به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۵ - ۲۰:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۴۷۴۹۶۶

در هوای گرم؛ چه بخوریم چه نخوریم؟

در هوای گرم؛ چه بخوریم چه نخوریم؟
گروه سلامت:روز‌های گرم از راه رسیده است. دمای حال حاضر کرمانشاه (ساعت ۸ صبح ۲۰ خردادماه) ۲۲ درجه است و در ساعات اوج گرما به ۴۰ درجه و حتی بیشتر هم می‌رسد. در این دما همه دنبال راهی برای خنک شدن و خلاصی از این گرمای بی‌امان می‌گردند. یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم؟ فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد. بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را حول‌وحوش ۳۰ درجه تنظیم کرده و نگه دارد. وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.
معمولا زمانی که هوا خیلی گرم هست میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد، اما در هر حال باید اصول تغذیه صحیح را رعایت کرد. مریم شیرمستی متخصص تغذیه و رژیم درمان در رابطه به تغذیه در هوای گرم گفت: زمانی‌که هوا گرم‌تر می‌شود تعریق بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: یک‌سری تعریق که حالت شوره ایجاد می‌کند به معنای افزایش دفع سدیم است که در این موارد مصرف نمک در کنار آب و مایعات باید حتما لحاظ شود؛ روی گوجه فرنگی، گوجه سبز، خیار و... استفاده شود تا جلوی افت فشار و افت سدیم گرفته شود.
 
متخصص تغذیه و رژیم درمان در خصوص چگونگی مصرف شربت در هوای گرم، اضافه کرد: شیرینی شریت مصرف شده باید کم باشد، چون مصرف قند و شیرینی‌ها حالت کم‌آبی را برای بدن ایجاد می‌کنند.وی با تأکید بر اجتناب از مصرف شربت‌های مصنوعی و کارخانه‌ای، تصریح کرد: شربت طبیعی همچون آلوبالو دارای آنتی‌اکسیدان است که با شیرینی کم برطرف کنند عطش است که با ۲ قاشق عرق کاسنی در خستگی و کاهش دمای بدن مؤثر است.
 
شیرمستی افزود: در گرما باید جذب آب و مایعات افزایش پیدا کند، لذا باید از نوشیدنی بسیار سرد و یخی نیز اجتناب کرد، چون علاوه بر اینکه جذب کمتری دارد به دستگاه گوارش و حتی کبد هم آسیب وارد می‌کند.
وی بر مصرف سالاد، سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار، کاهو و به طور کلی فیبر در این روز‌های گرم تأکید داشت و افزود: فیبر در معده حالت اسقنجی عملی می‌کند که سبب نگهداری و جذب تدریجی آب می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمان بر حفظ تعادل در مصرف نوشیدنی‌ها تأکید و اضافه کرد: نوشیدن آب و مایعات طبیعی با دمای مناسب در کنار افزایش مصرف فیبر بر شادابی پوست و دفع سموم مؤثر است.وی با اشاره بر مصرف آب‌میوه‌های طبیعی مانند آب سیب، آب هویج، آب طالبی و... اظهار کرد: در این روز‌های گرم از خاک‌شیر و تخم شربتی با شکر بسیار کم به‌عنوان نوشیدنی استفاده کنید تا خاصیت ضدگرمازدگی و خنک کردن بدن را داشته باشد.

شیرمستی بر مصرف دوغ به خصوص برای بچه‌ها تأکید کرد و افزود: کودکانی که در این روز‌های گرم دچار اسهال و یا تعریق بیش از حد می‌شوند، آب و مایعات بدن با مصرف دوغ تأمین می‌شود.وی در خصوص نوشیدنی‌هایی که در فصل گرم توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌های که سبب دفع آب بیشتری از بدن می‌شود همچون قهوه و چای بهتر است مصرف نشود.

شیرمستی اضافه کرد: اینکه در تابستان به‌جای آب از میوه (مثل هندوانه) استفاده شود؛ درست نیست؛ میوه‌ها آب نیستند درصد آب میان‌بافتی زیاد است، ولی قند دارند و زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها هم می‌تواند بدن کالری اضافی دریافت کند و سبب چاقی شود.

وی با توصیه بر استفاده از میوه‌های خنک در این روز‌های گرم، گفت: شاه‌توت، توت‌فرنگی و هندوانه استفاده شود و میوه‌های گرم همچون موز و خربزه بهتر است کمتر استفاده شوند، چون علاوه بر اینکه شیرین هستند و مصرف آب را بالا می‌برند.

متخصص تغذیه و رژیم درمان در رابطه با میان‌وعده‌های مصرفی با اشاره به طول روز، گفت: در این روز‌ها تغذیه‌های شیرین همچون کیک‌ها در حد تعادل باشد و بیشتر از خوراکی‌های سالم مانند نان ماست، نان پنیر با خیار، گوجه و سبزی، کاهو سکنجبین، آب دوغ خیار و... استفاده شود.

وی در پایان، گفت: به طوری کلی سعی کنید در فصل گرما از شیرینی‌ها، ادویه‌ها، فست‌فود‌ها کمتر استفاده شود و مراقب قهوه و چای غلیظ باشیم و به سمت غذا‌های با طبع خنک برویم.
برچسب ها: تغذیه هوای گرم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها