به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۲۱:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۷۲۷۱۱

کاهش سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا

کاهش سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا
گروه ورزشی:با اعلام رسمی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ایران برای دو فصل بعد رقابت‌های لیگ نخبگان کاهش یافت.به گزارش "ورزش سه"، کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز و به صورت رسمی، آخرین رده‌بندی رقابت‌های باشگاهی AFC را تایید کرد که طی آن عربستان سعودی در صدر جدول قرار گرفت و یک سهمیه از فوتبال ایران نیز کم شد.

این رده‌بندی، برای تعیین سهمیه کشورهای آسیایی جهت حضور در مسابقات باشگاهی در دو فصل بعد یعنی فصل 2025 – 2026 خواهد بود و همانطور که از مدت‌ها قبل نیز اعلام شده بود، سهمیه 2+1 ایران به یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم کاهش یافت.

همانطور که ذکر شد، این سهمیه‌بندی برای دو فصل بعد است ولی برای نخستین دوره لیگ نخبگان در فصل 2024 – 2025 که قرار است پاییز امسال آغاز شود، ایران دارای سهمیه 2+1 است که استقلال و پرسپولیس راهی مرحله گروهی شده‌اند و قهرمان جام حذفی نیز به دیدار پلی آف راه خواهد یافت.

ضمن اینکه ایران برای فصل 2025 – 2026 سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا همچنان یک سهمیه مستقیم دارد که سازمان لیگ و فدراسیون باید مشخص کنند که برای دو فصل آینده، از میان سهمیه 1+1 ایران در لیگ نخبگان و تنها سطح سهمیه سطح دوم لیگ قهرمانان، کدام تیم ها می توانند مجوز حضور در این مسابقات را دریافت کنند.

فدراسیون فوتبال پیش از این و برای نخستین دوره لیگ نخبگان که ایران سهمیه 2+1 دارد، اعلام کرده بود که قهرمان و نائب قهرمان لیگ برتر به صورت مستقیم راهی این مسابقات می شوند و قهرمان جام حذفی نیز راهی دیدار پلی آف می شود. ضمن اینکه تیم سوم لیگ امسال نیز به سطح دو لیگ قهرمانان راه خواهد یافت که حالا با کاهش سهمیه ایران، طبیعتا قهرمان لیگ فصل بعد (1403 – 1404) سهمیه مستقیم را کسب می کند و باید دید که اسلات مربوط به دیدار پلی آف به قهرمان جام حذفی خواهد رسید یا نائب قهرمان لیگ؟

ذکر این نکته نیز ضروری است که چه در نخستین دوره لیگ نخبگان که قرار است قهرمان جام حذفی در آن شرکت کند و چه فصل بعد، تیمی که به عنوان نماینده ایران در دیدار پلی آف به میدان می رود، حتی اگر شکست خورده و از رسیدن به مرحله گروهی بازبماند، در ادامه راهی سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا می شود.

در جدول امتیازی کشورها برای کسب سهمیه لیگ نخبگان، ایران با 68.64 امتیاز در رده چهارم غرب آسیا قرار گرفت. عربستان با 103.1 امتیاز کاملا دور از دسترس است. اما امارات و قطر که سهمیه 2+1 دارند، به ترتیب 74.9 و 70.3 امتیاز را به خود اختصاص داده اند و به نظر می رسد رسیدن به این دو کشور دور از دسترس نباشد.
بدین ترتیب در نخستین دوره لیگ نخبگان، استقلال، پرسپولیس و نماینده سوم کشورمی توانند با کسب نتایج مثبت و رسیدن به مراحل بالاتر (در صورت ناکامی نمایندگان امارات و قطر)، یک بار دیگر فوتبال کشور را به یکی از رتبه های دوم یا سوم غرب آسیا بازگردانند تا برای سه فصل بعد یعنی فصل 2026 – 2027، یکبار دیگر سهمیه ایران به 2+1 بازگردد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها