به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۷۴۶۱۵
انقلاب چین در صنعت حمل و نقل ريلي

طرح چيني ها براي عبور قطار از زير اورست

گروه اقتصادي: مهندسان چینی طرحی بلندپروازانه را به کشور «نپال» همسایه جنوب غربی خود پیشنهاد دادند که در صورت تحقق آن انقلابی در صنعت حمل و نقل رخ خواهد داد.
طرح چيني ها براي عبور قطار از زير اورست
بر اساس این طرح مهندسان چینی تونلی عظیم در زیر کوه «اورست» بلندترین قله جهان حفر می کنند تا راه آهن چین به نپال وصل شود. این خط آهن منطقه «چینگ های» تبت را که از مرز چین نیز عبور می کند، به «کاتماندو» پایتخت نپال متصل می سازد. اگرچه این یک طرح بزرگ عمرانی است، اما مقامات چین معتقدند می توانند از عهده آن برآیند. گفته می شود این خط آهن علاوه بر منافع اقتصادی، از لحاظ استراتژیک نیز حائز اهمیت بوده و به دولت چین اجازه دسترسی ریلی به کشور همسایه خود را می دهد.

احداث این خط آهن نگرانی هایی را برای دولت هند به سبب حضور چین در کشور همسایه دو طرف یعنی نپال ایجاد کرده است. مقامات دهلی نو به این نکته اشاره می کنند که چین عملا متحد پاکستان است و به طور همزمان پکن سعی می کند نفوذ خود در نپال، سریلانکا و مالدیو را گسترش دهد. با این وجود، مقامات چینی تاکید می کنند اهمیت اقتصادی این خط آهن بسیار بیشتر است و نگرانی های هند در این خصوص کاملا بی مورد است. «وانگ منگ شو» یک کارشناس آکادمی مهندسی خطوط ریلی چین در این باره به روزنامه «چاینا دیلی» گفت: اگر پیشنهاد این طرح عملی شود، روابط تجاری دو کشور به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی شاهد رشد چشمگیر خواهد بود. وی تاکید کرد که بهبود صنعت گردشگری و مبادلات پایاپای مردم دو کشور یکی دیگر از آثار اجرای این طرح خواهد بود.
مزایای اقتصادی احداث این خط آهن بسیار زیاد خواهد بود و می تواند به صنعت رو به رشد گردشگری در چین کمک بسیار بزرگی کند.

ایده ساخت این خط آهن و احداث تونل در زیر قله اورست موافقان و مخالفانی نیز داشته است. برخی از کارشناسان بر این باورند امنیت مسافران باید در این تونل در هنگام حوادث طبیعی از جمله زلزله تامین شود.
مرجع : ايرنا