به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۷۲۴۳۵

کلاغ‌ها با صدای بلند چه می‌گویند؟

کلاغ‌ها با صدای بلند چه می‌گویند؟
گروه علمی:کلاغ‌ها نیز می‌توانند با صدای بلند بشمارند و فرایند یادگیری آن‌ها نقریباً مشابه خردسالان نوع بشر است.به گزارش خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، انسان تنها موجودی نیست که می‌تواند بشمارد؛ شامپانزه‌ها، قورباغه‌ها و مورچه‌ها نیز چنین توانایی دارند. بااین‌حال یک پژوهش جدید نشان داده است که کلاغ‌ها می‌توانند با صدای بلند بشمارند و فرایند یادگیری آن‌ها نیز نقریباً مشابه خردسالان نوع بشر است.

براساس گزارش CNN و مقاله منتشرشده در Science، محققان دانشگاه توبینگن آلمان دریافتند که کلاغ‌های لاشه‌خوار (Corvus corone) می‌توانند تعداد خاصی قارقار را برای شمارش به‌کار گیرند. این پرندگان باهوش درواقع می‌توانند با صدای بلند از یک تا چهار بشمارند.

روشی که این پرندگان برای شمارش استفاده می‌کنند، شبیه به فرایندی است که ما انسان‌ها از آن استفاده می‌کنیم. به همان صورت که یک کودک یاد می‌گیرد تعداد اشیایی را که به آن‌ها نگاه می‌کند بشمارد، کلاغ‌ها نیز قادر به انجام چنین کاری هستند. به‌عبارت دیگر، مشابه کودک که اگر سه اسباب‌بازی روبه‌روی او باشد، از کلمات «یک، دو، سه» یا «یک، یک، یک» برای شمارش استفاده می‌کند، کلاغ‌ها نیز با صدای قارقار خود چنین سیستمی دارند.

آموزش مهارت شمردن به کلاغ‌ها
محققان در این پژوهش در بیش از 160 جلسه، به سه کلاغ لاشه‌خوار آموزش دادند. در طول فرایند آموزش، کلاغ‌ها باید ارتباط بین یک سری نشانه‌های دیداری و شنیداری اعداد 1 تا 4 را یاد می‌گرفتند و تعداد خاصی قارقار را برای هر کدام تولید می‌کردند.

از طریق آزمون‌وخطا، این سه کلاغ متوجه شدند که هر نشانه با تعداد مشخصی از قارقار (بین یک تا چهار صدای قارقار) مطابقت دارد. پس از نشان‌دادن یک رقم یا صدایی خاص، به کلاغ‌ها آموزش داده شد که ظرف 10 ثانیه باید جواب درست را بدهند؛ به‌عنوان مثال برای نشانه بصری عدد چهار، باید چهار قار تولید گردد. سپس باید به صفحه‌نمایشی نوک بزنند تا علامت پایان کار را نشان دهند. اگر کلاغ‌ها تعداد مناسبی قارقار کرده بودند، پاداشی به آن‌ها داده می‌شد.

پس از پایان آموزش، کلاغ‌ها توانستند به دقت از یک تا چهار را بشمارند. حتی زمانی که کلاغ‌ها پاسخ‌های اشتباه می‌دادند، اغلب اشتباهات آن‌ها بین اعداد نسبتاً نزدیک به‌هم (مانند سه و چهار، و نه یک و چهار) بود. محققان می‌گویند که مهارت شمارش کلاغ‌ها مانند مهارت کودکان نوپا است که اغلب از تکرار یک آوا برای شمارش استفاده می‌کنند، مثلاً به‌جای گفتن عدد «دو»، دوبار عدد «یک» را تکرار می‌کنند.
برچسب ها: کلاغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها