به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۲۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۵۷۹۱۳
وزير بهداشت خبر داد؛

رتبه اول ايران در مصرف نمک،چربی و شکر

گروه جامعه: با رونمایی از برچسب جدید مواد غذایی در کشور و ابلاغ آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت، دامنه طرح تحول سلامت به سفره مردم رسید.
رتبه اول ايران در مصرف نمک،چربی و شکر
به گفته وزیر بهداشت تعیین فهرست کالاهای خوراکی آسیب رسان، توسعه و گسترش پایش محصولات غذایی با نظارت عمومی بر محصولات، غنی سازی مواد غذایی با افزایش ریز مغذی ها و برچسب گذاری مواد غذایی از جمله برنامه هایی است که تا 3 سال آینده در عرصه غذا محقق خواهد شد.بر این اساس همایش روز جهانی غذا امسال با محوریت موضوع کشاورزی خانوادگی، تغذیه جهان و مراقبت از زمین، در حالی برگزار شد که طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر بیش از 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند. براین اساس در هزاره سوم، که عنوان هزاره آب و غذا نام گرفته است همه کشورهای دنیا به لحاظ شرایط زیست محیطی حاکم بر دنیا و حل مسائل جمعیتی به دنبال حل مسأله آب و غذا هستند.

کشور ما نیز که در سال های اخیر با مشکل زیست محیطی از جمله کم آبی دست و پنجه نرم می کند از این امر مستثنی نیست. متأسفانه با وجود اینکه یک سوم اراضی کشور قابل کشت و برداشت است اما متأسفانه تاکنون موفق شده ایم سالانه 5 میلیارد دلار صادرات و 13 میلیارد دلار واردات مواد غذایی داشته باشیم، این در حالی است که توسعه تکنولوژی در بخش کشاورزی چالش های امنیت غذایی و کمبود آب را برطرف می کند.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا ضمن بیان اینکه بحث غذا و هوا باید به صورتی علمی و جدی پیگیری شود و نباید اجازه داد که این مبحث به نگاه های سیاسی آلوده شود در این باره گفت: «بر اساس سیاست های ابلاغی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، متولی امر سلامت، وزارت بهداشت است. از این رو مباحثی مانند تأمین امنیت غذایی، اولویت پیشگیری بر درمان و همچنین اصلاح سبک زندگی از جمله مواردی است که در این سیاست ها مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین از همه دستگاه های مسئول از مجلس گرفته تا دولت خواهش می کنم اجازه دهند اظهار نظر در حوزه غذا و سلامت مردم از سوی مراکز اصلی آن یعنی مراکز تحقیقاتی و دستگاه متولی آن یعنی وزارت بهداشت با نگاه علمی اعلام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 12 هزار واحد به تولید مواد غذایی و آشامیدنی مشغولند و 45 هزار پروانه نیز برای تولید مواد غذایی و آشامیدنی صادر شده است افزود: «در حال حاضر 25 درصد درآمد خانوارها صرف تأمین مواد غذایی می شود. بنابراین نقش این صنعت در کشور بسیار مهم است. اگرچه صنعت غذایی به عنوان صنعتی پیشرو در کشور مطرح است اما سهم آن از صادرات بسیار ناچیز است.»

آسیب های روانی به دنبال اطلاع رسانی نابجا
دکتر هاشمی با عنوان این مطلب که هیچ نکته ای برای پنهانکاری از مردم نداریم، خاطرنشان کرد: «هر نوع اطلاع رسانی نابجا در این حوزه می تواند آسیب های روانی به دنبال داشته باشد و بی تردید این امر خلاف بهداشت و پیشگیری است. باید با متانت، دقت و وظیفه شناسی به ارتقای فرهنگ عمومی و پیشگیری از تخلف بپردازیم و از ترساندن مردم بپرهیزیم.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم راحت شیر نوش جان کنند، افزود: «مردم مصرف شیر را افزایش دهند و خیالشان از سلامت شیر راحت باشد. ما هم چشم های نظارتی خود را چند برابر کرده ایم. برخلاف اینکه فکر می کردیم اعلام خبر وجود روغن پالم در محصولات لبنی ممکن است به صادرات این فرآورده آسیب برساند اما خوشبختانه طبق آخرین آمار از گمرگ ایران نه تنها صادرات کاهش نیافته است بلکه افزایش در صادرات و قیمت فرآورده های لبنی هم داشته ایم.»

کسب رتبه های برتر جهان در مصرف نمک، چربی و شکر

وزیر بهداشت با انتقاد از مصرف بالای چربی، شکر و نمک در بین ایرانیان و بروز بیماری های قلبی و عروقی به عنوان نخستین علت مرگ و میر در کشور تصریح کرد: «50 درصد جمعیت کشور به دلیل مصرف بالای چربی اضافه وزن دارند. از سویی طی سال های 87 تا 90 حدود 200 درصد به مصرف روغن کشور و 30 درصد به مصرف شکر اضافه شده است. علاوه بر این، مصرف نمک در ایران 5/2 برابر استاندارد جهانی است. براین اساس وزارت بهداشت مصمم است این شیوه تغذیه مردم را تغییر دهد.»

وی درباره برنامه های وزارت بهداشت در حوزه غذا توضیح داد: «فهرست فراورده های آسیب رسان تهیه و تحویل سازمانهای مربوطه شده است، توسعه و پایش محصولات غذایی با نظارت عمومی، پایش باقی مانده سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی، غنی سازی مواد غذایی، افزایش مصرف ریزمغذی ها و برچسب گذاری مواد غذایی از جمله برنامه هایی است که در وزارت بهداشت دنبال می شود.»

نصب چراغ راهنما روی موادغذایی از سال آینده
در ادامه این مراسم دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام خبر درج چراغ راهنمای تغذیه ای تا 18 ماه آینده روی تمام محصولات غذایی عنوان کرد: «ضابطه جدید برچسب گذاری فرآورده های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک کننده خواهد بود. به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص خواهد شد. در این چراغ راهنما رنگ قرمز نشان دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فراورده مراقبت کند. رنگ زرد نشانه هشدار بوده و رنگ سبز هم به معنی آن است که این فراورده مطلوب بوده و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.»
مرجع : ایرنا