به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۲۱:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۷۲۶۸۸

10 لیست از مهم ترین تجهیزات ایمنی کارگاهی+ مشخصات

گروه کسب و کار: آیا تا به حال به خطرات پنهان در محیط کار خود فکر کرده‌اید؟ هر کارگاه، با توجه به نوع فعالیتی که دارد، می‌تواند انواع خطرات و چالش‌ها را برای کارکنان به همراه داشته باشد. از جرقه‌های حاصل از جوشکاری تا ذرات معلق در هوا و صدای گوش‌خراش دستگاه‌ها، هر کدام می‌توانند تهدیدی برای سلامت و جان شما باشند. اما نگران نباشید!
10 لیست از مهم ترین تجهیزات ایمنی کارگاهی+ مشخصات
با خواندن این مطلب میتوانید با نحوه عملکرد لوازم ایمنی مانند نازل آتش نشانی، کلاه ایمنی و کفش‌های ایمنی هم آشنا شوید. با استفاده از این تجهیزات ایمنی، می‌توانید با خیالی آسوده به کار خود ادامه دهید و از خطرات محیط کار دوری کنید.

 انواع تجهیز ات ایمنی فردی و کارگاهی
تجهیزات ایمنی کارگاهی به حفظ سلامت و جان کارکنان زیادی کمک می‌کنند و استفاده از آنها، نقش کلیدی در ارتقای سطح ایمنی کارگاه دارد. ما در ادامه می‌خواهیم به 10 نمونه از مهم ترین تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی اشاره کنیم تا از این طریق بتوانید به پاسخ  این سوال مهم که چرا باید برای تجهیزات ایمنی در محیط کار هزینه کرد؟ دست پیدا کنید.

1. کلاه ایمنی
کلاه ایمنی، از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در هر کارگاهی است که از سر شما در برابر خطرات مختلفی مانند: سقوط اشیاء از ارتفاع، ضربه به سر، نفوذ آشیاء تیز، تماس با برق محافظت می‎کند. کلاه ایمنی زیادی در بازار وجود دارد که از مهم ترین آنها میتوان به قارچی، لبه دار و عایق الکتریکی اشاره کرد. برای بهره گیری از مزایای آن می‌بایست کلاه ایمنی باید به درستی بر روی سر قرار گرفته و اندازه آن مناسب باشد.
کلاه ایمنی باید به طور مرتب بازرسی و در صورت وجود هرگونه آسیب‌دیدگی تعویض شود. همچنین از استفاده از کلاه ایمنی که دارای ترک خوردگی، شکستگی یا هرگونه نقص دیگری است، خودداری کنید.

 2. عینک ایمنی
عینک ایمنی یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظت فردی (PPE) است که برای محافظت از چشمان شما در برابر خطرات مختلف در محیط‌های کاری و تفریحی استفاده می‌شود. این عینک‌ها با ایجاد یک سپر فیزیکی بین چشمان شما و خطرات احتمالی، از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می‌کنند.
از مهم ترین انواع عینک ایمنی میتوان به معمولی، محافظ، اشعه ایکس و جوشکاری اشاره کرد. دقت کنید که انتخاب عینک ایمنی مناسب برای فعالیت مورد نظر شما بسیار مهم است. هنگام انتخاب عینک ایمنی، باید به مواردی مانند نوع خطرات و معیارهای استاندارد توجه کنید.

3. ماسک تنفسی
ماسک تنفسی یا ماسک فیلتر کننده هوا، وسیله ای است که برای محافظت از ریه‌ها در برابر استنشاق آلاینده‌های هوا، از جمله گرد و غبار، ذرات معلق، بخارات شیمیایی، و عوامل بیولوژیک استفاده می‌شود.  انواع ماسک تنفسی موجود در بازار شامل N95،  FFP2، P100، ماسک‌های نیمه صورت و تمام صورت می‌باشند که میتوانید با توجه به نوع آلاینده ای که در معرض آن قرار دارید، اقدام به خرید آنهاکنید.



4. دستکش ایمنی
دستکش ایمنی، همانطور که از نامش پیداست، پوششی برای دست‌ها است که از آنها در برابر خطرات مختلف محیط کار یا فعالیت‌های تفریحی محافظت می‌کند. این دستکش‌ها با ایجاد یک مانع فیزیکی بین دست شما و خطرات احتمالی، از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می‌کنند. در ضمن دستکش ایمنی باید به درستی روی دست شما قرار بگیرد و هیچ نقطه فشاری ایجاد نکند. بنابراین در زمان خرید به تناسب اندازه دستکش و دست‌هایتان توجه نمایید.

5. کفش ایمنی
کفش ایمنی که اغلب افراد با نام آن آشنا هستند، برای محافظت از پاهای شما در برابر خطرات مختلف در محیط‌های کاری و تفریحی استفاده می‌شود. این کفش‌ها از پاها در برابر ضربه، سقوط اشیاء، نفوذ مواد شیمیایی و لغزش محافظت می‌کنند. کفش‌های ایمنی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کارهای خاصی طراحی شده‌اند، برای مثال کفش ایمنی آتش نشانی با ساختمان سازی تفاوت دارد.

6. لباس کار
لباس کار ایمنی، پوششی است که برای محافظت از بدن شما در برابر خطرات مختلف در محیط‌های کاری استفاده می‌شود. لباس کارها میتوانند به صورت معمولی، ضد حریق، ضد آب و ضد مواد شیمیایی طراحی شوند. با توجه به اهمیت استفاده از این لباس‌ها توصیه می‌کنیم که همیشه قبل از استفاده از لباس کار ایمنی، آنها را به دقت بررسی کنید تا هیچ پارگی یا خراشی نداشته باشند.

7. گوشی ایمنی یا محافظ گوش
گوشی ایمنی، وسیله ای کوچک اما کاربردی است که برای محافظت از شنوایی شما در برابر صداهای بلند و مضر استفاده می‌شود. این گوشی‌ها با ایجاد یک عایق صوتی بین گوش شما و منبع صدا، از ورود امواج صوتی به داخل گوش و آسیب رسیدن به پرده گوش و سلول‌های شنوایی جلوگیری می‌کنند.
هشدار: در محیط‌های کاری پر سر و صدا مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، و پروژه‌های ساختمانی، استفاده از گوشی ایمنی برای محافظت از شنوایی ضروری است.

8. کمربند ایمنی
کمربند ایمنی، کمربندی است که برای محافظت از جان سرنشینان خودرو در هنگام تصادف استفاده می‌شود. این کمربند با مهار کردن بدن سرنشین و جلوگیری از پرتاب شدن او به جلو در هنگام تصادف، می‌تواند از آسیب‌های جدی و حتی مرگ جلوگیری کند.با این حساب میتوان گفت که کمربند ایمنی در محافظت در تصادفات، کاهش شدت جراحات و کاهش خطر مرگ نقش جدی را ایفا می‌کند.
برای همین فرقی نمی‌کند که در صندلی جلو یا عقب نشسته باشید، همیشه باید از کمربند ایمنی استفاده کنید.

9. نازل آتش نشانی
نازل آتش نشانی، یکی از اصلی ترین لوازم ایمنی مورد نیاز برای هرکارگاهی می‌باشد. برخی اوقات به دلیل سهل انگاری، ممکن است با آتش سوزی در کارگاه مواجه شویم. به همین دلیل خرید نازل آتش نشانی مناسب، امروزه یکی از اصلی ترین نیاز‌های هرکارگاهی میباشد.

10. جعبه کمک‌های اولیه
جعبه کمک‌های اولیه باید در تمام کارگاه‌ها وجود داشته باشد تا در صورت بروز حادثه، بتوان از آن برای کمک‌های اولیه استفاده کرد. سعی کنید سراغ جعبه‌هایی بروید که از قفسه‌های متعدد و تجهیزات کاملی برخوردار باشند. در بازه مشخصی موارد لازم در داخل آن را چک کنید تا در صورت تمام شدن، دوباره آنها را شارژ کنید.
 


جمع بندی
در این مقاله درباره مهم ترین تجهیزات ایمنی صحبت کردیم و با دانستن مزایا، به اهمیت خرید آنها برای داشتن محیط کار سالم پی بردیم. منتهی باید یادآور باشیم که در انتخاب لوازم ایمنی نگاه ویژه ای به استاندارد بودن آنها داشته باشید و از هر کدام از آنها در جایگاه مخصوص خودش استفاده کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها