به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۲:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۵۷۰۲۵
در سیرک‌ها حاضر نشوید

من برای تفریح آفریده نشده‌ام!

گروه جامعه: حتی فکر کردن به این مساله که حیواناتی مظلوم وجود دارند که اسیر دست انسان‌هایی هستند که برای کسب درآمد دست به هرکاری می‌زنند و حتی از او بردگی می‌کشند، تازیانه می‌زنند و مدت‌ها او را از آشامیدن و خوردن منع می‌کنند نیز آزار دهنده است، اما اتفاق وحشتناک در جای جای دنیا به وقوع می‌پیوندد و کسی دم نمی‌زند.
من برای تفریح آفریده نشده‌ام!
این حیوان مظلوم که دستش به جای بند نیست و حتی صدایی برای اعلام شکایت ندارد، صاحبش با حضور هر روزه، به روش‌های مختلف او را آزار می‌دهد تا بلکه بتواند او را به اصطلاح تعلیم دهد تا باب میل مردم بتواند ادا و شکلک درآورد و تماشاچیان را به خنده وادارد و از این روش پولی هنگفت و کلانی به جیب بزند. پس از گذشت مدت‌ها حیوانات با شکنجه فراوان شیوه به وجد آوردن تماشاچیان را می‌آموزند؛ اما سوال اینجاست اگر مردم از شکنجه این حیوانات آگاه باشند باز هم به دنبال خرید بلیت سیرک می‌روند؟! شما به عنوان مخاطب این خبر کدام را ترجیح می‌دهید؟ شکنجه حیوان، خنده و لذت را یا نخریدن بلیت سیرک و رفتن به باغ حیوانات؟ چه راهکاری برای فرهنگ سازی این موضوع دارید؟

چرا در کشوری به گستردگی ایران و با وجود گونه‌های مختلف و گاها نادر، فقط استان‌های تهران و اصفهان انجمن حمایت از حیوانات دارند و در سایر استان‌ها انجمن‌هایی برای حمایت از حیوانات تشکیل نشده تا حیوانات مظلوم و بی‌پناه را از دست ظالمانی که جز پول چیزی یا کسی برایشان مهم نیست، نجات دهند؟

در سیرک‌ها حاضر نشوید
کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خواستار عدم حضور مردم در سیرک‌ها شد. علیرضا محمدی  گفت: برگزاری سیرک‌ها به ظاهر جذاب بوده، در حالی که حیواناتی که در این سیرک‌ها برای نمایش آماده شده‌اند مدت‌ها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند تا بتوانند امور مورد نظر را انجام دهند. وی افزود: در برخی موارد حیوانات را از خوردن آب و غذا محروم می‌کنند تا بتوانند پس از مدتی کار مورد نظر را انجام دهند و این در حالیست که اگر شهروندان از این گونه حرکت‌ها آگاهی داشته باشند هیچ‌گاه تمایلی به حضور در سیرک‌ها‌ نخواهند داشت.

نبود باغ ویژه حیوانات موجب تمایل مردم به حضور در سیرک می‌شود
محمدی نبود باغ ویژه حیوانات از جمله باغ پرندگان، پروانه‌ها و باغی برای سایر گونه‌ها در همدان را عاملی برای استقبال مردم از برگزاری سیرک‌ها خواند و گفت: در برخی استان‌ها این گونه باغ‌ها راه‌اندازی شده و اگر در همدان نیز این کار صورت گیرد شهروندان ترجیح می‌دهند از این گونه باغ‌ها بازدید کنند و دیگر در سیرک‌ها حضور نمی‌یابند. این کارشناس تاکید کرد: در حال حاضر انجمن‌های حمایت از حیوانات راه‌اندازی شده که انتظار می‌رود مردم از این گونه انجمن‌ها با شرکت نکردن در سیرک‌ها حمایت کنند.

وی گفت: در برخی سیرک‌ها از گونه‌های کمیاب و یا در معرض انقراض استفاده می‌شود که این موضوع به دغدغه‌ای برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده و تنها راهکار جمع‌آوری این بازار، عدم استقبال مردم از سیرک‌هاست. وی در ادامه از آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی از قسمت شمالی روسیه و شرق اروپا خبر داد و گفت: فصل پاییز زمان آغاز مهاجرت این پرندگان است که در حال حاضر تعداد این پرندگان در داخل کشور به علت خشکسالی و از بین رفتن برخی تالاب‌ها کاهش یافته، اما باید از حداقل امکانات استفاده کنیم تا میزبان خوبی برای این پرندگان باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: برخی پرندگان که جایی برای استراحت پیدا نمی‌کنند مجبور به فرود در داخل شهرها می‌شوند که شهروندان باید در صورت مشاهده، پرنده را به محیط زیست تحویل دهند و یا موضوع را به محیط زیست گزارش دهند تا گونه مورد نظر به زیستگاهش برگردانده شود. وی یادآور شد: در برخی موارد این گونه پرندها در پشت بام منازل فرود می‌آیند که شهروندان باید آنها را به محیط زیست تحویل دهند.
مرجع : ایسنا