به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۶۸۱۱۲
ولایتی پیام بر تهران برای مسکو

شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛ 11 بهمن

گروه سیاسی: بغض ها و گلایه های مطهری، ولایتی پیام بر تهران برای مسکو و روحانی: مسوولان ورزش تبعیض علیه زنان را از بین ببرند موضوع های انتخابی روزنامه اعتماد برای انتشار در شماره روز شنبه است.
شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛ 11 بهمن
این روزنامه با بررسی عنوان بغض ها و گلایه های مطهری، برای تیتر یک نوشت: بعد از یک دوره هشت ساله سکوت، دومین گردهمایی اصلاح طلبانه روز پنجشنبه برگزار شد تا بعد از همایش سراسری اصلاح طلبان دومین گردهمایی ای باشد که در دولت یازدهم فعالان سیاسی این جریان فکری را دور هم جمع می کند تا دغدغه های چهار سال پیش رویشان را به گفت وگو بنشینند. کنگره حزب مردم سالاری با شعار اصلاحات لازمه اعتدال روز پنجشنبه ٩ بهمن در مجتمع آدینه برگزار شد. گرچه آخرین کنگره حزب مردم سالاری بهمن سال گذشته با رویکرد حمایتی از حسن روحانی و عملکرد دولت یازدهم برگزار شده بود اما سیزدهمین کنگره این حزب یک سال مانده به انتخابات رنگ انتخاباتی دارد تا همان طور که دبیرکل مردم سالاری پیش از این اعلام کرده بود بعد از برگزاری آن فعالیت های انتخاباتی حزب هم کلید بخورد.

این همایش اما فقط مهمانان اصلاح طلب و پیام های هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی رانداشت. مهمان ویژه کنگره مردم سالاری علی مطهری بود. نماینده مجلسی که گرچه از همان مجلس هشتم منتقد جدی دو دولت نهم و دهم بود اما با خاستگاه اصولگرایی در جبهه مخالف اصلاح طلبان قرار داشت و در مجلس نهم گرچه در لیست جبهه متحد اصولگرایان جای نگرفت اما همچنان پایگاه اصولگرایی خود را حفظ کرد. دلنگرانی های مطهری فارغ از چپ و راست سیاسی بیشترانقلابی است تا آنجا که برای این دلنگرانی اش در میانه سخنرانی بغض می کند و اشک می ریزد و می گوید: دل ما برای انقلاب می سوزد یا دل تندروهایی که در مجلس هستند؟ منی که در شب ١٥خرداد شاهد بازداشت پدرم... او همچنین از ریزش ها و رویش هایی می گوید که٣٦ سال بعد از انقلاب اتفاق افتاده است و اینکه عده ای فکر می کنند هرچه ریزش بیشتر باشد بهتر است و اگر خاتمی، هاشمی، ناطق، کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند خوب است و فقط [...] بمانند.

روزنامه اعتماد با انعکاس موضوع ولایتی پیام بر تهران برای مسکو، نوشت: آخر هفته ای منقش به مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران. مذاکرات هسته ای در استانبول و مذاکرات دوجانبه ایران و روسیه در کاخ کرملین در مسکو. تیم مذاکره کننده ایران در سطح معاونین روز پنجشنبه راهی استانبول ترکیه شد تا با تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و المان) در قالب مذاکرات هسته ای دیداری تازه کند. دیدارهایی که در سطح معاونین وزیر امور خارجه ایران در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و در حاشیه آن هم دیدارهایی در سطح کارشناسی صورت گرفت. چند ساعت پیش از عزیمت تیم مذاکره کننده ایران به ترکیه بود که خبر رسید علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در جامه نماینده ویژه رییس جمهور ایران به مسکو سفر کرده است و در قالب دیداری که یک ساعت و نیم به طول کشید با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در کرملین دیدار کرده است. دیداری که شکل و شمایل برگزاری آن می تواند سوژه تحلیل های بی شمار در خصوص نگاه روسیه و ایران به هم در روابط راهبردی منطقه ای باشد.

این روزنامه با انتشار عنوان روحانی: مسوولان ورزش تبعیض علیه زنان را از بین ببرند، نوشت: گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر جمعه در آیین تجلیل از ورزشکاران مدال آور بازی های آسیایی و پاراآسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند همواره باید هویت ایرانی و اسلامی را در همه صحنه های ورزشی حراست و حفاظت کنیم. همانطور که بانوان ما راه ورزش درست توام با حفاظت از ارزش ها را با حضور در صحنه مسابقات جهانی به همه زنان سراسر جهان آموختند. رییس جمهور با بیان اینکه سالیان دراز ورزش قهرمانی تنها به مردان تعلق داشت و صحنه برای ورزش بانوان مهیا نبود، گفت: امروز بحمدالله مدال آوران ما هم از مردان و هم از بانوان هستند، اما هنوز هم بین مردان و زنان تبعیض وجود دارد. من از مسوولان ورزش و وزارت ورزش و جوانان می خواهم تا این تبعیض را از بین ببرند و شرایط لازم را برای حضور بیشتر بانوان در تمام صحنه های ورزشی فراهم کنند.

روزنامه اعتماد با انعکاس موضوع ظریف بازهم در راه مجلس، نوشت: ظریف دوباره راهی بهارستان می شود. این مسیری است که حالاحالاها باید برود. منتقدانش در مجلس تصمیمی برای آرام گذاشتن او ندارند. یک قدم زدن کار او را دوباره به مجلس کشاند. حالاظریف باید هفته دوم بهمن ماه را با این فکر سپری کند که چه جوابی برای ٢٥ نماینده منتقد خود به بهارستان خواهد برد. او تا روز سه شنبه فرصت دارد پاسخ هایش را جمع و جور کند. پاسخ هایی که قبلادر کمیسیون خیلی به کمک او نیامدند. دفعات گذشته حضور ظریف در کمیسیون معمولاختم به جایی شده که یک سرش در صحن علنی مجلس بوده است. هر بار بالاخره یکی از نمایندگان بوده که از یکی از پاسخ های ظریف قانع نشده تا راه او به صحن علنی بیفتد. صحن علنی اما تا حالاتبدیل به بزنگاهی نشده که منتقدان وزیر خارجه بتوانند او را گیر بیندازند. چهار بار حضور ظریف در جلسه علنی مجلس و پاسخ هایش به سوالات نمایندگان، کارت زردی برای او در پی نداشته است. نکته اینجاست که او هر چهار بار با سوالات جواد کریمی قدوسی زیر سایه کارت زرد قرار گرفته است. سه بار از این حضورها به دلیل انصراف کریمی قدوسی از رای گیری درباره پاسخ های وزیر خارجه منجر به اعلام نظر نمایندگان نشد. بار چهارم اما با مدیریت محمدرضا باهنر کریمی قدوسی مجبور شد تا واژه «قانع نشدم» را بر زبان بیاورد و دقایقی بعد شاهد باشد که مجلس از پاسخ های ظریف قانع شده است.