچ کشور دیگری بدون تولید سلاح هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم را تا این سطح بالا نبرده است. ایران اما استدلال می‌کند اهداف برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است.
در گزارش رویترز به این موضوع هم اشاره شده که ایالات متحده در نشست‌های اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایلی برای پیگیری قطعنامه علیه ایران نشان نداده است. مقامات آمریکایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ را یکی از دلایل عدم تمایل آمریکا بیان می‌کنند.دولت بایدن استدلال کرده است که نباید بهانه‌ای برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران داد.
رویترز در گزارش خود به پیامدهای درگذشت ابراهیم رئیسی و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و نوشته فوت رئیس جمهور ایران اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.
دو دیپلمات ارشد اروپایی گفتند که تهران در گفتگوها در مورد همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به آژانس اطلاع داده است تا زمانی که جانشین رئیسی در  ۲۸ ژوئن انتخاب نشود، با این آژانس همکاری نخواهد کرد.گزارش‌های سه ماهه بعدی آژانس اتمی درباره ایران اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد. پیش‌نویس قطعنامه‌ها نیز معمولا بر اساس این گزارش‌ها تهیه می‌شود.حال به گفته یک دیپلمات‌ ارشد اروپایی سه کشور اروپایی "قطعنامه‌ای نیز آماده کرده‌اند اما هنوز آن را در اختیار سایر اعضای شورای حکام نگذاشته‌اند".
یکی دیگر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی گفته است که "طبق تحلیل آنها درگذشت رئیسی اما چیزی را تغییر نمی‌دهد و آنها تلاش خواهند کرد تا اختلافات را کنار بگذارند و آمریکا را متقاعد کنند".

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها