به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۵۴۴۳۹
با يادآوري اشغال كريمه و دخالت در اوكراين؛

تعجب کری از واکنش‌روسیه برای‌جنگ با داعش

سیا: شمار داعشيان بسیار بیشتر از آمار قبلي است
گروه بين‌الملل: وزير امور خارجه آمريکا، مخالفت روسيه با حمله نظامی احتمالی عليه گروه خلافت اسلامی در خاک سوريه، بدون اجازه دولت اين کشور و شورای امنيت سازمان ملل متحد را «شگفت‌آور» توصيف کرد.
تعجب کری از واکنش‌روسیه برای‌جنگ با داعش
جان کری، در عربستان سعودی گفت: «اگر شرايط اوکراين وخيم نبود، حتی می‌شد به اين حرف روسيه خنديد که بعد از اتفاقات کريمه و شرق اوکراين از قوانين بين‌المللی سخن می‌گويند.» آمريکا، اتحاديه اروپا، دولت اوکراين و اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، روسيه را متهم کرده‌اند که با ارسال نيروی نظامی به داخل خاک اوکراين و انتقال تجهيزات جنگی به شورشيان مسلح اين کشور، عملا به اوکراين حمله نظامی کرده است. روسيه اين اتهام را قاطعانه رد می‌کند.

اما جان کری با تاکيد بر دخالت روسيه در حوادث اوکراين روز پنج‌شنبه تاکيد کرد که از اين که «روسيه به خود جرات می‌دهد با کشورها درباره قوانين بين‌المللی سخن بگويد، شگفت‌زده» شده است. مسکو، پيش از اين، با حمله نظامی آمريکا و متحدانش عليه داعش (گروه موسوم به خلافت اسلامی) در سوريه مخالفت کرده بود.

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، با انتقاد از سخنان باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، درباره حمله به مواضع خلافت اسلامی در سوريه، گفته بود که چنين کاری نبايد بدون مجوز شورای امنيت سازمان ملل متحد و دولت سوريه انجام شود. به گفته لوکاشويچ، وقتی که شورای امنيت سازمان ملل متحد هنوز در اين باره تصميم نگرفته است، حمله به داعش در داخل خاک سوريه «تجاوز» و «نقض آشکار هنجارهای بين‌المللی» خواهد بود. علی حيدر، وزير صلح و آشتی سوريه، نيز اعلام کرده که هرگونه دخالت خارجی در سوريه به معنای اقدامی متجاوزانه خواهد بود، مگر آن که دمشق آن را تاييد کرده باشد.

به گفته اين مقام دولت سوريه، کشورهای خارجی می‌توانند گروه داعش را بهانه‌ای برای حمله به سوريه قرار دهند، اما هر اقدامی، اعم از نظامی يا غيرنظامی، بايد با هماهنگی و همکاری سوريه و تاييد آن همراه باشد.

واشينگتن و متحدان آن که می‌گويند بشار اسد، به علت قتل عام مخالفان و مردم اين کشور، مشروعيت خود را از دست داده، همکاری با او در جنگ عليه داعش را نيز غيرمحتمل دانسته‌اند. باراک اوباما، که حدود يک ماه است، دستور آغاز حملات هوايی عليه نيروها و مواضع حکومت اسلامی درون عراق را صادر کرده، يکی از مفاد استراتژی خود برای مقابله با اين گروه خشن را حمله به مواضع و نيروهای آن در داخل سوريه نيز اعلام کرده است.

به گفته ناظران، دولت سوریه و کشورهای حامی آن احتمالا انتظار داشتند مقابله ایالات متحده و متحدان آن با شبه نظامیان دولت اسلامی زمینه ساز ارتباط و همکاری دولت آمریکا و کشورهای غربی از حکومت سوریه شود. جنگ داخلی سوریه از بیش از سه سال پیش با تظاهراتی جهت درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در این کشور آغاز شد اما واکنش خشونت آمیز ارتش این کشور را در پی آورد و در ماه‌های بعد، به درگیری بین مخالفان مسلح و نیروهای دولتی منجر گردید.

اگرچه مخالفان مسلح در ابتدا عمدتا نفرات سابق ارتش این کشور بودند، اما با ادامه جنگ و عملیات سنگین ارتش سوریه علیه مناطق مختلف، به تدریج گروه‌های تندرو اسلامگرا نیز در عملیات علیه نیروهای دولتی حضور یافتند که از میان آنان، داعش توانست بخش‌های قابل توجهی از خاک این کشور را تصرف کند. جنگ سوریه دهها هزار کشته برجای گذاشته که بسیاری از آنان غیرنظامیان بوده‌اند، باعث آوارگی چند میلیون شهروند این کشور شده و بخش‌های گسترده‌ای از مناطق شهری را به ویرانه تبدیل کرده است.

ده کشور عربی روز پنجشنبه و در پایان نشست جده متعهد شدند در کنار آمریکا با تروریست‌های داعش در سوریه و عراق مقابله کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان این ده کشور شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده، کویت، قطر، عمان، مصر، عراق ،‌اردن و لبنان در نشستی با حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پایان نشست جده با انتشار بیانیه‌ای بر تعهد خود مبنی بر ائتلاف برای مقابله با تهدید تروریسم (تحت هر شکل آن) و از جمله داعش تاکید کردند. در این بیانیه تاکید شده است این تعهد ممکن است در برگیرنده مشارکت در یک حمله نظامی هماهنگ باشد.

نشست جده در غرب عربستان سعودی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عربی و یک روز پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای حمله به تروریست‌های داعش در سوریه و عراق برگزار شد. نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست از سوی دیگر پذیرفتند که در زمینه مقابله جهانی با داعش سهم ایفا کنند. این مشارکت در برگیرنده توقف موج ورود تروریست‌های خارجی،‌مقابله با تامین منابع مالی عناصر داعش و دیگر تندروها و پایان دادن به مصونیت این افراد و همچنین محاکمه آنهاست. شرکت‌کنندگان همچنین بر تعهد خود برای مشارکت در تلاش‌های بشردوستانه به نفع اقلیت‌هایی که با خشونت عناصر داعش روبه‌رو شده‌اند و همچنین کمک به کشورهایی که بیش از دیگر کشورها در معرض تهدیدهای داعش هستند تاکید کردند.

سیا: شمار داعشيان بسیار بیشتر از برآورد قبلی است

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - گفته است که براساس اطلاعات جدید، شمار شبه‌نظامیان تحت امر دولت اسلامی -داعش سابق- در عراق و سوریه بین ٢٠ هزار و ٣١ هزار و پانصد تن برآورد می‌شود که نشانه رشد قابل توجه توان نظامی این گروه در ماه‌های اخیر است. رایان تراسپانی، سخنگوی سیا، گفته است که "این رقم نشانگر افزایش در شمار اعضای دولت اسلامی در نتیجه قابلیت فراوان عضوگیری و جذب نیرو از ماه ژوئن به بعد یعنی زمان اعلام ایجاد دولت یا خلافت اسلامی، و همچنین فعالیت و پیشرفت بیشتر در عرصه نظامی و بهبود امکانات اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی این گروه است."

پیشتر، منابع اطلاعاتی آمریکا تعداد شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام - داعش - را حدود ده هزار نفر برآورد کرده بودند. نفرات داعش، که بر بخش‌هایی از سوریه و عراق مسلط شده بودند، در تابستان سال جاری توانستند شهرهای موصل و تکریت و چند شهر دیگر عراق را تصرف کنند و در ماه ژوئن، این گروه اعلام کرد که در سرزمین‌های "آزاد شده" خلافت یا دولت اسلامی را به رهبری ابوبکر البغدادی تشکیل داده و از مسلمانان جهان دعوت کرد تا از این دولت و البغدادی به عنوان خلیفه و رهبر مسلمین جهان پیروی کنند.