به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۴:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۷۲۴۲۱

ناکامی خودروسازان در اجرای طرح خودرو مادران

ناکامی خودروسازان در اجرای طرح خودرو مادران
گروه اقتصادی: با اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری، طی چند سال اخیر خودروسازان موظف به فروش بخشی از محصولات خود به مادران شدند. در حالی که ۸۲۰ هزار نفر در طرح خودرو مادران اقدام به خرید در سامانه یک‍‍‍‍پارچه کردند، اما خودروسازان در رفع تعهدات خود ناکام مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که بسیاری از مشتریان عادی سال‌ها برای خرید خودرو از کارخانه، پشت صف‌های قرعه‌کشی مانده بودند، ناگهان دولت با سردمداری وزارت صمت تصمیم گرفت به دنبال سیاست حمایت از طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری عرضه خودرو را هم به محلی برای رانت تبدیل کند. مادران دارای بیش از 2 فرزند یکی از قشرهایی بودند که صاحب این رانت شدند و صرفاً به دلیل داشتن فرزند در اولویت دریافت خودرو‌های دولتی قرار گرفتند.اما حالا خودروسازان در اعطای این رانت به مادران ناکام مانده‌اند و نتوانسته‌اند به بسیاری از تعهدات خود عمل کنند.

ناکامی خودروسازان در اعطای خودرو به مادران 
طرح اختصاص خودرو به مادران از سوی  مجلس در سال 1401 تصویب شد و طبق این طرح در هر دوره ثبت‌نام 50 درصد ظرفیت محصولات شرکت باید در هر دوره فروش، به طرح مادران اختصاص می‌یافت. اما این ماجرا با چالش‌هایی همراه شد.آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد، از یک‌طرف خودروسازان نمی‌توانند به تعهدات‌شان به‌خوبی عمل کنند و از طرفی دیگر هنوز بخشی از مادران موفق به دریافت خودرو نشده‌اند.

برخی دیگر از مادران گلایه می‌کنند طرح‌هایی که از سوی خودروسازان ارائه می‌شود مطابق سطح معیشت و منابع مالی خانواده‌ها نیست؛ به این معنا که خودروهایی برای ثبت‌نام ارائه می‌شوند که بیش از حد گران‌اند و مادران توان خرید این نوع خودرها را نخواهند داشت. برخی دیگر بر این باورند که چون خودروساز‌ها قصد تخصیص خودرو ندارند، خودرو‌های گران‌قیمت عرضه می‌کنند.

سال گذشته وزارت صنعت با ارائه آماری اعلام کرد: 820 هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. یعنی وزارت صمت 820 هزار دستگاه خودرو را برای مادران مشمول این طرح کنار گذاشته است؛ با وجود این آمارها، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد بسیاری از مادران هنوز موفق به دریافت خودرو خود نشده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها