به روز شده در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۲۰:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۷۴۷۱۱

امتحان نهایی یا کنکور؟ برای کدام درس بخوانیم؟

گروه دانش: امتحان نهایی یا کنکور؟ کدام یک مهم‌تر است؟ با توجه به تأثیر ۶۰ درصدی قطعی معدل در نتیجه کنکور ۱۴۰۴، مهم‌ترین سؤالی که این روزها ذهن یک دانش‌آموز دوازدهمی را به خود درگیر کرده، این است که "برای نهایی درس بخونم یا کنکور"؟
امتحان نهایی یا کنکور؟ برای کدام درس بخوانیم؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت، برای هردو باید درس بخوانید؛ اما چطور می‌توان کنکور و امتحان نهایی تعادل برقرار کرد؟ به کمک برخی استراتژی‌ها نظیر مفهومی خواندن، دست کم نگرفتن امتحانات و تکالیف مدرسه، داشتن برنامه روتین و حل تست و سؤالات نهایی، می‌توان بین کنکور و امتحان نهایی تعادل برقرار کرد؛ زیرا هر دو به یک اندازه مهم هستند. ما در این مطلب استراتژی‌های مورد نیازتان را به شما آموزش می‌دهیم. از این استراتژی‌ها در هر زمانی که بخواهید شروع کنید و در هر رشته‌ای که باشید، می‌توانید استفاده کنید. به نقل از یکی از مشاورین زبده کنکور؛ اگر می‌خواهید از یک سال منتهی به کنکورتان نهایت استفاده را بدون آزمون و خطا ببرید، می‌توانید در کنار خواندن چنین مقالاتی از مشاوره کنکور هم کمک بگیرید. موسسه کنکور نوتروفیل یکی از بهترین و قابل اعتمادترین مؤسساتی است که خدمات «مشاوره کنکور» ارائه می‌دهد. به کمک مشاورین متخصص نوتروفیل، می‌توانید هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی نتیجه خوبی بگیرید.

امتحان نهایی یا کنکور؛ کدام یک مهم‌تر است؟
در پاسخ به این سؤال که امتحان نهایی یا کنکور؟ کدام یک مهم‌تر است؟ باید بگوییم هر دو به یک اندازه مهم هستند و برای موفقیت در کنکور سراسری، نباید از هیچ‌کدام غافل شوید. در سال ۱۴۰۳ تأثیر معدل نهایی در کنکور ۵۰ درصد و در سال ۱۴۰۴تأثیر قطعی معدل به ۶۰ درصد رسید؛ بنابراین هرگز نمی‌توان از اهمیت امتحانات نهایی غافل شد. برای موفقیت و کسب نتیجه عالی در کنکور، معدل شما در امتحانات نهایی نقش بسیار تأثیرگذاری خواهد داشت.

استراتژی‌های مطالعه برای کنکور و امتحان نهایی
یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان دوازدهمی این است که روش مطالعه کنکوری با روش مطالعه نهایی متفاوت است. پس چطور می‌توان هم در کنکور موفق شد و هم در امتحانات نهایی؟ با دانستن برخی استراتژی‌ها، می‌توانید به‌گونه‌ای مطالعه کنید که هم در کنکور و هم امتحانات نهایی موفق شوید.

•    مفهومی درس بخوانید
در پاسخ به این سؤال که چطور همزمان برای کنکور و امتحانات نهایی درس بخوانیم؟ می‌توان گفت برگ برنده شما، مفهومی درس خواندن است. برخلاف تصور رایج، مطالعه دقیق و عمیق متن کتاب درسی، به‌ویژه در درس‌هایی مانند شیمی، زیست‌شناسی و جامعه‌شناسی، می‌تواند برگ برنده شما در امتحانات نهایی و کنکور باشد. طراحان سؤالات این امتحانات، علاقه زیادی به طرح سؤال از متن کتاب دارند و مطالعه عمیق آن، نه‌تنها شما را برای امتحان آماده می‌کند، بلکه درک مفاهیم را نیز به‌طور کامل در شما نهادینه می‌کند.
مطالعه عمیق متن کتاب، درواقع زدن دو تیر با یک نشان است. از طرفی برای کنکور آماده می‌شوید و از طرف دیگر مفاهیم را عمیقاً درک کرده و برای امتحانات نهایی هم دیگر استرس نخواهید داشت. این درک عمیق، سر جلسه امتحان نهایی و کنکور به شما آرامش و تسلط می‌دهد و به حل سریع و درست سؤالات کمک می‌کند.

•    تکالیف و امتحانات کلاسی را جدی بگیرید
برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند که امتحانات و تکالیف کلاسی، مانعی بر سر راه مطالعه برای کنکور هستند و زمان ارزشمند آن‌ها را هدر می‌دهند. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. تا زمانی که نتوانید مفاهیم پایه و ساده را به‌طور کامل درک کرده و حل کنید، هرگز قادر به حل مسائل پیچیده‌تر و تست‌های دشوار کنکور نخواهید بود.
به یاد داشته باشید که حافظه انسان در شرایط اضطراب و فشار امتحان، دچار کاهش عملکرد می‌شود؛ بنابراین حفظ کردن صرف فرمول‌ها و روش‌ها، فایده چندانی در درازمدت برایتان نخواهد داشت. به‌جای اتلاف وقت برای حفظ طوطی‌وار، سعی کنید فرمول‌ها را به‌طور عمیق درک کنید و با حل مسائل متعدد، آن‌ها را ملکه ذهنتان کنید.
به تکالیف مدرسه به‌عنوان فرصتی برای تمرین و آماده‌سازی برای امتحانات نهایی و کنکور نگاه کنید. به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید و حاصل تلاش‌های مستمر و برنامه‌ریزی‌شده در طول یک بازه زمانی است. امتحانات کلاسی را نیز می‌توان به‌عنوان نمونه‌های کوچک‌تر از امتحان نهایی در نظر گرفت. با این تفاوت که در امتحانات کلاسی، فرصت دارید تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

•    یک برنامه روتین داشته باشید
یکی از مهم‌ترین نکاتی که به شما کمک می‌کند که در کنکور و امتحانات نهایی موفق شوید؛ داشتن یک برنامه‌ روتین درسی روزانه است. برنامه‌ریزی درسی باید اصولی و مطابق شرایط شما باشد. داشتن یک برنامه روتین درسی به شما کمک می‌کند که بتوانید خودتان را هم برای کنکور و هم امتحانات نهایی آماده کنید.

•    تست و نمونه سؤالات نهایی را حل کنید
زمانی که در حال خواندن یک بخش از کتاب درسی هستید، سعی کنید هم از آن بخش تست بزنید و هم نمونه سؤالات امتحان نهایی آن بخش را حل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم به‌واسطه تست‌ها، با سبک سؤالات کنکور آشنا شده و هم به‌واسطه نمونه سؤالات نهایی، با سبک طراحی سؤالات نهایی آشنا شوید.
این کار مختص خرداد ماه نیست؛ می‌توانید در تمام ایام سال کنکور، این کار را انجام دهید. انجام این کار به شما کمک می‌کند به‌تدریج برای امتحانات نهایی آماده شوید و فشار سنگینی برای دی ماه و خرداد ماه متحمل نشوید.

در خرداد ماه و دی ماه چگونه بین نهایی و کنکور تعادل برقرار کنید؟
اولین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که نباید برنامه روتین درسی خودتان را زیر و رو کنید! قرار نیست سبک مطالعه جدیدی را در پیش بگیرید. در زمان امتحانات نهایی دی ماه و خرداد ماه، باید زمان بیشتری را به امتحان پیش رو اختصاص دهید؛ اما هرگز نباید بقیه درس‌ها را به‌طور کامل از برنامه حذف کنید. تک درس بودن در خرداد و دی ماه می‌تواند آسیب جدی به برنامه شما وارد کند.
نکته دومی که باید در نظر داشته باشید این است که در زمان امتحانات نهایی، می‌توانید بعد از خواندن هر درس، تست‌های جامع آن را نیز بزنید. تا بدین‌صورت هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور آماده شوید.
نکته آخری که باید در نظر داشته باشید این است که کنکور در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه برگزار می‌شود. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از مشاوره‌تان، بسته به سطحی که در آن قرار دارید؛ کنکور اردیبهشت ماه را به‌عنوان کنکور اصلی‌تان انتخاب کنید. در این صورت شما می‌توانید با خیال راحت‌تری برای امتحانات نهایی خردادماه آماده شوید. البته در مقاله «تعادل بین امتحان نهایی و کنکور» در سایت نوتروفیل، به نکات بیشتری در باب تعادل بین کنکور خواندن و نهایی خواندن در خرداد ماه پرداخته‌ شده که می‌تواند برایتان کمک‌کننده باشد.

چطور برای کنکور و امتحان نهایی باهم برنامه‌ریزی کنید؟
برای اینکه یک برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی داشته باشید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:
•    در پایان هر هفته حل نمونه سؤالات امتحان نهایی مباحث خوانده‌شده را در برنامه قرار دهید.
•    در هر هفته، پارتی برای مطالعه دروس عمومی در نظر بگیرید. دروس عمومی در کنکور حذف‌شده‌اند، اما تأثیر بسیار زیادی در امتحانات نهایی دارند.
•    جایی برای تست‌زنی از مباحث خوانده‌شده در برنامه خود بگذارید.
•    مرور و جمع‌بندی دروس خوانده‌شده را در نظر داشته باشید.
 


امتحان نهایی یا کنکور؟ رمز موفقیت هردو است
برای موفقیت در کنکور، باید بتوانید نمرات بالایی در امتحانات نهایی کسب کنید؛ زیرا معدل تأثیر قطعی درنتیجه کنکور شما دارد. بنابراین در پاسخ به این سؤال که برای نهایی بخونم یا کنکور؟ به شما می‌گوییم هردو؛ زیرا رمز موفقیت در مطالعه برای هردوی این‌ها است. با استراتژی‌هایی نظیر مفهومی خواندن، تست‌زنی و حل نمونه سؤالات نهایی، دست کم نگرفتن امتحان و تکالیف کلاسی و داشتن برنامه روتین که در خلال این مطلب توضیح داده شد، می‌توانید هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی موفق شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها