به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۳۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۵۹۹۶۰
اعتماد در یک نگاه

خط بانکی تهران-واشنگتن روی میز مذاکرات

گروه سیاسی: کسری بودجه نداریم و دو سال کابوس برای اوباما مهمترین موضوع هایی که روزنامه اعتماد در شماره روز پنجشنبه برای صفحه نخست برگزید.
خط بانکی تهران-واشنگتن روی میز مذاکرات
این روزنامه تیتر یک را به عنوان کسری بودجه نداریم، اختصاص داد و نوشت: محمد باقر نوبخت روز گذشته از پشت تریبون سخنگویی هیات دولت در خصوص اینکه با توجه به کسری بودجه امسال آیا متممی برای بودجه 93 ارایه خواهد شد، گفت: با کاهش قیمت نفت پیش بینی این است در نیمه دوم سال قیمت هر بشکه به 82 دلار برسد اگر 82 دلار را با 104 دلار نیمه اول سال جمع کنیم متوسط قیمت نفت خام برای ما امسال 93 دلار پیش بینی می‌شود که قدری از 100 دلاری که پیش بینی شده بود کمتر است بنابراین ما باید خرج را کنترل و آهسته‌تر کنیم. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه در هیچ سالی همه منابع پیش بینی شده محقق نمی‌شود، گفت: هزینه‌های دولت یازدهم حساب شده و هدفمند است. ما در زمینه بودجه مشکلی نخواهیم داشت چراکه اگر منابع کم باشد، در هزینه‌ها به شکل هوشمند عمل می‌کنیم. من به همه مردم اطمینان می‌دهم ما در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بدون کسری بودجه سال را به پایان خواهیم برد. اینکه هزینه‌های خود را هدفمند کنیم قطعا کار دشواری نخواهد بود.

روزنامه اعتماد با انعکاس خبر دو سال کابوس برای اوباما، آورد: کنترل جمهوریخواهان بر سنا مساوی است با افزایش درگیری نومحافظه کاران در عراق و سوریه؛ چکمه‌ها آماده روی زمین که ما می‌آییم. این جمله‌ای است که ران پال نماینده جمهوریخواهان از تگزاس در کنگره امریکا و پدر رند پال سناتور جمهوریخواه آمریکا که قصد دارد در رقابت آینده ریاست جمهوری شرکت کند در صفحه توییتر شخصی خود نوشت تا خوشحالی خود از نتایج انتخابات چهار نوامبر آمریکا را این گونه به نمایش بگذارد و بیش از پیش بر این باور صحه گذارد که قدرت گرفتن جمهوریخواهان در آامریکا به معنای آغاز جنگی دوباره در خاورمیانه است. جمهوریخواهان از اول ژانویه که مجلس سنا را به دست می‌گیرند امکان بیشتری می‌یابند تا سدی محکم تر در برابر تصمیمات باراک اوباما رییس جمهوری دموکرات امریکا طی 2 سال آینده بسازند.

خط بانکی مستقیم تهران-واشنگتن روی میز مذاکرات، تیتر دیگر این روزنامه است. باوجود اینکه مقامات سیاسی و اقتصادی تهران این خبر را تایید نمی‌کنند، اما یک پایگاه خبری معتبر، خبر از پیشنهاد ایجاد یک خط مستقیم بانکی از سوی واشنگتن به تهران در حین مذاکرات داده است، خط بانکی که رسانه‌های غربی از آن به عنوان یکی از امتیازات طرف آامریکایی به ایران یاد کرده‌اند. اینک در آستانه دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 بر سر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در عمان، پایگاه خبری المانیتور گزارش داده است که ایجاد یک خط مستقیم بانکی میان نهادهای مالی ایران و امریکا، از جمله امتیازاتی است که دولت امریکا در مذاکرات هسته‌آی با ایران مطرح کرده است.

روزنامه اعتماد با بازتاب موضوع جرج جرداق، اندیشمند مسیحی لبنانی درگذشت، نوشت: نویسنده و اندیشمند مسیحی معاصر و استاد ادبیات و فلسفه اسلامی در دانشگاه بیروت، که او را عاشق امام علی (ع) لقب داده‌اند، در 83 سالگی درگذشت. به گزارش العالم، جورج جرداق اندیشمند و مورخ مسیحی و شخصیتی سرشناس بود که چهار دهه از عمر خود را برای مطالعه و تحقیق در مورد- به تعبیر خودش- یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جهانی یعنی امام الموحدین حضرت علی(ع) صرف کرد. حاصل تحقیقات وی چندین جلد کتاب ارزشمند در مورد شخصیت امام علی (ع) است.