به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۷ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۴۷۴۴۲۸

حضور بایدن در هشتادمین سالگرد عملیات نرماندی

حضور بایدن در هشتادمین سالگرد عملیات نرماندی
گروه بین الملل:  رئیس جمهور آمریکا،  برای شرکت در مراسم هشتادمین سالگرد پیاده شدن نیروهای متفقین در سواحل نرماندی (روز دی) که سرآغاز شکست آلمان نازی در جبهه‌های غربی جنگ جهانی دوم بود، وارد فرانسه شد.
جو بایدن در این سفر سخنرانی‌های مهمی در مورد دمکراسی و تفاوت دیدگاه‌هایش با دونالد ترامپ، رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری امسال، ایراد خواهد کرد.
 بایدن در این سفر پنج روزه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز دیدار می‌کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت رئیس جمهور آمریکا در حاشیه مراسم «روز دی» (D-Day) با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در مورد اقدامات انجام‌گرفته برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه مذاکره می‌کند.
به گفته  سالیوان، موضوع اصلی سخنرانی  بایدن در مراسم هشتادمین سالگرد «روز دی» در روز پنجشنبه و سخنرانی روز جمعه او در سواحل صخره‌ای «لا پوینت د هوک»، اولین ردیف از استحکامات ارتش آلمان در ساحل مانش که به تصرف متفقین درآمد، خطرهای انزواطلبی در سیاست خارجی و ضرورت مقابله با نظام‌های دیکتاتوری خواهد بود.
رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی‌ها با مرور روند تاریخی که از جنگ جهانی دوم، دوران جنگ سرد و ایجاد پیمان نظامی ناتو آغاز شد تا امروز که اروپا بار دیگر شاهد جنگ است، بر نقش مهم ناتو در دفاع از آزادی و استقلال کشورهای اروپایی تاکید خواهد کرد. بایدن با گروهی از کهنه سربازان که در عملیات پیاده شدن نیروهای متفقین در سواحل نرماندی شرکت داشتند، نيز ملاقات خواهد کرد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا،  گفت جو بایدن و امانوئل مکرون در دیدار خود در مورد استفاده از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین در جنگ گفت‌وگو خواهند کرد.تقویت دمکراسی آمریکا و بهبود مناسبات واشینگتن با متحدان غربی خود پس از دوره پر‌آشوب رياست جمهوری دونالد ترامپ، یکی از محورهای مهم کارزار انتخاباتی جو بایدن در سال ۲۰۲۰ بود.  بایدن در رقابت‌های انتخاباتی امسال نیز که بار دیگر با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه، روبه‌رو است بر اهميت این مسائل تاکید دارد.
دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود تهدید کرده بود که اگر اعضای ناتو بودجه نظامی و سهم خود در هزینه‌های این پیمان را افزایش ندهند ناتو را رها خواهد کرد. برخی از اعضای اروپایی ناتو نگرانند که در صورت پیروزی  ترامپ در انتخابات امسال، او آمریکا را از ناتو خارج خواهد کرد.
دفاع جو بایدن از دمکراسی به دلیل حمایت سرسختانه دولت او از جنگ اسرائیل در غزه که در آن بیش از ۳۶ هزار فلسطینی کشته شده‌اند ساده نخواهد بود.
دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت درخواست صدور حکم جلب کرده است.
برخی از متحدان غربی واشینگتن و درصد قابل توجهی از رای‌دهندگان متمایل به چپ در آمریکا خواستار توقف ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل هستند.
این موضوع می‌تواند به اقبال انتخاباتی  بایدن در برخی از ایالت‌های کلیدی از جمله میشیگان ضربه بزند.جو بایدن قبل از سفر به فرانسه  در یک اجتماع انتخاباتی در ایالت کنتیکت پیاده شدن نیروهای متفقین در سواحل نرماندی را «یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی در دفاع از آزادی و دمکراسی» توصیف کرد.
او افزود: «سرنوشت دمکراسی امسال در برگه‌های رای مشخص می‌شود. آینده دمکراسی و آزادی در میان است. سربازان شجاع در سواحل نرماندی دین خود را ادا کردند.»
برچسب ها: جنگ جهانی دوم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها