به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۳:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۷۲۴۳۳

آموزش شطرنج برای مبتدیان

گروه کسب و کار: اگر شما جزء علاقه‌مندان بازی شطرنج هستید، حتما باید برای فراگیری آن، آموزش‌ها و تاکتیک‌های ابتدایی آن را یاد بگیرید. همینطور اصول بازی نیز از مهم‌ترین قواعد بازی شطرنج است. همانطور که احتمالا به این موضوع آگاه هستید، شطرنج یک بازی فکری و استراتژیک است. بنابراین بسیار مهم است که علم و دانش خود را در این زمینه ارتقاء دهید و از تاکتیک‌های حریف آگاه شوید.
آموزش شطرنج برای مبتدیان
آموزش شطرنج برای مبتدیان برای آن دسته از افرادی که میخواهند از پایه، شطرنج را بیاموزند بسیار مفید و کاربردی می باشد.
در این رابطه، قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوعات مهمی که نقش بسزایی در بازی شطرنج دارند، بپردازیم. اگر علاقه‌مند به آموزش شطرنج و دریافت این اطلاعات ارزشمند و مفید هستید، تا پایان این مقاله همراه باشگاه شطرنج ایران باشید.

شروع بازی‌های مهم شطرنج را بیاموزید
شروع بازی از مهم‌ترین تاکتیک‌هایی است که در آموزش شطرنج برای مبتدیان قرار داده می‌شود. اهمیت این موضوع بسیار زیاد است و گاهی مشاهده می‌شود افراد مبتدی مهم‌ بودن این موضوع را دست‌کم می‌گیرند. حرکات منطقی مانند توسعه مهره‌های شطرنج و بررسی تاکتیک‌های موجود در ابتدای بازی شطرنج حائز اهمیت بسیار زیادی است و باعث رقم‌ خوردن نتیجه نهایی می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید از شروع بازی‌های مهمی که در این زمینه وجود دارند استفاده نمایید تا روند رو به رشدی در بازی داشته باشید. حمله به سمت مرکز، اجتناب از زودتر حرکت دادن مهره‌ها و حفظ امنیت شاه، از جمله استراتژی‌هایی است که در شروع بازی شطرنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آموزش شطرنج، باید استراتژی‌های آن را آموزش ببینید.
علاوه بر این ممکن است در ابتدای بازی مورد تهدید دشمن نیز قرار بگیرید. در این رابطه بازیکنانی که تجربه بیشتری دارند، برخی از استراتژی‌ها را در شروع بازی بیشتر از سایر موارد می‌پسندند. این موضوع به نقطه قوت آن‌ها تبدیل می‌شود و می‌توانند اعتماد به نفس مناسبی را کسب کنند. این اعتماد به نفس باعث می‌شود حرکات بعدی رقیب شناسایی و روند بازی به سمتی پیش برود که بازیکن انتظار آن را دارد. از محبوب‌ترین شروع‌های بازی شطرنج می‌توان به بازی ایتالیایی، دفاع سیسیلی، دفاع فرانسوی، روی لوپز، بازی اسکاچ و بازی گامبیت وزیر اشاره کرد که همگی در باشگاه شطرنج ایران به صروت کامل توضیح داده شده است. لازم به ذکر است که فرصت‌های یادگیری زیادی در این زمینه پیش‌روی بازیکنان قرار دارد. با استفاده از یادگیری‌های بیشتر، می‌توانید به موفقیت نزدیک‌تر شوید و این موضوع به شکل خاصی باعث می‌شود پیشرفت و پیروزی بدست آید. 

مهارت‌های وسط بازی را توسعه دهید
در آموزش شطرنج برای مبتدیان در باشگاه شطرنج ایران، ابتدا شروع بازی را فرا خواهید گرفت. حال نوبت آن رسیده است که در وسط بازی نیز به نحوی فعالیت داشته باشید که موفقیت و پیروزی در دسترس باشد. هنگامی که به این مرحله رسیده‌اید، باید به خوبی مهره‌های خود را در سراسر زمین توسعه دهید. این روند گسترش یک هدف ویژه دارد و آن محافظت از شاه است. به عبارتی مانند شرایط جنگی، باید برای شاه خود یک قلعه بسازید تا از حملات دشمن در امان باشد. در این حالت باید دائما استراتژی حریف را آنالیز کنید تا نقاط ضعف آن را شناسایی نمایید. با استفاده از این نقاط ضعف که می‌تواند به جای‌گیری ضعیف یا مهره‌های ضعیف مربوط شود، می‌توانید به حریف‌تان ضربه بزنید.
فراموش نکنید که در بازی شطرنج، مهم‌ترین نکته این است که از شاه خود محافظت کنید؛ زیرا در صورت ضعف و سستی در چیدمان و استراتژی، دشمن به خوبی این نقطه ضعف را شناسایی کرده و از این محل به شما آسیب می‌رساند. لازم است در مرحله وسط بازی شطرنج، به خوبی تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را بنا به شرایط پیاده کنید تا بتوانید مهره‌ها را گسترش داده و به پیروزی و کسب موفقیت نزدیک شوید.

آخر بازی‌ها را تمرین کنید
پس از اینکه در بخش آموزش شطرنج برای مبتدیان از ابتدا و وسط بازی گذر کردید، نوبت آن می‌رسد که انتهای بازی را نیز به شکل مناسبی تمام کنید. تمام استراتژی‌ها و تاکتیک‌های اتخاذ شده در مراحل بازی برای این است که بتوانید پایانی باشکوه برگزار کرده و پیروز مسابقه شوید. این مرحله با تمرینات فراوان و مکرر حاصل می‌شود. مهم‌ترین تاکتیکی که در آخر بازی شطرنج می‌توانید آن را بدست آورید، روش‌های کیش و مات است. به عنوان مثال روش‌هایی مانند یک رخ، دو رخ یا یک ملکه را استفاده کرده و حریف را در شرایط سخت قرار دهید. تمامی روش های کیش و مات و راه های رفع کیش را میتوانید در باشگاه شطرنج ایران بیاموزید.
برای کیش و مات، ترفند‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با مطالعه و یادگیری آن‌ها، روش انجام آن را آموزش دیده و برای شکست حریف استفاده نمایید.

تمرین بسیار در آموزش شطرنج برای مبتدیان
تمرین، بهترین گزینه برای تقویت شطرنج است.

حل پازل‌های شطرنج
آموزش شطرنج برای مبتدیان را با حل پازل ادامه می‌دهیم. پازل از جمله بازی‌های فکری است که باعث به کارگیری ذهن شده و می‌تواند روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی را به بازیکن آموزش دهد. پازل باعث می‌شود ساعت‌ها درگیر یک چالش فکری شوید. این موضوع باعث می‌شود ذهن شما خلاق شده و دانش و علم بازیکن در زمینه بازی‌های فکری مانند شطرنج توسعه یابد. موقعیت‌های مشابهی در این بازی برای بازیکن رقم می‌خورد که با ارزیابی و بررسی آن می‌تواند در بازی شطرنج نیز آن‌ها ار استفاده کند. از این رو توصیه می‌کنیم با دوستان و آشنایان خود پازل بازی کنید تا بتوانید ذهن خود را برای بازی شطرنج توسعه دهید.

مطالعه تاکتیک‌های شطرنج
تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازی شطرنج می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در واقع آموزش شطرنج برای مبتدیان دارای یک سرفصل بسیار مهم به نام مطالعه تاکتیک‌های شطرنج است. در این بازی تکنیک‌ها و استراتژی‌های زیادی قرار دارد. در واقع بازیکن می‌تواند با ارزیابی موقعیت خود در بازی، حرکت خاصی در بازی انجام دهد تا بتواند رقیب را سردرگم کند. به عنوان مثال تاکتیک‌های چنگال و انحراف، از جمله این موارد است که می‌تواند حریف را در موقعیت سخت قرار دهد. یک بازیکن مبتدی برای اینکه بتواند قواعد شطرنج را فرا بگیرد، باید به خوبی این تاکتیک‌ها را آموزش ببینید. توصیه می‌کنیم حتما این تکنیک‌ها در شطرنج ایران به خوبی آموزش ببینید و در
بازی‌های مختلف آن را تمرین کنید تا به آن‌ها مسلط شده و بتوانید بازی شطرنج را با موفقیت پشت سر بگذارید.

تجزیه و تحلیل بازی‌ها؛ شما و استادان
هر بازی تمام‌ شده، می‌تواند کتابی برای آموزش باشد. در واقع آموزش شطرنج برای مبتدیان شامل درس‌ گرفتن از بازی‌های گذشته نیز می‌باشد. برای اینکه بتوانید از ترفند‌های استفاده شده توسط خود و حریف درس بگیرید، نیاز است بازی به اتمام رسیده را به دقت بررسی کنید. برای این امر می‌توانید بازی را ضبط کرده و مرحله به مرحله به آن توجه نمایید. بسیاری از استادان بازی شطرنج برای اینکه بتوانند دائما استراتژی‌های خود را توسعه دهند، نگاهی به بازی‌های گذشته دارند. فراموش نکنید که افزایش علم و دانش و آموزش تاکتیک‌های جدید، باعث کسب موفقیت در بازی شطرنج می‌شود.

تجزیه و تحلیل بازی

بازی شطرنج در برابر ربات‌ها
یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود شطرنج را به صورت اصولی و تاکتیکی بیاموزید، استفاده از ربات‌هایی است که در بازی شطرنج مقابل شما قرار می‌گیرند. شاید در ابتدا فکر کنید این ربات‌ها بسیار بچه‌گانه بازی می‌کنند و از قدرت لازم برای شکست شما برخوردار نیستند. در این رابطه باید عنوان کنیم که سخت در اشتباه هستید؛ زیرا این ربات‌ها دارای هوش مصنوعی بوده و با تنظیم سطح می‌توانید به خوبی محک بخورید. شما می‌توانید از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که این ربات را برای تمرین در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند استفاده کرده و مهارت خود را در این بازی توسعه دهید.
آموزش شطرنج برای مبتدیان شامل تمرینات فراوان است. گاهی اوقات حضور یک بازیکن برای تمرین ممکن است مقدور نباشد. در این رابطه می‌توانید به راحتی و با استفاده از ربات، این تمرین را داشته باشید و قدرت خود را در این بازی افزایش دهید.

شروع بازی‌های بیشتری بازی کنید
همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، تمرین و ممارست در هر موضوعی می‌تواند به موفقیت و کسب پیروزی در آن حیطه منتهی شود. برای بازی شطرنج نیز این موضوع صدق می‌کند. یکی از روش‌های آموزش شطرنج برای مبتدیان، افزایش تعداد بازی است. برای اینکه بتوانید با استراتژی‌های مختلف، حرکت مهره‌های گوناگون، ترفند‌های استفاده‌ شده توسط حریف و … آشنا شوید، نیاز است تمرین‌های فراوانی کرده و بازی شطرنج را بیشتر انجام دهید. شما می‌توانید با دوست، خانواده، رقیب و سایر افراد حتی ربات‌ها مسابقه دهید و خود را وارد یک چالش جذاب کنید. فراموش نکنید که افزایش تمرین و بازی، باعث تقویت خلاقیت و استراتژی‌های بازیکن می‌شود.

واژگان شطرنج را توسعه دهید
شطرنج مانند بسیاری از موضوعات تخصصی، دارای واژگان خاص و منحصربه‌فرد خود است. به عنوان مثال در این بازی اصلاحی به کار می‌رود به نام Passant (آن پاسان). این اصطلاح به معنای بن‌بست است و در موارد اختصاصی و خاص به کار می‌رود. یک بازیکن باتجربه و آموزش‌ دیده باید به خوبی با این اصطلاحات آشنا باشد تا بتواند روند کلی بازی را آموزش ببیند. به عنوان مثال اگر یک بازیکن فوتبال با اصطلاح آفساید آشنا نباشد، نمی‌تواند این بازی را به خوبی آموزش دیده و آن را مشاهده کند. این موضوع برای بازی شطرنج نیز صدق می‌کند.
بنابراین بسیار مهم است که در آموزش شطرنج برای مبتدیان، فصلی به نام آموزش واژگان نیز گنجانده شود تا هر بازیکن با برخی از اصطلاحات تخصصی و رایج در این بازی آشنا شود. 

نتیجه گیری
با مشاهده استاد بزرگان موجود در شطرنج، مشاهده می‌کنید که تمامی آن‌ها با پشتکار و تلاش‌های فراوان پس از سالیان سال ممارست، به چنین مقام و مهارتی رسیده‌اند. این موضوع برای بازیکنان مبتدی نیز صدق می‌کند. چه بسا در شروع کار شما یک بازیکن مبتدی و تازه‌کاری هستید اما چندین سال بعد نام شما زبانزد عام و خاص می‌شود. 
همچنین در سایت شطرنج ایران https://www.shatranjiran.com/ می توانید به آموزش شطرنج رایگان دسترسی داشته باشید. شطرنج ایران یک پایگاه بسیار مفید و ارزشمند برای یادگیری شطرنج به صورت اصولی بوده که می‌تواند سکوی پرتابی برای بازیکنان مبتدی و البته باتجربه باشد و توسط آن می توانید شطرنج را از صفر تا صد به صورت حرفه ای فرابگیرید و به مطالب بی نظیر موجود در آن دست پیدا کنید.
برای دیدن آموزش شطرنج و یادگیری کامل نکات و اصطلاحات شطرنج در این صفحه با جزئی ترین نکات، سایت شطرنج ایران بهترین منبع ممکن می باشد.
برای آزمون تست تعیین سطح و تست استعدادیابی در شطرنچ توسط استاد سعید پیرملکی و شرکت در کلاس های آموزش شطرنج حضوری و آنلاین در باشگاه شطرنج ایران می توانید با شماره 09152401574 تماس حاصل فرمائید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها