به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۸ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۴۷۴۵۹۹

بایدن: دمکراسی‌ها  در معرض تهدید هستند 

بایدن: دمکراسی‌ها  در معرض تهدید هستند 
گروه بین الملل:  رئیس جمهور آمریکا، در یک سخنرانی به مناسبت هشتادمین سالگرد ورود نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در فرانسه - معروف به «روز دی» - به شباهت‌های جنگ اوکراین و جنگ جهانی دوم اشاره کرده است.
جو بایدن در سخنرانی خود، در چند قدمی محل دفن سربازان آمریکایی که در آن عملیات شرکت کردند، هشدار داد که دمکراسی‌ها در سراسر جهان بار دیگر در معرض تهدید هستند و گفت که مستبدان از نزدیک واکنش غرب به اوکراین را دنبال می‌کنند. بایدن که در سال ۱۹۴۲ به دنیا آمده احتمالا آخرین رئیس جمهور آمریکاست که در زمان آن عملیات برای آزاد کردن فرانسه از اشغال نیروهای نازی زنده بود.
گروهی از رهبران جهان در مراسم حضور داشتند؛ از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، چارلز سوم پادشاه بریتانیا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا.
درحالی که رهبران جهان به احترام ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که در این مراسم حضور داشت از جا برخاستند و کف زدند، مکرون گفت: «ما از مردم اوکراین به خاطر شهامت‌شان قدردانی می‌کنیم. ما پابرجا هستیم و سستی به خود راه نمی‌دهیم.»
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که به این مراسم دعوت نشده بود، در سال ۲۰۲۲ دستور یک حمله نظامی تمام عیار به اوکراین را صادر کرد.
 بایدن در طول سخنرانی خود قول داد آمریکا از حمایت از اوکراین دست نخواهد کشید و ادعا کرد که «اگر چنین نکنیم اوکراین تحت سلطه در خواهد آمد و این پایان کار نخواهد بود. همسایگان اوکراین تهدید خواهند شد، همه اروپا تهدید خواهد شد.»او در حمله‌ای مستقیم پوتین، رهبر روسیه، که مدت‌ها در قدرت بوده را یک «جبار» خواند. بایدن همچنین خواستار اتحاد رهبران غربی شد و مکررا به تهدید فزاینده نیروهای ضددمکراتیک و در خطر بودن آزادی در اطراف جهان اشاره کرد.
او از خودگذشتگی «هم‌قطاران شریفی» که در نبردهای «روز دی» شرکت کردند را ستود و گفت «مردانی که اینجا جنگیدند قهرمان بودند.»
«آنها می‌دانستند - بدون هیچ شکی - که چیزهایی هست که ارزش جنگیدن و مردن دارد. آزادی ارزشش را دارد. دمکراسی ارزشش را دارد. آمریکا ارزشش را دارد. جهان ارزشش را دارد.»
 بایدن، که با همراهی  مکرون وارد مراسم شد، بر اهمیت شراکت پایدار میان دمکراسی‌های جهان تاکید کرد.
او در مورد ارزش ناتو گفت «آنچه متفقین ۸۰ سال پیش در اینجا انجام دادند خیلی فراتر از چیزی است که هر یک می‌توانستیم به تنهایی انجام دهیم» و اضافه کرد که «این درسی است که دعا می‌کنم آمریکایی‌ها هرگز فراموش نکنند.»
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که بخشی از حزب جمهوری‌خواه در آمریکا بیش از پیش به انزواطلبی گرایش نشان می‌دهد. از جمله بسیاری از اعضای این حزب به ارسال کمک نظامی به اوکراین به دیده تردید می‌نگرند. بایدن تاخیر این حزب در تصویب کمک تازه برای اوکراین را مسبب برخی از شکست‌های نظامی این کشور در ماه‌های اخیر دانسته است.
او به گرایش‌های انزواطلبانه در آمریکا تاخت و گفت که «جوانان و قوی‌دلان بهای استبداد افسارگسیخته را با خون خود می‌پردازند.»شماری از سربازان آمریکایی که در نبرد نرماندی شرکت کردند در این روز آفتابی در مراسم حضور داشتند. این بزرگترین عملیات تهاجمی از دریا در تاریخ بود.بیش از ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و فرانسوی روز ۶ ژوئن ۱۹۴۴ از طریق شش ساحل وارد خشکی شدند.
مکرون به شماری از این مردان که برای تمایز کلاه‌های بیس‌بال به سر داشتند، نشان افتخار لژیون دونور - مهمترین نشان غیرنظامی در فرانسه - اعطا کرد.پیشتر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در مراسمی جداگانه برای بزرگداشت ۳۸۱ کانادایی که در روز دی در جریان یورش به ساحل جونو کشته شدند شرکت کرد.
رهبر کانادا در پیامی مشابه  بایدن گفت: «همه ما باید هر روز بدون استثنا از دموکراسی دفاع کنیم. این را مدیون نسل آینده هستیم.»شاهزاده ویلیام از ولز هم در این مراسم یادبود در ساحل جونو در نرماندی شرکت کرد. او از کهنه سربازان کانادایی به خاطر «شجاعت و فداکاری فوق‌العاده» در آن روز تشکر کرد.چارلز سوم پادشاه بریتانیا هم در مراسمی در ور-سور-مر برای سربازان بریتانیایی تاج گل و یک یادداشت گذاشت.
او در سخنانی گفت: «قدردانی ما همیشگی و تحسین ما بی‌پایان است.»
 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها