به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۷۳۹۰۸

کاشت حافظه‌درمغز برای یاد آوردی خاطرات

گروه علمی: پروژه بی سابقه ای در آمریکا آغاز شده که هدف نهایی آن دستیابی به فناوری شبیه ساز مغز برای کمک به کدگذاری خاطرات و به یادآوردن ساده تر آنهاست.
کاشت حافظه‌درمغز برای یاد آوردی خاطرات
حدود ۱۰ میلیون بیمار مبتلا به جراحات مغزی TBI در سراسر جهان همواره با مشکلی بزرگ به نام شکل دهی و به یادآوردن خاطرات در مغز مواجه هستند.برای آنها این نکته که بخواهند چیزی از گذشته را مرور کنند دسته کمی از یک بحران ندارد. اکنون تصور کنید دستگاه کوچکی طراحی و ساخته شود که با کاشته شدن در مغز به این دسته از بیماران کمک می کند تا خاطرات مختلف را کدگذاری کرده و در نتیجه آنها را به راحتی به یاد آورند. این فرآیند به وسیله شوکهای الکتریکی کوچک صورت می گیرد.

نخستین گامها برای رسیدن به چنین چشم اندازی برداشته شده است. دانشمندان عنوان حافظه مصنوعی نورونی را برای این فناوری نوین برگزیده اند. گروهی از دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا آزمایشاتی را نیز در این خصوص انجام داده اند. آنها به سراغ بیمارانی رفته اند که جراحی مغز بر روی آنها انجام شده است. در این آزمایشات آنها تلاش می کنند فرآیندهایی را که به کنترل و شکل دهی خاطرات در مغز منجر می شود به دقت تجزیه و تحلیل کنند.

البته دانشگاه پنسیلوانیا تنها یکی از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در سراسر آمریکاست که بودجه لازم برای ادامه چنین تحقیقاتی را از آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به DARPA دریافت می کند. این آژانس تحقیقاتی در چشم انداز برنامه های آینده خود دستیابی به حافظه مصنوعی نورونی برای به یادآوری هرچه بهتر خاطرات را ترسیم کرده است.
مرجع : مهر