به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۷۲۵۰۷

شایعه نامزدی ۹ نفر در راهرو‌های مجلس

شایعه نامزدی ۹ نفر در راهرو‌های مجلس
گروه سیاسی: با شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، مطابق با روند پیش‌بینی شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی ۸ تیرماه برگزار شود. دهم تا چهاردهم خرداد نیز مهلت ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. در این میان اسامی بسیاری به عنوان نامزد‌های احتمالی ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود. اما هفته گذشته که آخرین جلسه علنی مجلس یازدهم شورای اسلامی بود، نمایندگان در راهرو‌های پارلمان از اسامی برخی کاندیدا‌های احتمالی سخن می‌گفتند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بر اساس شنیده‌ها از این صحبت‌های درگوشی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس کنونی بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از کاندیدا‌های احتمالی برای ریاست‌جمهوری است. او که عضو جبهه پایداری است، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شد، اما از راهیابی به پاستور بازماند. علی لاریجانی نیز جزو گزینه‌های پرتکراری بود که از سوی خانه ملتی‌ها به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح می‌شد.
او در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، اما نتوانست به پاستور راه یابد. لاریجانی همچنین در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز ثبت‌نام کرد، اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. البته عنوان می‌شود که احتمالا این‌بار او از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت خواهد شد.
حتی برخی نمایندگان با اشاره به زیر‌نویس نام‌ها و پیام‌های تسلیت روسای جمهوری گذشته برای ابراهیم رئیسی در صداوسیما معتقدند که فضای سیاسی بازتر شده و احتمال بیشتری وجود دارد که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ریاست‌جمهوری نامزد و تایید صلاحیت شوند.
همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم یکی از گزینه‌هایی بود که از سوی تعداد بیشتری از نمایندگان به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح می‌شد. او پیش از این در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، اما در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع رئیسی انصراف داد. برخی نمایندگان نیز تاکید می‌کردند که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به احتمال زیاد نامزد خواهد شد. بذرپاش پیش از این در انتخابات نهمین دوره مجلس از حوزه انتخابیه تهران موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شده بود. در این میان چند نماینده نیز از احتمال کاندیداتوری علیرضا زاکانی شهردار تهران خبر دادند.
زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم ثبت‌نام کرده بود، اما در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی از صحنه انتخابات کناره‌گیری کرد. نام دیگری که در راهرو‌های مجلس شنیده می‌شد، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. او که تا کنون سه دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است، در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و سیزدهم به نفع ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات کناره‌گیری کرد.
همچنین برخی نمایندگان معتقد بودند که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود. علاوه بر این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق نیز نامی بود که در راهرو‌های پارلمان به عنوان کاندیدای احتمالی عنوان می‌شد. اما برخی نمایندگان معتقد بودند که احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم نیز وجود دارد. او روز گذشته اعلام کرده که در حال بررسی شرایط است تا تصمیم بگیرد، به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند یا خیر؟ شمس‌الدین حسینی، نماینده مجلس و وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد نیز در راهرو‌های مجلس اعلام کرد که به کاندیداتوری فکر می‌کند.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها